|
کدخبر: 271384 سارا سمیع شمس

اختصاصی گزارش نیوز؛

کرونا همچنان آدم می کشد / با وجود ۲ رقمی شدن فوتی ها مردم ماسک نمی زنند!

آنچه از خبرها به گوش می رسد عبور از قله هفتم کروناست اما از آمار تک رقمی فوتی های کرونا متاسفانه باز به آمار دو رقمی رسیده ایم. خطر کرونا با وجود ۳ دز واکسیناسیون باز هم جدی است؟

جامعه کرونا همچنان آدم می کشد / با وجود ۲  رقمی شدن فوتی ها مردم ماسک نمی زنند!

از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز ۷ موج همه گیری را پشت سر گذاشتیم. ویروسی که در هر مقطع زمانی با رفتاری متفاوت و مشخصاتی جدید افراد را آلوده می‌کرد. متاسفانه تنها بعد از گذشت ۲۵ روز از آغاز کرونا، مرگ و میر ۳ رقمی شد و همین دلیل واضح و روشنی بود تا پروتکل‌ها و محدودیت‌های ویژه‌تری برای کنترل ویروس مشخص شود.

تغییر رفتار مردم از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز

ویروس کرونای سال ۹۸ با ویروس کرونای مرداد ۱۴۰۰ زمین تا آسمان فرق کرده است. هم ساختار نوع ویروس و هم میزان اطلاعات کادر پزشکی و سطح آگاهی مردم درباره کرونا دستخوش تغییرات زیادی شده است. طبیعی است هر زمان یک نوع بیماری خطرناک به صورت اپیدمی در جهان گسترش پیدا می‌کند، در آغاز شیوع به دلیل ناشناختگی محققین، پزشکان و عموم مردم، با واکنش محتاطانه‌تری روبرو می‌شود. شاید می‌توان گفت تزریق گسترده واکسن کرونا همان قدر که کنترل کننده این بیماری کشنده بوده است، به میزان قابل توجهی به عموم مردم اطمینان کاذب در خصوص‌عدم خطرناکی بیماری داده است. با نگاهی به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی به این موضوع می‌توان پی برد که طرز نگاه مردم به این ویروس بسیار فرق کرده است و استفاده از ماسک به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

آمارکرونا

دلتا کشنده‌ترین نوع کرونا در کشور

سویه کشنده دلتا در آغاز تابستان سال ۱۴۰۰ وراد کشور شد. آمار وحشتناک مرگ و میرهای ۳ رقمی طوری پیش رفت که متاسفانه در یک روز ۷۲۳ نفر فوتی کرونایی را شاهد بودیم. لازم به ذکر است، میزان واکسیناسیون کرونا در کشور بر خلاف دیگر کشورهای جهان در وضعیت مناسبی قرار نداشت. هم محدودیت واردات واکسن و هم واکسن گریزی گروهی از مردم، منجر به کند شدن روال عادی واکسیناسیون در کشورمان بود.

امیکرون با سرایت بالا اما کم خطر

جهش بعدی کرونا با نام امیکرون وارد کشور شد. آمار بالای یک میلیون تزریق واکسن در روز، تاثیر گسترده خود را با کاهش چشمگیر مرگ و میرهای کرونایی نشان داد. زمان شیوع امیکرون بیش از ۱۴۰ میلیون تزریق واکسن برای دز اول تا سوم انجام شده بود و همین امر منجر به کنترل بیشتر بیماری با کاهش شهرهای قرمز شد.

خطر عوارض طولانی کرونا در مبتلایان

کووید طولانی مدت یا لانگ کووید پدیده‌ای است که شاید ماه‌ها فرد را درگیر کند. اختلال بویایی و چشایی، بی‌حالی، تب خفیف و اختلالات گوراشی از عوارض شایع در کووید طولانی است. بر اساس گفته کارشناسان تقریبا ۳۰ درصد از مبتلایان به بیماری کرونا، دچار لانگ کووید یا کووید طولانی مدت می‌شوند. لازم به یادآوری است که کووید طولانی مدت به شدت بیماری اولیه نبوده و با گذشت زمان کمتر می‌شود ولی افراد با سطح درگیری متفاوتی دچار این عارضه کرونایی می‌شوند.

بار اضافه اقتصادی کرونای طولانی مدت بر خانواده

ویروس کرونا تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و روانی گسترده‌ای در سراسر جهان داشته است. در این بین تاثیر مخرب کرونا بر اقتصاد با پدیده افزایش بزهکاری و جرم خود را نشان می‌دهد. با این اوصاف کرونای طولانی مدت اتفاق خوشایندی مخصوصا از نظر اقتصادی نیست! شاید اغراق به نظر برسد اما کرونا به تنهایی قدرت این داشته است که همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و یا حتی نابود کند! ویروس کرونا با سویه‌های متعدد و تغییر رفتار مداوم حتی محققین را هم شگفت زده می‌کند، طوریکه هر اقدام پیشگیرانه در مقابل این ویروس به در بسته خورده و منجر به از بین رفتن همیشگی‌اش نشده است.

پیک پنجم رکورد دار مرگ و میر کرونایی

پیک پنجم رکورددار بیشترین آمار ابتلا و فوتی‌های روزانه بر اثر کرونا در کشور بود. آمار به اندازه‌ای وحشتناک و خطرناک بود که مسئولین تصمیم به تعطیلی دو هفته‌ای شهرها و امکان عمومی گرفتند. پزشکان، کادر درمان و ستاد کرونا نیز به رعایت هر چه بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی گوشزد می‌کردند. قبل از این در پیک سوم کرونا (آبان سال ۱۳۹۹) شاهد آمار ۳ رقمی فوتی‌های کرونایی بودیم ولی آمار در پیک پنجم به مراتب خطرناک‌تر بود. پیک ششم کرونا با سویه امیکرون نیز از ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۰ با روندی نسبتا افزایشی شروع شد و هنوز هم با سیری نزولی ادامه دارد اما به دلیل واکسیناسیون گسترده این سویه چندان در ایران قوی نبود و ۹۰ درصد افرادی که به این سویه مبتلا شدند افرادی بودند که واکسن نزده بودند.

کرونا کم می‌شود اما از بین نرفته است

تصور تمام شدن ویروس کرونا در زمان مختلف به دلیل کاهش نسبی بیماری، بین مردم شکل گرفته است. کم شدن شهرهای قرمز، آمار پایین مبتلایان جدید و بیماران بد حال و از همه مهم‌تر فاکتور تاثیر گذار کاهش فوتی‌های کرونایی باعث می‌شود مردم به گمان بی‌خطر بودن این ویروس، تمایل کمتری برای رعایت محدودیت‌های کرونایی داشته باشند. حتی وزیر بهداشت در بازه زمانی چند ماه اخیر اعلام کرد استفاده از ماسک در فضای باز دیگر ضرورتی ندارد و تنها در محیط‌های سر بسته و پر خطر ماسک بزنید. ولی چقدر این تصور درست و چقدر اشتباه است؟ بارها شاهد این پدیده بوده‌ایم که با کاهش رعایت پروتکل‌ها باز به آمار صعودی کرونایی برگشته ایم. بنابراین در این شرایط هنوز به نقطه پایان این ویروس نرسیده ایم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها