|
کدخبر: 205244

احتمال بروز عوارض بلند مدت در بیماران کرونایی

پژوهش بزرگ دانشگاه آکسفورد و «موسسه ملی تحقیقات سلامت بریتانیا» (NIHR) نشان می‌دهد که حداقل یکی از عوارض بلندمدت کرونا در ۳۷ درصد بیماران در فاصله ۳ تا ۶ ماه پس از ابتلا به این ویروس مشاهده می‌شود.

جامعه احتمال بروز عوارض بلند مدت در بیماران کرونایی

به گفته دانشگاه آکسفورد، مشکلات تنفسی، خستگی، درد و اضطراب از رایج‌ترین عوارض بوده‌اند. در این پژوهش‌ ۲۷۰ هزار نفر پس از بهبود مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این علائم در افرادی که بخاطر ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری بوده‌اند، بیشتر به چشم می‌خورند. علاوه بر این، این پژوهش از رایج‌تر بودن این علائم در زنان خبر می‌دهد، البته تفاوت چندان چشمگیر نیست.

با وجود چنین مواردی، مطالعه اخیر جزئیاتی درباره علت چنین علائمی، شدت آن‌ها و همچنین مدت زمانی که باقی می‌مانند، در اختیارمان قرار نمی‌دهد. البته طبق این پژوهش، افراد مسن و همچنین مردان بیشتر با مشکلات تنفسی و شناختی دست و پنجه نرم می‌کنند. در مقابل افراد جوان و همچنین زنان، بیشتر سردرد، دردهای شکمی، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

«پل هریسون»، استاد دانشگاه آکسفورد که رهبری پژوهش اخیر را برعهده داشته، می‌گوید باید مکانیزم‌های مربوط به این علائم شناسایی شوند:

    «ما باید مکانیزم‌های اساسی که باعث شکل‌گیری این علائم و تاثیرگذاری آن‌ها روی بازماندگان می‌شوند را شناسایی کنیم. این داده‌‌ها برای اینکه بخواهیم از پیامدهای بلندمدت کووید-۱۹ روی سلامتی جلوگیری یا آن‌ها را درمان کنیم، ضروری هستند.»

از زمان شیوع کرونا، پژوهش‌های زیادی روی عوارض و علائم بلندمدت این بیماری صورت گرفته و حتی اخیرا دولت آمریکا روی تحقیقات درباره کرونای مزمن نیم میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری کرده است.

تا به امروز بیش از ۲۳۳ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۴.۷ میلیون نفر هم جانشان را از دست داده‌اند، با این حال برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این ویروس در بهار آینده شبیه سرماخوردگی می‌شود. همچنین به اعتقاد مدیرعامل فایزر، یکسال دیگر زندگی به شرایط عادی بازمی‌گردد. با وجود چنین پیش‌بینی‌هایی، عوارض بلندمدت کووید-۱۹ می‌توانند در سال‌های پیش رو زندگی ده‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار دهند.

 

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر