|
کدخبر: 224796

برای تزریق دز سوم چه واکسنی مناسب تر است؟

یک پزشک و محقق بیماری کرونا گفت: اگر فرد دوز اول و دوم یکی از واکسن های سینوفارم، بهارات یا برکت تزریق کرده باشد، دوز سوم می تواند سینوفارم، بهارات، برکت، آسترازنکا و پاستو کووک پلاس تزریق کند، ولی اگر دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک تزریق کرده باشد، دوز سوم می تواند آسترازنکا یا پاستوکوک پلاس تزریق کند.

فرید سنگین آبادی پزشک مرکز کرونا و واکسیناسیون تجمیعی در سنندج با بیان اینکه واکسن یک روش و تکنولوژی مدرن در جلوگیری از بیماری ها  و کنترل آنها است اظهار کرد: بیماری کرونا می تواند کشنده باشد و درصد کشندگی آن در کشورها و در مناطق مختلف متفاوت است ولی به طور میانگین از ۲ تا ۱۰ درصد می تواند کشندگی ایجاد کند و نیاز است که جلوی این ویروس گرفته شود و تنها راه و مطمئن ترین راه برای کنترل پاندمی، واکسن است.

وی افزود: یا باید کل افراد دنیا کووید را تجربه کنند و به آن نسبت مرگ و میر داشته باشیم یا اینکه واکسن را تزریق کنیم و این میزان مرگ و میر را به حداقل برسانیم.

این پزشک عمومی با اشاره به تحقیقات معتبر در سطح دنیا بیان کرد: بیشترین علت استقبال نکردن ازواکسن عدم اعتماد به واکسن، ترس از واکسیناسیون و ناآگاهی ها است که در اوایل هر واکسنی این نگرش مشهود بوده است.

به گفته سنگین آبادی، برای همه افراد می توان واکسن را تزریق کرد؛ برای افراد زیر ۱۲ سال در ایران فعلا واکسنی وجود ندارد، ولی به زودی قرار است در کشور واکسیناسیون این افراد نیز انجام گیرد.

افراد دارای علایم کرونا چه زمانی واکسن را تزریق کنند؟

وی افزود: افراد با داشتن علائم خفیف کرونا بعد از ۱۴ روز می توانند واکسن را تزریق کنند، اما در افراد با علائم شدید ومتوسط کرونا  که منجر به بستری شدن یا درگیری ریه شده است روند تصمیم جهت تزریق واکسن متفاوت است، به این صورت که تزریق واکسن سینوفارم باید ۴ هفته بعد از بهبودی کامل باشد، ولی برای تزریق آسترازنکا ۲۸ روز بعد از شروع علائم میتوانند به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند و واکسن را تزریق کنند.

این گزشک اعلام کرد: برای دیگر انواع واکسن ها نیز۴ هفته بعد از بهبودی می توان واکسن را تزریق کرد، با این تفاسیر وضعیت بالینی بیمار در لحظه تزریق واکسن بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

تزریق آسترازنکا برای کدام افراد ممنوع است؟

این پزشک و محقق حوزه کرونا گفت: در افراد با بیماری های لخته سینوس کاورنوس مغزی، لخته در ناحیه شکم و طحال و بیماری HIT (بیماری ای که هنگام تزریق هپارین لخته شکل گرفته) تزریق واکسن آسترازنکا ممنوعیت دارد.

وی ادامه داد: در افراد بالای ۵۰ سال بهتر است که واکسن آسترازنکا تزریق شود چون ایمنی بالاتری ایجاد می کند، اما اگر برای بالای ۵۰ سال آسترازنکا در دسترس نبود، سینوفارم باید تزریق شود و افراد زیر ۵۰ سال بهتر است که در دسترس ترین واکسن را تزریق کنند، که میتواند سینوفارم یا آسترازنکا یا سایر واکسن ها باشد به هر حال صبر کردن جهت نوعی خاصی از واکسن کاملا غیر علمی و بی فایده است.

فاصله مناسب بین دوز اول ودوم واکسن کرونا چند روز است؟

این پزشک عمومی گفت: دوز اول و دوم واکسن باید از یک نوع باشد، اگر فردی در فاصله بین دوز اول و دوم دچار کرونا یا سرماخوردگی می شود، اگر از نوع خفیف باشد، ۱۴ روز بعد از قرنطینه می توانند دوز دوم را تزریق کند، ولی اگر دچار کرونا از نوع متوسط یا شدید شد، ۴تا۶ هفته پس از بهبودی کامل می تواند سینوفارم و بعد از ۲۸ روز از شروع علائم  نیز می تواند دوز دوم واکسن آسترازنکا را تزریق کند.

وی افزود: بهترین زمان برای فاصله بین دوز اول و دوم آسترازنکا ۳ ماه است و اینکه تاخیر بین دوز اول و دوم اختلالی در کارآیی آن واکسن ایجاد نمی کند، مگراینکه بیشتر از ۱۲هفته باشد، که بهتر است با پزشک مرکز جهت شروع مجدد واکسیناسیون مشورت کند، لازم به ذکر است این فاصله در مورد آسترازنکا صدق نمی کند.

دکتر سنگین آبادی عنوان کرد: افرادی که واکسن را نمی زنند در آینده همچنان مستعد کووید هستند و این زنجیره انتقال همچنان برایشان وجود دارد و آنهایی که واکسن را تزریق نکرده اند همچنان ممکن است به دلیل ابتلا به کووید دچارعوارض خطرناک و برگشت ناپذیر کووید نیز شوند.

وی افزود: افرادی که بالای ۶۰ سال هستند و سینوفارم دریافت کرده اند و همچنین افراد زیر ۶۰ سال که بیماری های زمینه ای دارند، بهتر است که بین دوز دوم و سوم ۴ ماه فاصله بیفتد و افراد ۱۲ تا ۶۰ سال سالم بهتر است که دوز سوم را ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم دریافت کنند.

هدف از تزریق دوز سوم واکسن چیست؟

این محقق کرونا گفت: هدف از تزریق دوز سوم(بوستر) این است که چون بعد از گذشت زمان ۵تا۶ ماهه از تزریق دوز دوم میزان ایمنی واکسن احتمالا کمترشده و ممکن است که افراد مجدد مبتلا به کرونا شوند و حتی ممکن است مرگ و میر هم اتفاق بیفتد، پس نیاز است که دوز سوم تزریق شود تا مجددا سیستم ایمنی تحریک و هوشیارشود تا زمانی که پاندمی تمام شود.

وی اظهار کرد: اگر فرد دوز اول و دوم  یکی از واکسن های سینوفارم، بهارات یا  برکت تزریق کرده باشد، دوز سوم می تواند سینوفارم، بهارات، برکت، آسترازنکا و پاستو کووک پلاس تزریق کند، ولی اگر دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک تزریق کرده باشد، دوز سوم می تواند آسترازنکا یا پاستوکوک پلاس تزریق کند.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: زمانی که ۷۰ تا ۸۰ درصد جامعه واکسینه شوند چرخه انتقال دچار اشکال و اختلال شده و روند ابتلا کند می شود و اگر حتی افراد به کرونا هم مبتلا شوند فرم خفیف آن را تجربه می کنند و در واقع هدف از واکسیناسیون کنترل پاندمی و جلوگیری از مرگ یا بستری است، همچنین  واکسن از ابتلا به بیماری تا حدی جلوگیری می کند، پس هدف آماده کردن شرایطی است که اگر فرد مبتلا به کووید شد بتواند با بیماری مقابله کرده و دچار مرگ و میر نشود.

وی یادآور شد: افراد بعد از تزریق هر دو دوز به بالاترین سطح ایمنی بدن دست پیدا می کنند که این زمان دو یا سه هفته بعد از دوز دوم واکسن است، ولی همچنان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و ماسک بزنند تا زمانی که ۷۰الی ۸۰ درصد سطح جامعه ایمن شوند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها