|
کدخبر: 206404

هر واکسنی در دسترس بود، بزنید!

بابا محمودی به مردم توصیه کرد که به سخنان متخصصان علم پزشکی درباره تزریق واکسن ها اعتماد کنند و به دنبال نوع خاصی از واکسن نباشند و به اولین واکسنی که دسترسی پیدا کرده اند آن را تزریق کنند.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه و استاد گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تشریح تاثیر واکسن بر جهش‌های ویروس کرونا پرداخت.

دکتر فرهنگ بابامحمودی گفت: واکسن پدیده جدیدی نیست چون از زمان های دور بشر با ساخت و تزریق واکسن توانست برخی از بیماری های خطرناک مانند سرخک ، فلج اطفال ، کزاز و دیفتری را مهار کند در حالی که این بیماری ها زمانی باعث مرگ افراد مسن و کودکان می شدند.

وی با اظهار این که بیمارهایی مانند سرخک محلی بودند و در یک منطقه خاص بروز کرده و شیوع می یافتند که امروز با واکسن مهار شدند ، گفت : بشر قبل از کرونا با همه گیری بیماری آبله هم مواجه شد که توانست با واکسیناسیون جهانی آن را مهار و ریشه کن کند.

بابامحمودی تفاوت کرونا با آبله را در جهش یافتن ویروس کرونا دانست و افزود : به همین دلیل در مورد کرونا علاوه بر تزریق واکسن باید نکات بهداشتی مانند رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک هم مورد توجه باشد تا علاوه بر مهار این ویروس ، ریشه کن شود..

وی توضیح داد: تزریق واکسن کووید ۱۹ بدین معنا نیست که افراد مبتلا به آن نمی شوند چون که این ویروس هر بار جهش می یابد و پس از جهش یافتگی به دنبال میزبان می رود ولی مزیت واکسن زدن این است که حتی سویه جهش یافته کرونا هم به صورت خفیف تری در بدن میزبان به صورت بیماری کووید ۱۹ بروز می کند و مهم تر از همه از میزان کشندگی آن کاسته می شود.

این متخصص بیماری های عفونی گفت : همچنین تزریق واکسن به افراد باعث می شود تا ویروس کرونا در بدن افراد قادر به نفوذ و تکثیر برای جهش نباشند و بدین طریق جلوی انتشار آن گرفته می شود.

وی افزود: اکنون نیز با دسترسی راحت تر برای تزریق واکسن در کشور و حتی آغاز تزریق به کودکان فرصتی به وجود آمده است تا شهروندان با شرکت در طرح واکسیناسیون عمومی ، هم سلامتی خود را حفظ کنند و هم در جهت ریشه کن کردن این ویروس همکاری کنند.

اولین واکسن در دسترس ، بهترین واکسن است

 بابا محمودی به مردم توصیه کرد که به سخنان متخصصان علم پزشکی درباره تزریق واکسن ها اعتماد کنند و به دنبال نوع خاصی از واکسن نباشند و به اولین واکسنی که دسترسی پیدا کرده اند آن را تزریق کنند.

وی گفت: خوشبختانه در ایران انوع مختلف واکسن کرونا از نوع تولید داخل و خارج وجود دارد که از نظر تخصصی همه آنها از کیفیت و کارایی لازم برای هدف جلوگیری از جهش ویروس مورد نظر را دارند و بر خلاف تصور عامیانه هیچ واکسنی نمی تواند ایمنی صد درصدی ایجاد کند.

این متخصص بیماری های عفونی افزود: حتی واکسن هپاتیت بی که ایمنی ۹۵ درصدی را برای آن مطرح می کنند هنوز این سطح از ایمنی را به بشر نداده است در نتیجه نمی توان برای واکسن کرونا که تازه کمتر از ۲ سال از ساخت آن سپری شده، انتظار ایجاد ایمنی خیلی بالایی داشت.

بابامحمودی با اشاره به اینکه برخلاف اظهارات غیر کارشناسی افراد مبنی بر عوارض واکسن کرونا بر بدن توضیح داد : تزریق هر نوع واکسنی ۲ نوع عوارض دارد که در همه واکسن ها وجود دارد؛ یکی عارضه معمولی که تورم و قرمزی محل تزریق را در پی دارد و دیگر عارضه سیستمی است که تب ، سستی و بی حالی را شامل می شود در نتیجه شهروندان باید توجه کنند که بزرگ و بد جلوه دادن عارضه تنها عاملی در جهت تشویش افکار عمومی است و نباید به این مساله توجه کنند که سبب تاخیر در تزریق واکسن می شود.

وی با اعلام این که کارهای تحقیقاتی برای شناسای عوارض واکسن های کرونا و نیز میزان و شدت  ابتلا افراد بعد از تزریق در استان مازندران در دست اجرا است ، گفت : تاکنون تحقیقات نشان داده است که تزریق انواع واکسن به مازندرانی ها هیچ گونه عارضه ای ایجاد نکرده است و تنها به همان عارضه هایی نظیر قرمزی و ورم محل تزریق و سستی و بی حالی خلاصه شده است.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار داشت : مشاهدات و آمارها نیز نشان می دهد تزریق واکسن کرونا باعث شده تا از میزان ابتلا افراد به نوع شدید و همچنین فوت افراد کاسته شود که شاید بتوان ملموس ترین نتیجه در این زمینه را به آمار ابتلا کادر درمان استان اشاره کرد که ابتلا آنها به بیماری را نداریم .

وی همچنین به شروع فصل سرد سال و زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اشاره کرد و افزود : از نظر علمی و پزشکی هیچ تضادی میان تزریق این ۲ واکسن وجود ندارد و توصیه شده است که تزریق این واکسن ها با فاصله ۲ هفته ای از یکدیگر انجام شود.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر