|
کدخبر: 204336

فاصله زمانی مناسب بین تزریق واکسن آنفلوآنزا و کرونا

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت از توزیع ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در آینده نزدیک در مراکز بهداشتی خبر داد و گفت: البته بخش خصوصی تقریبا یک‌ هفته است که واکسن آنفلوآنزا را تهیه کرده و در تعدادی از داروخانه‌ها در دسترس است.

جامعه فاصله زمانی مناسب بین تزریق واکسن آنفلوآنزا و کرونا

شهنام عرشی گفت: هرسال برای گروه‌های حساسی که به صورت دولتی و رایگان واکسن آنفلوآنزا تزریق می‌کنند حدود ۲ میلیون واحد درخواست واکسن می‌دهیم. امسال فعلا در پارت اول ۸۰۰ هزار دوز وارد شده است که به زودی و پس از دریافت مجوز مصرف از سازمان غذا و دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع می‌شود تا واکسیناسیون گروه‌های حساس و شاغلین بخش بهداشت و درمان انجام شود.

او ادامه داد: این واکسن برای واجدین شرایط شامل پرسنل بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، کارکنانی که با پرندگان سر و کار دارند، مبتلایان به HIVمثبت که در مراکز مشاوره پرونده دارند، جانبازان و ایثارگران، کارکنان و سالمندان ساکن در مراکز بهزیستی و زنان باردار در مراکز بهداشتی به شکل رایگان تامین می‌شود.

وی افزود: البته بخش خصوصی تقریبا یک‌ هفته است که واکسن آنفلوآنزا را تهیه کرده و در تعدادی از داروخانه‌ها در دسترس است.

عرشی تاکید کرد: زمانی که برای تزریق واکسن آنفلوآنزا توصیه می‌شود از اواسط شهریور ماه به بعد است. البته حتی تا بهمن ماه و اوایل اسفندماه هم که هنوز فصل شیوع آنفلوآنزا است می‌توان این واکسن را تزریق کرد و منعی وجود ندارد اما هرچه زودتر تزریق شود، حفاظت بیشتری ایجاد می‌کند. از زمان تزریق واکسن تا زمان ایمنی‌زایی معمولا ۱۵ روز تا یک ماه زمان لازم است البته چون این واکسن تک دوز است و ممکن است برخی سابقه تزریق هم داشته باشند، انتظار داریم مدت زمان ایجاد ایمنی‌زایی کمتر از یک ماه باشد.

او درباره هم‌زمانی یا کم بودن فاصله تزریق واکسن آنفلوآنزا و واکسن کرونا، اظهار کرد: واکسن کرونا و آنفلوآنزا را می‌توان همزمان در دو قسمت مختلف تزریق کرد و حتی برای سال‌های آینده برخی شرکت‌ها واکسن تلفیقی را درنظر دارند ولی توصیه ما این است که بین تزریق دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا حداقل یک هفته و ترجیحا ۲ هفته فاصله زمانی قائل شوند. البته همزمانی تزریق منعی ندارد و این توصیه ما به این جهت است که اگر فردی پس از تزریق عارضه‌ای داد بدانیم به علت تزریق کدام واکسن بوده است.

این استاد بیماری‌های عفونی درباره پیش‌بینی از شیوع آنفلوآنزا در سال جاری، تصریح کرد: سال گذشته با کاهش چشمگیر موارد آنفلوآنزا مواجه شدیم که به علت رعایت خوب مسائل بهداشتی بود چون رعایت پروتکل‌های بهداشتی که برای کرونا انجام می‌دهیم در مورد عدم انتقال آنفلوآنزا هم بسیار موثر است. البته چون شاهد بازگشایی‌ها در کشورهای مختلف و مدتی بعد در کشور خودمان پس از تزریق واکسن کرونا هستیم فکر نمی‌کنم مانند سال قبل موارد کمتری از آنفلوآنزا داشته باشیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: اولویت دوم تزریق واکسن آنفلوآنزا کسانی هستند که آنها هم جزو گروه خطر محسوب می‌شوند اما با درخواست خودشان می‌توانند از داروخانه واکسن تهیه کنند. میزان واردات واکسن آنفلوآنزا توسط بخش خصوصی بسیار بیشتر از واکسن‌هایی است که ما به شکل رایگان توزیع می‌کنیم و کلیه بیماران مزمن کلیوی، ریوی، فشارخون بالا، دیابت، افراد سالم بالای ۶۵ سال و... بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر