|
کدخبر: 256966

آلرژی فصلی را به این روش نابود کنید

فصل بهار به ویژه ماه اردیبهشت که اوج گرده افشانی گل هاست، اوج حساسیت و آلرژی در افراد بروز می کند که با راهکارهایی می توان آن را کنترل کرد.

حساسیت های فصلی معمولا خود را با خارش چشم و گلو، عطسه، گرفتگی یا آبریزش بینی، آبریزش چشم و سردرد خود را نشان می دهد. با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی حتی پیش از شروع بهار و فصل گرده افشانی، افراد می توانند بهار را با دردسر کم تری پشت سر بگذارند.

تا می توانید فیبر بخورید

تقویت سلامت روده ها با مصرف حجم بالایی از موادغذایی حاوی فیبر مانند لوبیا، حبوبات و غلات کامل می تواند نوع واکنش بدن به گرده های گیاهان را تغییر دهد. زمانی که میکروب های روده، فیبر را تجزیه می کنند، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کنند  که می تواند چگونگی عملکرد بیشتر سلول ها را تنظیم کند. این سلول ها، ماده شیمیایی هیستامین را ترشح می کنند که باعث بروز علائم آلرژی می شوند.

آلرژی و حساسیت نشانه التهاب و اختلال در تنظیم ایمنی عمومی بدن است که اطمینان از سلامت روده ها و نیز رعایت الگوی غذایی ضدالتهابی اقداماتی اساسی به شمار می روند. قطع مصرف انواع شیرینی ها، کیک، بیسکوییت، فست فود، خوراکی های شیرین و نوشابه های گازداری که باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند، به کاهش آلرژی کمک می کند.

مصرف روزانه یک سیب

به نظر می رسد مصرف میوه های حاوی آنتی اکسیدان مانند سیب، پیاز، فلفل، سبزیجات برگ سبز و انواع توت به کاهش علائم آلرژی کمک می کند. «کوئرستین» که می تواند از آزادسازی هیستامین از سلول های یاخته ای جلوگیری کند،  یکی از بهترین موادغذایی ضدحساسیت محسوب می شود. 

رژیم غذایی غربی روزانه ۳۰ میلی گرم «کوئرستین» را برای بدن تأمین می کند اما می توان با مصرف گیلاس، پیاز، سیب زمینی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، مارچوبه و چای سیاه این خاصیت را تقویت کرد. این ماده به عنوان مکمل عمل کرده و اثرات ضد حساسیتی دارد.

پیش از درمان دست به کار شوید

صبر کردن تا زمانی که علائم آلرژی بروز کرده و سپس دارو مصرف کنید، ممکن است خیلی دیر شود. مراقب شروع انتشار گرده های گیاهان باشید و از آن زمان، روزانه یک قرص آنتی هیستامین مصرف کنید. اگر این پیشگیری را در اوج فصل حساسیت انجام دهید، به داروی کم تری نیاز خواهید داشت. بنابراین تا بروز علائم صبر نکنید.

بینی را فیلتر کنید

استفاده از فیلتر بینی که روی دهانه هر دو سوراخ بینی قرار می گیرد، مانعی فیزیکی را بین بدن و دانه های گرده ایجاد می کند.

از عسل محلی استفاده کنید

اگر در نقاطی زندگی می کنید که دسترسی به عسل های محلی برای شما وجود دارد، از چند ماه پیش از شروع فصل حساسیت شروع کنید به خوردن عسل محلی. عسل معمولا حاوی گرده های گل بوده و با مصرف روزانه یک قاشق چای خوری می تواند بدن شما را در برابر مواد حساسیت زاد مقاوم کند.

آناناس را فراموش نکنید

آناناس سلاحی طبیعی در برابر مقابله با حساسیت های ناشی از گرده های گیاهان است. Bromelain آنزیمی است که از آناناس ترشح می شود و به عنوان یک آنتی هیستامین، ضدالتهاب و ضد احتقان طبیعی در کاهش علائم بالینی حساسیت های فصلی کمک می کند. این آنزیم با جذب «کوئرستین»، اثرات درمانی آن را تشدید می کند.

منبع: سینا پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها