|
کدخبر: 226576

۲ عامل اصلی و مهم برای عبور از اومیکرون

هرچند کاهش تلفات کرونا و به صفر رسیدن شهرهای قرمز و نارنجی خبر خوبی است، اما سویه جدید کرونا به نام اومیکرون زنگهای خطر را به صدا درآورده و بی‌توجهی به تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند، روند کاهشی تلفات را معکوس کند و بار دیگر وضعیت قرمز را به نقشه کرونا بازگرداند.

با انتشار جدیدترین نقشه کرونایی ایران، برای نخستین بار تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا در کشور به صفر رسید و فقط ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهرستان در شرایط آبی قرار گرفتند.

وضعیت-کرونا

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ۲۵ تا ۲۶ آذر ۴۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۳۳ نفر رسید.

۲۷ استان کشور در شبانه روز گذشته مرگ و میر کمتر از پنج نفر داشته اند که در ۱۷ استان، هیچ موردی از فوت بیماران کرونایی، ثبت نشده است.  

واکسیناسیون وسیع در کشور باعث شد آمار تلفات کرونایی رو به کاهش باشد تا کنون ۵۹ میلیون و ۶۲ هزار و ۲۵۶ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۶۳۴ نفر دُز دوم و سه میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۲ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۹۲۷ دُز رسید.

با این وجود، به دلیل گسترش سویه اومیکرون (کرونای آفریقای جنوبی) در بیش از ۸۰ کشور جهان، رعایت مراقبت‌های بهداشتی همچنان ضروری است.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات انجام شده در ماههای اخیر برای صیانت از جان مردم و افزایش ایمنی مقابل ویروس کرونا را بسیار ارزشمند ارزیابی و با قدردانی از همه دست‌اندرکاران، گفت: بازگشایی هوشمند، تحرک و نشاط را به جامعه برگرداند اما برای صیانت از جان مردم لازم است همچنان رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی توسط مردم و دستگاه‌های متولی مورد تاکید جدی باشد.

وی با تاکید مجدد بر ضرورت توجه مضاعف به کنترل تردد از مرزهای کشور گفت: صیانت از جان و سلامتی مردم ایجاب می‌کند که تردد افراد از مرزها به ویژه از کشورهایی که احتمال سرایت بیشتری وجود دارد، با دقت و جدیت کنترل شود. البته محدودیت‌هایی که در این زمینه اعمال می‌شود به گونه ای باشد که برای تردد ضروری مردم مشکلی ایجاد نکند.

تشکر از همراهی مردم 

رییس جمهوری با تشکر از همراهی و اعتماد مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تصریح کرد: امروز مردم به‌وخوبی اطلاع دارند که با رعایت اصول بهداشتی می‌توان از آسیب‌های بعدی شیوع بیماری کرونا جلوگیری کرد و در این راستا دولت کاملا به ارزش همراهی و همدلی مردم واقف است و تلاش‌های خود را برای صیانت از جان مردم همچنان با قوت ادامه خواهد داد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نشست شورای اداری شهرستان خاتم یزد گفت: در حال حاضر ۸۷ درصد جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه شده اند که در برخی استان ها پوشش واکسیناسیون بالای ۹۰ درصد انجام شده است.

وی افزود: همچنین ۸۹ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در استان یزد دوز اول و ۷۶ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند اما  نباید از اومیکرون سویه جدید کرونا غافل بود و در کشور ما علی رغم مشاهده برخی موارد مشکوک و ازمایش های انجام شده، هنوز گزارش رسمی از مشاهده سویه جدید کرونا اعلام نشده است.

احتمال ابتلا به اومیکرون با واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی کم است

وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی تصریح کرد: انتشار خیلی سریع و پایین بودن مرگ و میر از ویژگی های این ویروس است و همچنان واکسیناسیون، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ضدعفونی ها از راه های پیشگیری به شمار می اید که با انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی، احتمال ابتلا به اومیکرون و هر نوع دیگری از این ویروس بسیار کم است.

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه معتقد است: اومیکرون سویه عالمگیر شده اما قضاوت دقیق درباره این که چه رفتاری از خود نشان خواهد داد را باید بگذاریم ببینیم چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و ویروس چه رفتاری از خود نشان می دهد.

همه به اومیکرون حساس باشند

وی اظهار داشت: از همه به ویژه معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور می خواهیم نسبت به این سویه جدید حساس باشند و مراقبت های مرزی را افزایش دهند و در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تقویت مراقبت های مرزی بحث شد. باید به مراقبت مرزی به صورت ساختاری نگاه شود. درخواست های زیادی برای توسعه فضای فیزیکی مراکز کنترل مرزها داریم که در نشست مشترک با وزارت راه و شهرسازی باید پیگیری شود.  

معاون بهداشت تصریح کرد: با توجه به اعلام آمادگی به استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه در ستاد ملی مقابله با کرونا، معاونین بهداشت به صورت مکتوب استانداردهای لازم برای توسعه مراقبت مرزها اعم از فضای فیزیکی و تجهیزات که مدنظر است درخواست و پیگیری کنند.

واکسن بهترین راه مقابله با اومیکرون 

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک نقش بسزایی در کاهش و کنترل کرونا دارد، گفت: اشخاصی که از دریافت واکسن به واسطه برخی شایعات خودداری می کنند سخت در اشتباه هستند زیرا واکسن بهترین راه مقابله با کرونا و اومیکرون است.

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی حدود ۳۰ کشور دنیا به ویروس اومیکرون آلوده شده و  این ویروس  از سرعت بسیار بالای انتقال به دیگران برخوردار است اما از ویروس کرونا خفیف تر بوده و بیشتر در کودکان کم سن و سال دیده شده است.

مردانی تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اکنون یک اکیپ بسیار مجرب و قوی در زمینه ویروس شناسی در زمینه شناخت مشخصات بالینی، نحوه بهتر درمان، راه های انتقال و غیره در خصوص اومیکرون فعال هستند که پس از اخذ و بررسی نهایی به جامعه جهانی اطلاع رسانی خواهد شد.

آنچه مسلم است، ویروس اومیکرون نیز همانند کرونا است و اگر مردم واکسن های خود را به موقع زده و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند هیچ جای نگرانی نیست و براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی  برای مقابله با اومیکرون نیازی به ساخت واکسن های جدید نیست زیرا که به احتمال زیاد واکسن های ساخته شده پاسخگوی ویروس اومیکرون نیز هست.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها