|
کدخبر: 230884 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با معاون حمایت‌های اجتماعی شهرداری تهران مطرح شد:

پذیرایی رایگان از بی خانمان ها در اتوبوس / پتو و ساندویچ هم می‌دهیم

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه‌‌‌، خدمات و مشارکت‌های اجماعی شهرداری گفت: اتوبوس‌ها از ساعت ۱۱ شب تا پنج و نیم بامداد هر فردی که بی جا و مکان باشد را پذیرش می‌کند و یک پتو و یک ساندویچ آماده و نوشیدنی گرم به او می‌دهند.

جامعه پذیرایی رایگان از بی خانمان ها در اتوبوس / پتو و ساندویچ هم می‌دهیم

بی‌خانمانی یکی از شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی دنیا به شمار می‌آید. این پدیده به واسطه عوامل متعددی مثل افزایش جمعیت، مهاجرت، فاصله طبقاتی و ... رو به افزایش است. در دو دهه اخیر نوع خاصی از بی‌خانمانی که کارتن‌خوابی نام گرفته است در کشور ما و به ویژه در کلانشهر تهران پدیدار شده است. کارتن‌خوابی به اعتقاد کارشناسان اجتماعی ضمن آنکه مسئله اجتماعی تلقی می‌شود می‌تواند تبدیل به آسیب اجتماعی شود. کارتن خوابی نشانه و برآیندی از وجود سایر مسائل و آسیب‌های اجتماعی در جامعه است. کارتن خوابی حکایتی کهنه است که شاید موضوعی تکراری و خسته کننده باشد اما بی‌خانمانی واقعیتی است که هنوز چهره بسیاری از پارک‌ها و خیابان‌های کلانشهرهای ایران را لکه‌دار کرده در چند سال اخیر علاوه بر کارتن خوابی، گورخوابی و اخیرا هم بی آر تی خوابی در میان بی‌خانمان‌ها دیده می‌شود. تفانت اینجاست که بی‌آر‌تی ضرورتا به معتادان و این قبیل گروه‌ها محدود نمی‌شود و گزارش‌های رسانه‌ای اخیر حاکی از آن است که حتی از طبقه متوسط هم قربانی می‌گیرد.

 شهرداری تهران سالیانه شروع به اسکان کارتن‌ها‌خواب‌ها  در مراکزی به نام گرمخانه های کرده است. در چند وقت اخیر ماجرای بی‌آرتی خوابی برخی از بی‌خانمان ها تبدیل به بحث روز شده است. ممکن است خبر نداشته باشید که شهرداری تهران اتوبوس‌هایی را برای اسکان این افراد در نظر گرفته است.

در همین راستا ما در گسترش نیوز با معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه‌‌‌، خدمات و مشارکت‌های اجماعی شهرداری تهران به گفتگو نشستیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید.

سعید-شرفدوست

۱۸ مرکز اقامتگاهی برای بی‌خانمان‌ها

سعید شرف‌دوست، معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه‌‌‌، خدمات و مشارکت‌های اجماعی شهرداری تهران اظهار  کرد: هرسال با فرا رسیدن فصل سرد،  اتوبوس‌هایی در مناطقی از تهران که افراد آسیب‌دیده بیشتری حضور دارند (همانند میدان شوش، میدان تجریش، میدان آزادی، خلازیر، ترمینال جنوب و ...) مستقر کرده‌ایم. این اتوبوس‌ ها از ساعت ۱۱ شب تا پنج و نیم بامداد هر فردی که بی جا و مکان باشد را پذیرش می‌کند و یک پتو و یک ساندویچ آماده و نوشیدنی گرم به او می‌دهند. ناگفته نماند که این خدمات کاملا رایگان است و هرکسی می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

وی ادامه داد:  در کلان شهر تهران، ۲۰ مرکز اقامتگاهی داریم (گرمخانه) که ۱۸ مرکز آن ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند و درب آن به روی همگان باز است. هرکس می‌تواند به این مراکز مراجعه کند و از خدمات رفاهی و هتلینگ این مراکز بهره گیرد. در این مراکز ۲۴ ساعته غذای گرم در سه وعده داده می شود و خدمات هتلینگ و نظافت و لباس تمیز ارائه می‌شود. این مراکز و خدمات رایگان در کل شهر تهران دایر است. آدرس‌ این مراکز را در ادامه مشاهده می‌کنید:

گرم-خانه-تهران

شرط پذیرش در گرماخانه ها

شرف دوست ادامه داد: هر فردی که خواهان باشد می‌تواند بدون هیچ ممانعتی به گرمخانه‌ها برود و پذیرش شود اما شروطی هم وجود دارد. هرکس که می‌خواهد وارد این گرمخانه‌ها شود باید یکسری پروتکل‌ها را رعایت کند. متقاضیان حتما باید لباس فرم ما را بر تن کند، استحمام کند و برای آنکه مانع از استراحت و آرامش دیگران نشوند از ساعت ۱۲ تا ۶ صبح حق خروج ندارند. اکنون ما هر شب در حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر را در این گرمخانه‌ها اسکان می‌دهیم. در شب هایی که بارندگی است ۱۵ دستگاه اتوبوس داریم و در شب های دیگر ۱۰ اتوبوس برای اسکان این افراد در نظر گرفته‌ایم. ضمن اینکه به صورت ۲۴ ساعته، در حدود ۶۰ واحد گشت داریم که در سطح شهر افرادی را که نیازمند کمک هستند را جمع و به مراکز اسکان می برد.

وی در مورد استقرار افراد در سالن ها مدیریت بحران اظهار کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که بعد از تکمیل ظرفیت گرماخانه‌های تهران سوله‌های بحران شهرداری را به یکسری سیستم‌های گرمایشی و پتو... تجهیز کنیم تا افراد بی‌خانمان را در سوله‌های ستاد بحران اسکان دهیم. خوشبختانه تاکنون ظرفیت گرمخانه ها کامل نشده است.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه‌‌‌، خدمات و مشارکت‌های اجماعی شهرداری تهران در پایان اظهار کرد: همچنین برای افرادی که در بیمارستان‌های سطح شهر، عزیزی در حال درمان دارند اما خودشان مکانی ندارند  از  موسسات خیریه، یکسری ساختمان‌ را برای اسکان موقت همراهان بیمار اختصاص داده‌ایم. در شهر تهران ۶ همراه‌سرا داریم. این افراد برای اسکان در مراکز مذکور باید از مددکاری بیمارستان معرفی‌نامه بگیرند تا به شکل رایگان در همراه‌سراها پذیرش شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها