|
کدخبر: 218604

نحوه مراقبت از بیماران کرونایی در منزل

مدیر پرستاری بیمارستان مسیح دانشوری گفت: افراد در صورت داشتن علائم کرونا از خوددرمانی بپرهیزند.

 به گزارش  سازمان نظام پرستاری کشور، شیرین اسماعیلی افزود: در حال طی کردن سیر نزولی بستری‌ها در بیمارستان هستیم و اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و برای انجام واکسیناسیون به مراکز تعیین شده مراجعه کنند به ثبات این شرایط کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: کسانی که در حال حاضر در بیمارستان بستری می‌شوند از بین افرادی هستند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌اند یا به دلیل داشتن برخی بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا و بستری شدن قرار داشته‌اند.

اسماعیلی اظهار داشت: همه بیماران مبتلا به کرونا یا دارای علائم این بیماری باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، اگر علائم آنها طبق تشخیص پزشک حاد باشد بستری می‌شوند و اگر علائم متوسطی داشته باشند، در صورت نیاز روزانه مراجعه و دارو دریافت می‌کنند و در مواردی که نیاز به مصرف داروهای خاص یا بستری نباشد، افراد مبتلا باید در خانه قرنطینه شوند و به توصیه‌های پزشکی عمل کنند.

وی گفت: افراد مبتلا به کرونا باید مایعات زیاد مصرف و از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنند و اگر پزشک برای آنها داروهای خوراکی تجویز کرده آنها را استفاده و در صورتی که برخی افراد به دریافت برخی داروهای تزریقی در منزل نیاز داشته باشند باید پرستاران آن را تزریق کنند اما دریافت داروها ترجیحاً باید در بیمارستانها باشد.

مدیر پرستاری بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه افراد باید از مصرف خودسرانه داروها در دوره ابتلا به کرونا پرهیز کنند، تصریح کرد: افراد مبتلا به کرونا نباید فکر کنند که به دلیل داشتن علائم خفیف، به مراجعه به پزشک نیاز ندارند، تجویز داروها پس از مراجعه به پزشک بر اساس وخامت بیماری آنها انجام می‌شود همه افراد مبتلا باید به پزشک مراجعه کنند و سطح بندی شوند و بر اساس وخامت بیماریشان دارو و درمان مناسب خود را دریافت کنند.


علائم هشدار دهنده کرونا چیست؟


وی درباره علائم هشداردهنده که در صورت بروز آنها، فرد باید به بیمارستان مراجعه کند نیز گفت: سرفه‌های شدید، افت اکسیژن به زیر ۹۰، تب بالای ۳۷.۸ یا ۳۸ درجه و بی‌حالی و ضعف از علائمی است که در صورت بروز آنها باید فرد به بیمارستان مراجعه کند و در صورت بروز هر علامتی بیماران باید از خود درمانی پیرهیز کنند.

اسماعیلی افزود: در کودکان نیز در صورت بروز علائمی مانند تب، سرفه، تنگی نفس، بی‌حالی و علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ باید برای تشخیص کرونا به پزشک مراجعه شود.

وی درباره نحوه قرنطینه افراد مبتلا به کرونا در منزل گفت: افرادی که به کرونا مبتلا شده و در خانه تحت مراقبت هستند، باید شرایط ایزوله را رعایت و از تماس با دیگران پرهیز کنند. اتاق فرد مبتلا باید از افراد سالم جدا و همچنین امکان تهویه هوا در اتاق وجود داشته باشد یعنی اگر در محل قرنطینه فرد، پنجره‌ای وجود دارد بهتر است که باز گذاشته شود.

اسماعیلی ادامه داد: فردی که برای غذا بردن یا کمک به بیمار کرونایی در محل قرنطینه‌ بیمار حاضر می‌شود باید از ماسک استفاده کند و دست و صورت خود را بشوید، تا حد امکان فاصله خود را با فرد مبتلا به کرونا حفظ کند، در صورت استفاده فرد کرونایی از سرویس بهداشتی مشترک با سایر اعضای خانواده نیز سرویس بهداشتی به طور منظم شست و شو داده شود. حضور فرد مبتلا به کرونا در فضاهای بسته و شلوغ خطرناک است و باید تهویه هوا در مکان‌هایی که مورد استفاده مشترک است با رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی درباره مراقبت‌های پس از ترخیص از بیمارستان گفت: پزشکان بعد از ترخیص توصیه می‌کنند که افراد در خانه به خوبی استراحت و از مایعات استفاده کنند، داشتن تغذیه مناسب و پرهیز از حضور در تجمعات نیز ضروریست، از ویتامین دی استفاده شود زیرا از شدت بیماری جلوگیری می کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر