|
کدخبر: 230994

طلبه هایی که در اسنپ کار می کنند / وضعیت نامناسب معیشت مردم

روزنامه همدلی در گزارشی به وضعیت اقتصادی طلاب پرداخته و در همین رابطه با فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه گفتگو کرده است.

فاضل میبدی: واقعاً تعداد زیادی از طلاب حوزه به‌ ناچار به شغل‌های دیگری رو آورده‌اند، یا در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند یا حتی طلبه‌هایی را می‌شناسم که شب‌ها سرایداری می‌کنند و همه برای تأمین معیشت است.

«متأسفانه در خانه طلاب به دلیل کم درآمدی اختلافات خانوادگی هم زیاد شده است. بسیاری از طلبه‌ها خانه‌ای هم ندارند و باید اجاره خانه هم بدهند و تعدادشان هم کم نیست.»

(با تأکید بر اینکه «سیاسی شدن حوزه علمیه موجب نگاه نادرست مردم به وضعیت طلاب شده است): «متأسفانه حوزه علمیه زیاد سیاسی شده است و حکومت هم به‌نوعی حکومت دینی و روحانیون است. از طرفی روحانیون هم در مناصب حساسی هستند، به همین دلیل نگاه مردم به‌کل طلبه‌ها نگاه چندان مثبتی نیست و باید فکری به حال این موضوع کرد.

(با بیان اینکه «نگاه مردم به روحانیون آن نگاه سابق نیست): «سابق بر این مردم هر مشکلی که داشتند، به روحانیون مراجعه می‌کردند. اعتمادی وجود داشت و مردم روحانیون را از خودشان می‌دانستند اما متأسفانه اکنون چنین رابطی وجود ندارد.

(با رد موضوع مهاجرت طلاب به خارج از کشور خصوصاً شهر نجف اشرف): «فکر نمی‌کنم چنین چیزی صحت داشته باشد. من چنین چیزی نشنیده‌ام و البته نجف اشرف نیز ازنظر معیشتی در وضع خوبی قرار ندارد.»

(با اشاره به اینکه «دیگر وضع از بهبود رابطه میان مردم و روحانیون گذشته است): «متأسفانه کشور ما به سمت و سویی حرکت کرده است که عامه مردم از وضع موجود جامعه راضی نیستند و این را به‌حساب روحانیت می‌گذارند؛ یعنی تا زمانی که کشور خصوصاً در مسائل اقتصادی به این شکل اداره شود و هر روز مردم با تورم و گرانی مواجه باشند و از طرف دیگر؛ شب‌ها در تلویزیون هم یک روحانی را ببینند که از نگاه اسلام سخن می‌گوید؛ طبیعی است که نگاه مردم به طلاب نگاه مثبتی نخواهد بود.»

اگر نگاه روحانیت نسبت به سیاست عوض شود و سیاست‌های کلان و مسائل اقتصادی کلان نیز تغییر کند، کشور سامانی به خود بگیرد، ثبات اقتصادی داشته باشیم و تورم مهار شود، مردم هم خواهند گفت که این کار روحانیون بود اما اکنون با وضعیتی که وجود دارد متأسفانه نگاه مردم به روحانیون نگاه بدی است.

بسیاری از طلابی که می‌خواهند به بازار بروند، خریدی دارند، یا کاری دارند یا می‌خواهند به مغازه‌ای بروند، سعی می‌کنند با لباس روحانیت نروند، برای اینکه مردم متلک یا فحش می‌دهند. امروزه روحانیت کمتر با لباس روحانی در مجامع عمومی ظاهر می‌شود که معذب نشود. روحانی در تاکسی می‌نشیند، مردم متلک می‌گویند. مردم گرانی و تمام مشکلات را از چشم روحانیت می‌بینند، لذا به این سادگی نمی‌توان آن رابطه‌ای را که سابق بر این میان روحانیت و مردم بود و خدشه‌دار شد، اصلاح کرد.

منبع: روزنامه همدلی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها