|
کدخبر: 209761

چرا رنگ بندی شهرها با وجود تعداد فوتی های کرونا آبی و زرد می شود؟

شرط اول برای کاهش موارد مرگ، پایین آمدن تعداد بستری‌هاست، هم‌اکنون میزان مرگ‌ها نسبت به قبل کاهش پیدا کرده، یعنی از ۵۰۰-۶۰۰ مرگ روزانه به ۱۵۰ -۲۰۰ مرگ رسیده، هر چند که این عدد تقریبا متوقف شده است.

جامعه چرا رنگ بندی شهرها با وجود تعداد فوتی های کرونا آبی و زرد می شود؟

کاهش شمار ابتلا و مرگ‌های کرونا، روند کندی پیدا کرده است؛ از سیزدهم مهر تاکنون، تعداد جانباختگان و بیماران جدید روزانه، نوسان پیدا کرده و  از ۱۷۳ مورد، به ۲۲۳ مورد در مرگ‌ها پیش رفته و بار دیگر به عدد ۱۸۱ نفر در روز گذشته رسیده است.

موارد ابتلای روزانه هم در هفدهمین روز این ماه از ۷ هزار و ۶۵۴ نفر به عدد ۱۳ هزار و ۵۰۴ نفر رسید و بار دیگر، روند نزولی به خود گرفت و روز گذشته ابتلای ۱۱ هزار و ۸۴۴ مورد جدید ثبت شد. نوسان در میزان مرگ و ابتلا، از نظر اپیدمیولوژیست‌ها و ویروس‌شناسان، اتفاق نگران‌کننده‌ای است که می‌تواند نشانه‌ای از وقوع پیک جدیدی از کرونا باشد.

همه اینها در شرایطی است که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، تاکنون نزدیک به ۷۵ درصد جامعه هدف، دوز اول و  ۳۵ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. با این حال گفته می‌شود که تنها ۲۵ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال نسبت به ابتلای شدید یا مرگ کرونا، مقاوم شده‌اند.

ماجرا اما تنها به تعداد مرگ و ابتلا محدود نمی‌شود. موضوع دیگر، وضعیت رنگ‌بندی شهرهاست؛ ۲۲ مهر سال گذشته، با ۲۵۴ فوتی کرونا و ۴ هزار و ۱۰۸ بیمار ثبت شده در آن روز،  ۱۸۷ شهر کشور وضعیت قرمز داشتند. روز گذشته اما با ثبت ۱۸۱ مرگ و ۱۱ هزار و ۸۴۴ ابتلای جدید، تنها ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز و ۱۰۶ شهر هم در وضعیت نارنجی قرار داشتند.

مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و  رئیس کمیته راهبردی مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت می‌گوید معیار تعیین رنگ‌بندی شهرها که در وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، اعمال می‌شود، میزان بستری در بیمارستان‌هاست، در حالیکه بهتر است بر مبنای موارد جدید شناسایی باشد. 

مبنای رنگ‌بندی که هم‌اکنون در وزارت بهداشت یا ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال می‌شود، براساس میزان بستری‌های جدید است. البته این موارد بستری هم پس از ۲ تا ۴ هفته منجر به افزایش موارد فوتی می‌شود. در حالی که بهتر است وضعیت شهرها بر اساس موارد جدید شناسایی باشد . انتظار می‌رود آمار فوتی‌ها با کاهش بیشتری مواجه شود، مشروط بر این که تعداد بستری‌ها هم کم شود.


 

 

 


 

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها