|
کدخبر: 264409

گزارش میدانی گسترش نیوز از طبس؛

صفر تا صد حادثه خروج قطار مشهد - یزد از ریل / اطلاعات جدید از کشته شدگان + تصاویر و فیلم ها

ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح روز گذشته (۱۸ خردادماه)، یک دستگاه قطار مسافربری مشهد به یزد در محور طبس دچار حادثه شده و از خط خارج شد.

جامعه صفر تا صد حادثه خروج قطار مشهد - یزد از ریل / اطلاعات جدید از کشته شدگان + تصاویر و فیلم ها

در ساعت ۵:۳۰ بامداد چهارشنبه ۱۸ خردادماه قطار مسافربری طبس - یزد در حال حرکت در مسیر خود بود که در محدوده ایستگاه مزینو از ریل خارج شد. حدود ۴۲۰ مسافر در این قطار در حال عزیمت به یزد بودند. به دنبال وقوع این حادثه، تعداد چهار واگن از ریل خارج شده است.

در ادامه،‌ گزارش لحظه ای از این حادثه تلخ را مطالعه خواهید کرد:

۱۴۰۱/۰۳/۱۹

 

۱۵:۰۰ - شناسایی ۸ جسد از پیکرهای قربانیان حادثه قطار مشهد-یزد

با تلاش شبانه روزی کارشناسان پزشکی قانونی و با اقدامات تخصصی، کار تعیین هویت و شناسایی اجساد قربانیان حادثه قطار در حال انجام است و تاکنون ۸ پیکر از این عزیزان شناسایی شده است.

 اسامی ۸ پیکر شناسایی شده به شرح زیر است:

ابوالفضل زارع ارنانی فرزند قاسم

کیان زارع ارنانی فرزند ابوالفضل

عزت آخوندی فرزند امیر

فاطمه بمانی هنزایی فرزند علی

منیژه میرجلیلی فرزند محمد حسین

مرضیه ساکت یزدی فرزند محمود

فاطمه رحیمی فرزند محسن

کبری میرزایی فرزند یدالله

​۱۴:۴۹- تست هوشیاری راننده بیل مکانیکی هر دوبار مثبت بود

میعاد صالحی معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: ساعت ۸ ونیم صبح مسیر مشهد_یزد بازگشایی شد. دیروز از ساعت ۱۲ شب تا ساعت ۴ و نیم صبح به علت ماسه گیر بودن این مسیر ریلی پیمانکاران بخش خصوصی مشغول ماسه گیری و تراورس در این مسیر بودند و صبح بعد از اتمام کار موقت اعلام کردند که خط باز است و پیش از این حادثه هم قطار باری و قطار دیزلی از این مسیر عبور کرده بود، اما این سوال باقی مانده و در حال بررسی است که راننده بیل مکانیکی به نحوه غیر طبیعی بخشی از بیل مکانیکی را روی خط قرار می‌دهد که باعث برخورد با شیشه لوکوموتیوران می‌شود.

او می‌گوید: در تحقیقات اولیه سرعت غیر مجاز لوکوموتیوران مورد بررسی قرار گرفت، که مشخص شد برای عبور از این بلاک سرعت لوکوموتیوران غیر مجاز بوده و بعد از برخورد با بیل مکانیکی همین سرعت غیر مجاز بر شدت آن افزوده شده است. از راننده بیل مکانیکی و لوکومتیوران تست هوشیاری گرفته شد که آزمایش لوکوموتیوران مشکلی نداشت، اما متاسفانه تست هوشیاری راننده بیل مکانیکی هر دوبار مثبت بود.

 

۱۳:۲۹ - انتقال اجساد جانباختگان حادثه قطار به پزشکی قانونی

استاندار خراسان جنوبی گفت: ۸۶ مصدوم این حادثه برای درمان به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس منتقل شدند که از این تعدا ۸۱ نفر تا شب گذشته ترخیص شدند اما ۶ نفر دوباره برگشتند.

همه اجساد جانباختگان حادثه برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی یزد انتقال داده شده‌اند و آمار قطعی جانباختگان این سانحه توسط پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

 

۱۱:۱۰ - بازگشایی مسیر طبس-یزد و تردد قطارها در این مسیر

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: با تلاش مامورین فنی، مسیر ریلی طبس- یزد، بازگشایی و سیر قطارها در این محور به روال عادی بازگشت.

این مسدودی که در پی خروج از خط قطار مسافری در بلاک عباس آباد- ریزو در اداره کل راه آهن شرق رخ داده بود، با تلاش مامورین فنی در کمترین زمان بازگشایی شد. در حال حاضر قطارها به سیر خود در این مسیر ادامه می دهند.

۰۹:۵۵ - مسافران قطار مشهد - یزد با اتوبوس به یزد رسیدند

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد اعلام کرد: تعداد هفت دستگاه اتوبوس، مسافران حادثه دیده قطار مشهد - یزد  را از ایستگاه راه آهن طبس به مقصد یزد رساندند. مصدومین این حادثه نیز  از سوی اتوبوس آمبولانس‌های سازمان اورژانس کشور و یزد در حال انتقال به بیمارستان‌های استان هستند.

۰۹:۵۳ - ۸۱ مصدوم حادثه قطار مشهد - یزد ترخیص شدند

استاندار خراسان جنوبی از ترخیص ۸۱ نفر از مجموع ۸۶ مصدوم حادثه قطار مشهد - یزد از بیمارستان طبس خبرداد.

۰۹:۴۰ -انتقال مصدومان حادثه قطار به یزد / بستری ۱۱ نفر در طبس

رحیمی،فرماندار ویژه شهرستان طبس گفت: اکنون از ۸۶ مصدوم حادثه خروج قطار مشهد ـ یزد، یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان طبس بستری بوده که حال مساعدی دارد و ۱۰ نفر دیگر در بخش‌های بیمارستان بستری هستند که هر زمان تقاضای ترخیص داشتند، ترخیص انجام خواهد شد. طی این حادثه ۸۶ نفر در بیمارستان طبس بستری شده که تعداد بسیار زیلادی مرخص شدند.

وی افزود:‌ باز کردن مسیر ریل تا یک ساعت دیگر انجام می‌شود؛ این کار چند ساعتی بیشتر به طول انجامید که دلیل آن انجام اصولی کارهاست.

۰۹:۲۲ - خانواده مفقودین حادثه قطار پیامک بدهند!

 استانداری یزد در اطلاعیه‌ای از خانواده‎هایی که هنوز از سرنوشت عزیزان خود در حادثه قطار مسافربری مشهد به یزد بی‌خبر هستند و تاکنون اطلاعی از سرنوشت آنان ندارند خواست نسبت به ارسال پیامک به سامانه ۲۰۰۰۳۵۳۶۲۶۶۶۶۱ اقدام کنند.

 

۰۳:۳۰- تلاش برای بازگشایی راه‌آهن

  ساعت ۳ بامداد پنج‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ عملیات بازسازی ریل و بازگشایی مسیر در ایستگاه عباس آباد از منطقه مزینو و در محدوده اداره کل راه آهن شرق ادامه دارد.

 مهندس شرقی مدیرکل راه آهن شرق و معاونین و کارشناسان این اداره کل در محل حادثه خروج قطار یزد_ مشهد حضور دارند و به همراه کارگران مشغول بازگشایی مسیر و بازسازی ریل هستتد.

۱۴۰۱/۰۳/۱۸

۲۱:۳۰ - تسلیت ترکیه به مردم و دولت ایران بابت حادثه قطار مشهد - یزد

دولت ترکیه با انتشار بیانیه‌ای حادثه قطار مشهد- یزد را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

۲۱:۰۲ - ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، مشکل امدادرسانی به حادثه قطار

وزیر کشور گفت: وجود ضعف‎هایی در بحث زیرساخت های ارتباطی از جمله آنتن دهی تلفن همراه و جاده دسترسی مهمترین مشکل در مدیریت بحران حادثه خروج قطار از ریل در طبس بود. خراسان رضوی، یزد، سیستان و بلوچستان و چندین استان اعلام آمادگی برای همکاری داشتند که نکته مثبت در مدیریت بحران حادثه بود.

وی افزود: باید زمان امدادرسانی تحلیل شود. لزوم ایجاد پایگاه هوایی هلال احمر در طبس با توجه به گستردگی شهرستان از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. بنا بر اعلام پزشکی قانونی افرادی که جزو متوفیان هستند در همان زمان وقوع حادثه کشته شدند لذا از یک جهت دیر رسیدن عوامل امدادی عامل مرگ  مسافری نبوده است.

۲۰:۵۲ - اعزام قطار به خط راه آهن مشهد-یزد از فردا آغاز می‌شود

اسماعیلی، رئیس کمیسیون عالی سوانح گفت: خط راه آهن مشهد-یزد امشب بازگشایی شده و از فردا اعزام قطارها به این مسیر از سرگرفته می شود. خط راه آهن مشهد به یزد و مسیر بلاک عباس آباد فرسوده بود که کارگران از سه ماه پیش در حال تعمیر آن بوده اند. با وجود آنکه اعلام کردند که مسیر آزاد بوده و امکان عبور قطار وجود دارد اما بیل مکانیکی برداشته نشده بود که قطار با آن برخورد می کند. اکنون دقیق نمیتوان گفت چه کسی در این حادثه مقصر است.  باید بررسی و مشخص شود که آیا راننده می توانست قطار را کنترل کند یا سرعت آن را کاهش دهد یا خیر.

۲۰:۴۵ - ۶۸ مصدوم حادثه قطار مشهد- یزد از بیمارستان طبس مرخص شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در حال حاضر فقط یک بیمار به دلیل وخامت حال در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان طبس بستری است و ۶۸ بیمار مرخص شدند.

۲۰:۳۰ -وزیر راه: به راه‌آهن اعلام شده بود خط باز است

 وزیر راه و شهرسازی گفت: مسئولان مربوطه ساعاتی قبل از سانحه به راه آهن اعلام کرده‌اند که کار عمرانی انجام و مسیر برای عبور قطار باز است. در این سانحه شیشه‌های جلو لکوموتیو طی برخورد با بیل شکسته می‌شود که لکوموتیوران اقدام به کشیدن ترمز می‌کند، اقدامی که باعث وقوع این حادثه شده است. کمیسیونی در این زمینه تشکیل شده که به‌زودی دلیل اصلی را اعلام می‌کند.

۱۷:۰۰ - روایت سانحه قطار از زبان ۲ تن از مصدومان

گروهی از مصدومان که مسافر دو سالن ابتدایی قطار بودند گفتند که تصادف به دلیل نزدیکی بیش از اندازه بیل‌مکانیکی به ریل قطار و نهایتاً برخورد این وسیله با قطار باعث خروج واگن‌ها از ریل شد و این حادثه تلخ رقم خورد.

یکی از مصدومان حادثه گفت من و برخی از مصدومان حادثه چهارساعت بعد از سانحه به بیمارستان طبس رسیدیم.

۱۶:۴۰ - دستور بازداشت ۶ نفر در پی حادثه قطار مشهد - طبس

 رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران طبس گفت: دستور بازداشت ۶ نفر که در حادثه واژگونی قطار دخیل بوده اند، صادر شده است.

حجت الاسلام موحدی راد گفت: پرداخت خسارت به اولیای دم و مصدومان در اسرع وقت و بدون رسیدگی قضایی انجام می شود.

 به گفته رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، ۲۲فوتی حادثه کاور پزشکی قانونی شدند که ۱۷نفر قابل شناسایی اند و  آزمایش دی.ان.ای  ۵ کاور دیگر در یزد انجام می شود.

۱۶:۱۰ - آمار فوتی حادثه قطار مشهد - یزد قطعی نیست

وحیدی، وزیر کشور گفت: تاکنون ۱۷ فوتی برای حادثه قطار مشهد - یزد اعلام شده اما این آمار هنوز قطعی نیست و باید منتظر بررسی‌های بیشتر باشیم. اکثر مصدومان به بیمارستان طبس منتقل شدند و روند درمان و رسیدگی به مصدومان خوب بوده است لذا بخش زیادی از آنان مرخص شدند و تعدادی هنوز بستری هستند. چنانچه خطای انسانی در این امر دخیل بوده نیز باید مشخص و رسیدگی و برخورد شود.

۱۷:۵۱ - عیادت وزیر کشور از مصدومان حادثه قطار مسافری مشهد-یزد

وزیر کشور که برای رسیدگی به امدادرسانی و بررسی وضعیت حادثه قطار مسافری مشهد-یزد، عازم طبس شده است با حضور در بیمارستان این شهر، از مصدومان این حادثه عیادت کرد.

عیادت-وزیر

۱۷:۲۱ - اعلام عزای عمومی به دنبال حادثه مرگبار قطار مشهد به یزد

 به دستور رییس‌جمهور و تایید وزیر کشور به احترام جانباختگان حادثه قطار مشهد - یزد و ابراز هم‌دردی با خانواده حادثه دیدگان و مردم یزد فردا پنجشنبه ۱۹ خردادماه در یزد عزای عمومی اعلام شد.

۱۷:۲۰ - خطای انسانی، دلیل سانحه قطار مشهد- یزد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت:  بیل میکانیکی علت حادثه بوده است. در وهله نخست به لوکوموتیو و سپس به واگن‌های بعدی برخورد می‌کند. بر اساس گزارش‌های اولیه در این سانحه شیشه‌های جلو لوکوموتیو طی برخورد با بیل شکسته می‌شود که لوکومتیو‌ران اقدام به کشیدن ترمز می‌نماید که باعث وقوع این حادثه شده است. علت اصلی حادثه در دست بررسی است اما آنچه که به طور کلی موجب این حادثه شده است خطای انسانی است که بیشتر از ناحیه راننده بوده است و اینکه چرا و چگونه و به چه علت باید بررسی دقیقی صورت بگیرد.

۱۷:۱۰ - مسیر ریلی یزد تا ساعاتی دیگر بازگشایی می‌شود

میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن درباره تداوم فعالیت قطارهای مسافری از خط آسیب دیده سانحه ریلی امروز اظهار کرد: در پی وقوع سانحه خروج قطار از ریل در بلک عباس آباد طبس، فعلاً حرکت قطارهای مسافری متوقف شده است.

 طبق برنامه قرار بود دو قطار مسافری دیگر امروز از این مسیر عبور کنند که حرکت این قطارها لغو و به مسافران اطلاع رسانی شد.

 فعلاً قطاری برای تردد در نوبت نداریم اما بقیه قطارهای مسافری از ساعت ۲۴ امشب سیر و حرکت خود را از سر می‌گیرند.

۱۶:۳۵ - انتقال مسافران قطار مشهد- یزد با اتوبوس به سمت یزد

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: مسافران قطار  مشهد- یزد که به وسیله قطار فوق‌العاده به ایستگاه راه آهن طبس اعزام شده بودند، به وسیله اتوبوس به سمت یزد انتقال داده شدند.

این اطلاعیه می‌افزاید: تعداد مسافرین قطار مشهد- یزد، همچنین مسافرانی که از طبس سوار این قطار شدند و مسافرانی که بدون بلیت سوار قطار شده و برای آنها قبض صادر شده بود، در مجموع ۳۷۶ مسافر بوده است.

۱۶:۱۵ - تروریستی بودن حادثه خروج قطار مشهد-یزد صحت ندارد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امشب جلسه شورای تامین در شهر طبس تشکیل می‌شود تا بتوانیم ابعاد حادثه را بررسی کنیم. باید درباره چگونگی واژگونی بیل مکانیکی، اعضای کمیسیون ۵ نفره تشخیص سوانح ریلی پاسخ تخصصی خود را اعلام کنند. هیچ مفقودی در این حادثه نداشتیم. تروریستی بودن این حادثه محتمل نیست و صحت ندارد.

 ۱۵:۴۳ - مدیرعامل راه آهن: با مقصران حادثه واژگونی قطار مشهد -یزد برخورد خواهیم کرد

صالحی گفت: علت حادثه قطار مشهد یزد از سوی کمیسیون عالی به عنوان مرجع رسمی بررسی سوانح ریلی، در حال بررسی است. پس از جمع‌بندی این کمیسیون، نتیجه آن به اطلاع هموطنان خواهد رسید. پیگیری فوری و کامل تا حصول نتیجه و شناسایی و برخورد با مسببین و مقصران حادثه ریلی امروز را در دستور کار داریم.

 ۱۵:۳۴ - علت حادثه خروج قطار مشهد_ یزد تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود

نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در قطار مسافربری مشهد_ یزد ۳۸۱ مسافر در حال انتقال به یزد بودند. بر اثر این حادثه ۸ سالن قطار از ریل خارج و ۳ سالن واژگون شده است. تمامی مصدومان و فوتی‌های این حادثه از محل منتقل شده‌اند. علت قطعی حادثه پس از بررسی کمیسیون سوانح ریلی اعلام خواهد شد.

۱۵:۲۰ -  مقصران حادثه واژگونی قطار مشهد _ یزد معرفی می‌شوند

قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: حادثه واژگونی قطار در ساعت ۵:۲۳ دقیقه صبح امروز رخ داده و براساس آمار‌های اولیه ۳۸۲ نفر مسافر در این قطار حضور داشتند که متاسفانه ۱۷ نفر طبق اعلام اورژانس، فوتی داریم.

۱۴:۵۷ - توضیحات وزیر کشور در خصوص حادثه ریلی در طبس

وزیر کشور در خصوص حادثه ریلی طبس توضیحاتی ارائه کرد.

۱۴:۴۵ - افزایش مصدومان خروج قطار مشهد-یزد از ریل به ۸۶ نفر + اسامی

مجتبی خالدی در این‌باره اظهارکرد:‌ حوالی ساعت ۵:۳۰ صبح امروز  قطار مسافربری مشهد - یزد  در حال حرکت بود که در ۵۰ کیلومتری طبس، در محدوده ایستگاه مزینو از ریل خارج شد.

وی ادامه داد:‌ ۲۰ دستگاه آمبولانس زمینی و اتوبوس آمبولانس و بالگرد اورژانس از شهرهای طبس، یزد، گناباد و بیرجند به محل اعزام شدند. همچنین رئیس اورژانس بیرجند و یزد نیز به محل حادثه همراه با تیم های عملیاتی اعزام شدند و تمامی بیمارستان‌های منطقه درحال آماده‌باش کامل قرار دارند.

خالدی با بیان اینکه بر اساس اخرین آماری که به اورژانس کشور اعلام شده است این حادثه تا کنون ۱۸ تن جان خود را از دست دادند  اظهار کرد: تعداد مصدومان این حادثه نیز به ۸۶ نفر افزایش یافته است. 

سخنگوی اورژانس کشور اسامی۸۶ نفر از مصدومان این حادثه را به شرح زیر اعلام کرد.

اسامی-جدید-مصدومان-۱

اسامی-جدید-مصدومان-۲

۱۴:۴۰ - ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد حادثه قطار مشهد- یزد

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی سانحه تلخ خروج قطار مسافربری مسیر مشهد به یزد از ریل را تسلیت گفت.

متن پیام رئیس مجلس به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

وقوع سانحه تلخ خروج قطار مسافربری مسیر مشهد به یزد از ریل که موجب جان‌باختن و مصدومیت جمعی از هموطنان عزیز گردید، باعث تاسف و تاثر شد.

ضرورت دارد نیروهای امداد و نجات در اسرع زمان به یاری آسیب‌دیدگان و مسافران و رسیدگی به وضعیت مصدومین اقدام کنند.

همچنین لازم است علل و عوامل بروز سانحه و قصور احتمالی بررسی و با مسببان برخورد قانونی صورت گیرد. لازم است نماینده محترم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه برای بررسی میدانی در محل سانحه حضور فوری داشته باشند، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز ابعاد مختلف سانحه را مورد تحقیق قرار داده و گزارش آن را به نمایندگان ملت ارائه کند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های جانباختگان و آرزوی رحمت و مغفرت برای درگذشتگان، شفای عاجل مصدومین و مجروحین را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

محمدباقرقالیباف

رییس‌مجلس‌شورای‌اسلامی»

۱۴:۰۰ - یک مفقودی در حادثه خروج قطار مسافربری از ریل

رییس سازمان امداد و نجات با اشاره به حادثه خروج قطار مسافربری از ریل گفت: یک نفر همچنان مفقود است و امدادگران در تلاش برای نجات او هستند.

مهدی ولیپور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اکنون امدادرسانی به تمام مصدومان حادثه واژگونی قطار مسافربری طبس - یزد انجام شده است، گفت: یک نفر همچنان مفقود است و امدادگران در تلاش برای نجات او هستند.

وی ادامه داد: پس از پیدا شدن تنها مفقودی حادثه پایان عملیات را اعلام خواهیم کرد.

رییس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۰ مصدوم نیز از طریق نیروهای هلال احمر به بیمارستان منتقل شده‌اند.

۱۳:۳۱ - تعداد فوتی‌ها به ۲۱ نفر رسید/خروج تمام مصدومان و متوفیان از قطار

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی: همه عوامل امدادی از دستگاه‌های مختلف در صحنه حضور دارند، میدان حادثه از  مسافران، مجروحان و فوت‌شدگان تخلیه شده است.

اورژانس استان یزد نیز اعلام کرد: تا این لحظه تعداد فوتی‌های حادثه ۲۱ نفر است.

۱۳:۱۰ - پایان عملیات امداد رسانی در محل حادثه قطار مشهد - یزد

استاندار خراسان جنوبی گفت:  از ۱۱ سالن این قطار مسافربری ۸ سالن از ریل خارج شد که ۳ سالن از آن‌ها واژگون شده و عملیات برای برگرداندن واگن‌ها به حالت اولیه در حال انجام است.  پیش بینی می‌شود تا عصر امروز ریل آزاد شود و مسیر برای عبور قطار مشهد-بندرعباس آماده شود.

۱۳:۰۸ -  آخرین وضعیت مصدومان حادثه قطار مشهد – یزد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص مصدومان حادثه قطار مشهد - یزد که در بیمارستان شهرستان طبس بستری شده اند توضیحاتی ارائه کرد:

۱۳:۰۱ - وزرای کشور و راه و شهرسازی در محل حادثه قطار در طبس حضور یافتند

وزرای کشور و راه و شهرسازی روز چهارشنبه برای بررسی ابعاد مختلف حادثه قطار مشهد - یزد و روند رسیدگی به مصدومان در محل حادثه حضور یافتند.

"رستم قاسمی" وزیر راه و شهرسازی و "احمد وحیدی" وزیر کشور به همراه استاندار یزد ظهر امروز با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد طبس شدند و سپس در محل حادثه حضور یافتند.

استاندار خراسان جنوبی و مسوولان استانی نیز از صبح امروز به منظور بررسی حادثه و رسیدگی به مصدومان در شهرستان طبس حضور یافتند.

۱۲:۵۷- واکنش سخنگوی دولت به سانحه قطار در مسیر مشهد به یزد

واکنش-بهادری-به-حادثه-قطار

۱۲:۴۰ - مسیر ریلی برای عبور قطار بعدی بازگشایی می‌شود

قناعت، استاندار خراسان جنوبی گفت: ۸ واگن از ریل خارج شد که ۳ واگن از آن‌ها واژگون شده و عملیات برای برگرداندن واگن‌ها به حالت اولیه در حال انجام است.  پیش بینی می‌شود تا عصر امروز ریل آزاد شود و مسیر برای عبور قطار مشهد-بندرعباس آماده شود.

وی افزود: زیر واگن‌هایی که هنوز واژگون هستند احتمال یافتن افراد مصدوم و یا فوتی به صورت محدود وجود دارد. مسافران با قطار ویژه به طبس انتقال یافتند تا از طبس با اتوبوس‌های پیش بینی شده به مقصد خود که یزد است برسند.

۱۲:۰۳ - دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به مجروحان حادثه قطار مسافربری در طبس

رئیسی دستوراتی برای تسریع در رسیدگی به علل این واقعه و رسیدگی به مجروحان و بازماندگان درگذشتگان آن صادر کرد.

رئیس جمهور امروز در جلسه هیات دولت با اظهار تاسف از رخداد خارج شدن قطار پیام رئیس جمهور در پی حادثه خروج قطار از ریل در طبساز ریل در مسیر مشهد به یزد، کشته شدن تعدادی از هموطنان‌مان را در این حادثه تسلیت گفت.

آقای رئیسی دستوراتی برای تسریع در رسیدگی به علل این واقعه و رسیدگی به مجروحان و بازماندگان درگذشتگان آن صادر کرد.

۱۱:۵۰ - انتشار اسامی کامل مجروحان حادثه

اسامی کامل مجروحان حادثه قطار مشهد - یزد منتشر شد.

اسامی-کامل-مصدومان

۱۱:۳۰ - واکنش وزیر راه و شهرسازی به حادثه قطار مسافربری طبس

قاسم رستمی با انتشار یک توییت نسبت به این حادثه واکنش نشان داد.

واکنش-وزیر-راه-شهرسازی

۱۰:۵۰ - وزیر کشور راهی محل حادثه قطار مسافری طبس شد

وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، خواستار حضور در محل حادثه قطار مسافری در طبس و ارسال سریع امکانات لازم برای رسیدگی به حادثه دیدگان شد.

احمد وحیدی صبح چهارشنبه در تماس تلفنی با جواد قناعت ضمن گرفتن آخرین گزارش ها از حادثه واژگونی قطار مسافری در طبس، از استاندار خواست به سرعت خود را به محل حادثه برساند.

وی همچنین از زمان وقوع این حادثه در تماس با رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس اورژانس، مدیرعامل راه آهن و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آخرین وضعیت این حادثه را جویا شد.

بر اساس دستور وزیر کشور، یک بالگرد امداد رسان هم به محل حادثه اعزام شده است تا مصدومان هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل شوند.

هم اکنون استاندار خراسان جنوبی در محل حادثه حضور دارد و وحیدی نیز برای تسریع در روند رسیدگی به این حادثه، در حال سفر به منطقه است.

۱۰:۳۹ - لیست اسامی مصدومان منتشر شد

لیست اسامی مصدومان منتشر شد که در ذیل آمده است:

لیست-اسامی

۱۰:۱۵- تعداد فوتی ها به ۱۷ نفر رسید

تاکنون تعداد فوتیها حدود ۱۷ نفر گزارش شده، اما به علت اینکه نیروهای امداد و نجات در حال بررسی قسمتهای دیگر واگن هستند، ممکن است این تعداد  افزایش یابد.

۱۰:۰۰ - همه مسافران به طبس منتقل شدند

میرحسن موسوی  معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این باره اظهار کرد: شب گذشته ساعت ۱۹: ۲۰ قطار مسافری مشهد – یزد حرکت خود را با ۳۴۸ مسافر آغاز می‌کند و صبح امروز در ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه این قطار با شماره ۶۸۱ در بلاک عباس‌آباد – ریزو دچار سانحه می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات اولیه به‌دست آمده پنج واگن مسافری این قطار با بیل مکانیکی برخورد کرده و از ریل خارج می‌شوند.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا بیل مکانیکی داخل خط ریلی وجود داشته است؟ گفت: بیل مکانیکی در کنار خط ریلی بوده و هم اکنون رئیس کمیسیون عالی سوانح به محل اعزام شده تا به دقت این حادثه را بررسی کند و به محض مشخص شدن علت اصلی این حادثه، آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، اما آنچه تاکنون مشخص است این است که ۵ واگن از ۱۰ واگن این قطار مسافری از ریل خارج شده‌اند که یکی از آنها بیشترین آسیب را دیده است.

به گفته وی همه مسافران این قطار که در محل حادثه بودند با قطار فوق‌العاده در حال انتقال به طبس هستند که از آنجا با اتوبوس به مقصد خود یعنی یزد حرکت خواهند کرد.

۰۹:۴۸- اطلاعیه راه آهن درباره برخورد قطار مسافری مشهد- یزد با بیل مکانیکی

در این اطلاعیه آمده است: سه واگن از قطار مسافری مشهد- یزد در بلاک عباس آباد- ریزو در محدوده اداره کل راه آهن شرق از خط خارج شد.

در این سانحه، چند نفر مصدوم شدند و اعضای کمیسیون سوانح راه آهن با حضور در محل سانحه خروج قطار مسافری، در حال بررسی علت دقیق سانحه هستند.

گفتنی است قطار مسافری مشهد- یزد به دلیل برخورد با یک دستگاه بیل مکانیکی، در بلاک عباس آباد- ریزو در محدوده اداره کل راه آهن شرق از خط خارج شد.

خبرهایی درباره تعداد مصدومان یا فوتی منتشر شده است که روابط عمومی راه آهن، پس از بررسی‌های لازم و دریافت اطلاعات دقیق، آمار درست را در خبرهای بعدی اعلام خواهد کرد.

همچنین دقایقی پیش راه آهن در اطلاعیه شماره۳ از حضور قطار مسافری فوق العاده در محل سانحه برای انتقال مسافران به طبس خبر داد.

خروج-از-ریل-۱

خروج-از-ریل-۲

۰۹:۳۰ - بیشترین خسارات در ۳ واگن

مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز در تشریح آخرین گزارش خود از حادثه رخ داده گفت: این قطار مجموعا ۴۳۰ مسافر و خدمه داشته که درپی حادثه رخ داده شش واگن آسیب دیده که از این تعداد نیز سه واگن واژگون شده است که بیشترین خسارات نیز مربوط به همین سه واگن واژگون شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ تیم امدادی، ۱۰ دستگاه آمبولانس، سه خودرو نجات و دو بالگرد نیز در منطقه حضور دارد، اظهارکرد: امدادرسانی امدادگران در محل وقوع این حادثه همچنان ادامه دارد.

۰۹:۱۰ - ۱۳ فوتی و ۱۶ مصدوم با وضعیت وخیم

رضایی مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: بنا بر آخرین اطلاعات تاکنون ۱۳ فوتی داشته و حال مصدومان نیز وخیم گزارش شده است همچنین، تاکنون حال ۱۶ مصدوم وخیم اعلام شده است و ۵ نفر نیز مفقود هستند.

۰۹:۰۰ - تمام امکانات یزد برای امدادرسانی بکار گرفته شده

مدیر کل بحران استانداری یزد از بکارگیری تمام امکانات استان برای امدادرسانی به حادثه دیدگان قطار مشهد - یزد در طبس خبر داد.

«محمدعلی ملک‌زاده اعلام کرد: به دنبال خروج قطار مسافربری مشهد به یزد از ریل در بامداد امروز، ستاد مدیریت بحران استان به ریاست استاندار تشکیل شده و به دستور استاندار تمام امکانات دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی استان برای امدادرسانی به کار گرفته شده است.

به گفته وی، سه بالگرد و هشت دستگاه خودروی امداد و نجات به همراه تیم‌های واکنش سریع هلال احمر استان به محل حادثه اعزام شده‌اند و امدادرسانی و تخلیه مسافران و مصدومان حادثه به سرعت در حال انجام است.

ملک زاده، کشته شدن ۱۳ نفر از مسافران را تایید کرد ولی از وابستگان حادثه خواست تا از حضور در منطقه برای امدادرسانی سریع‌تر نیروهای اعزامی، پرهیز کنند.

وی با بیان این که مسافران به صورت ایمن در حال تخلیه هستند، گفت: بیمارستان‌های استان در آماده باش کامل هستند.

۰۸:۵۰ - اعزام ۱۹ آمبولانس و ۲ اتوبوس آمبولانس به محل حادثه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: آمار دقیق کشته‌های حادثه خروج قطار طبس - یزد از ریل پس از تایید پزشکی قانونی اعلام می‌شود، اما باید گفت تا این لحظه طبق آخرین اخبار از محل حادثه، ۱۰ فوتی و ۱۰ مصدوم بدحال گزارش شده است.

سید ابوالحسن میرجلیلی اظهار کرد: بلافاصله پس از اعلام حادثه خروج قطار طبس - یزد از ریل و با دستور استاندار کلیه تجهیزات اعزام شدند.

وی با بیان اینکه تا این لحظه حدود ۷ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شده‌اند و ۱۲ دستگاه آمبولانس نیز در مسیر هستند، افزود: دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در مسیر حادثه بوده تا کار امدادرسانی تسریع شود.

میرجلیلی ادامه داد: با دستور استاندار سه فروند بالگرد از استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و یزد به محل حادثه اعزام شدند تا امدادرسانی تسریع شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه برای افرادی که سالم هستند قطاری پیش‌بینی شده تا با آن به شهر مقصد یعنی یزد اعزام شوند، تصریح کرد: استاندار خراسان جنوبی در مسیر اعزام به محل حادثه هستند.

میرجلیلی یادآور شد: مصدومان در حال انتقال به بیمارستان طبس هستند و تعداد کشته‌ها قابل تغییر بوده و ممکن است افزایش یابد که آخرین اطلاعات طی ساعات آتی در اختیار مردم قرار داده خواهد شد.

طبس-۱

طبس-۴

 

۰۸:۳۰ - امکان افزایش آمار حاصل از حادثه

علی‌اکبر رحیمی فرماندار ویژه طبس گفت: تاکنون مرگ ۱۰ نفر در حادثه خروج قطار مسافربری از ریل در محور طبس - یزد توسط نیروهای امدادی حاضر در صحنه گزارش شده است.

وی افزود: بامداد امروز چهار واگن این قطار از ریل خارج شد و تمامی یگان‌های امدادی هلال احمر، اورژانس و راه آهن اکنون در محل حضور دارند.

وی گفت: آماری که اورژانس به ما داده ۱۲ مصدوم  بوده ولی امکان افزایش این آمار با توجه به شدت حادثه وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به این که نیروهای امدادی هنوز در حال بررسی واگن‌ها و شناسایی مجروحان یا فوتی‌های احتمالی هستند ادامه داد: ۱۲ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شده و در حال حاضر مجروحان در حال انتقال به طبس و سپس به یزد هستند.

محمدرضا رضایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی  با اشاره به این که امروز قطار مسافربری در کیلومتر ۵۰ محور طبس - یزد (ایستگاه مزینو) از ریل خارج شد ادامه داد: تاکنون ۶ تیم امدادی از هلال احمر به محل حادثه اعزام شده است افزود: یک تیم از پایگاه مسجد شکر، ۲ تیم از پایگاه دیهوک، دو تیم پشتیبان از شعبه طبس و یک تیم از بشرویه در عملیات نجات آسیب دیدگان مشارکت داشته‌اند. فیلمی از مصدومان این حادثه منتشر شده که در ادامه مشاهده می کنید.

۰۸:۰۰ - توضیحات فرماندار ویژه طبس

فرماندار ویژه شهرستان طبس گفت: طبق بررسی‌های اولیه، حادثه خروج قطار مسافری مشهد- یزد بر اثر برخورد قطار با بیل مکانیکی، رخ داده است.

علی اکبر رحیمی با اشاره به خروج قطار مسافری مشهد- یزد نزدیک ایستگاه عباس آباد طبس ساعت ۵: ۳۰ صبح امروز، اظهار کرد: حدود ۴۲۰ مسافر در این قطار در حال عزیمت به یزد بودند.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن نیز بلافاصله به محل اعزام شدند و ستاد بحران تشکیل شد، بیان کرد: به دنبال وقوع این حادثه، تعداد چهار واگن از ریل خارج شده است.

فرماندار ویژه شهرستان طبس با بیان اینکه تاکنون ۳۰ نفر مصدوم و ۵ نفر مصدوم بدحال از این حادثه گزارش شده است، تصریح کرد: تاکنون تعداد فوتیها حدود ۱۷ نفر گزارش شده، اما به علت اینکه نیروهای امداد و نجات در حال بررسی قسمتهای دیگر واگن هستند، ممکن است این تعداد افزایش یابد.

رحیمی با اشاره به کار بی‌وقفه برلی بررسی حال مصدومان و بیرون کشیدن فوتی‌ها، افزود: مسافران سالم به طبس اعزام میشوند تا انتقال آنان به یزد صورت گیرد.

 وی با اشاره به اینکه تمامی امکانات شهرستان‌های بیرجند، طبس، فردوس و استان‌های همجوار برای خدمات رسانی به مصدومان و مسافران به کار گرفته شده است، تصریح کرد: سه هلی کوپتر و ۱۲ دستگاه اورژانس در نخستین دقایق وقوع حادثه به محل اعزام شده است.

۰۷:۵۰- اعزام یک بالگرد به محل حادثه خروج قطار در محور طبس

هرازی مدیر عامل جمعیت هلال احمر یزد نیز  از اعزام یک بالگرد بعد از اعلام حادثه خبر داد و گفت: این بالگرد به همراه چهار تیم پنج نفره از یزد، اردکان به محل حادثه اعزام شدند.

به گفته وی، به علت صعب العبور بودن منطقه امکان امدادرسانی به سختی در حال انجام است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها