|
کدخبر: 199492

همه چیز درباره تزریق واکسن پس از ابتلای حاد به کرونا

تفاوت‌های قابل توجهی در سیستم ایمنی بدن شما پس از عفونت طبیعی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و بعد از واکسیناسیون وجود دارد.

جامعه همه چیز درباره تزریق واکسن پس از ابتلای حاد به کرونا

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که به کرونا مبتلا شده و علائم شدیدی داشتند و سپس از بهبودی واکسن دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که از علائم محدودی داشته‌اند، کمتر دچار عفونت شدید بعدی با گونه‌های جدید مانند دلتا می‌شوند.

محققان دریافته اند که نمونه‌های خون جمع آوری شده از بیماران مبتلا به کرونا و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، نشان دهنده کاهش پاسخ ایمنی نسبت به سویه‌های آلفا، بتا و گاماست.

این مطالعه که نتایج آن در مجله Science Advances منتشر شد، نشان داد که نمونه‌های خون جمع آوری شده از افراد واکسینه شده در برابر ویروس که هنگام ابتلا به آن دارای علائم شدیدی بودند، پاسخ ایمنی کافی برای مبارزه با گونه‌های جدید داشته اند.

در مقابل نمونه‌های بیمارانی که علائم خفیفی داشتند، پاسخ ایمنی کمتری نسبت به سویه اولیه داشتند و هیچ پاسخی به انواع بتا و گاما نشان ندادند.

تام کانیلز نویسنده این مطالعه می‌گوید: دریافتیم افرادی که علائم متوسط ​​کرونا را تجربه کرده اند، سطح کافی آنتی بادی برای شناسایی انواع ویروس را ندارند، بنابراین احتمالاً این افراد به واکسنی با هدف افزایش پاسخ ایمنی بدن به ویروس و متغیر‌های آن نیاز دارند.

او افزود: قبلاً مشخص بود که واکسن‌های موجود حفاظت خوبی را ارائه می‌دهند، اما در مطالعه خود نشان دادیم که این حفاظت به احتمال زیاد بسته به نوع سویه آلوده متفاوت است.

در این مطالعه، کانیلز و همکارانش سطح آنتی بادی را در نمونه‌های خونی جمع آوری شده از ۶۹ بیمار بستری و غیر بستری در هلند و ۵۰ کارمند مراقبت‌های بهداشتی که دو دوز واکسن Pfizer-Biontech دریافت کرده بودند، پس از ۴ تا ۶ هفته پس از ظاهر شدن علائم ارزیابی کردند.

داده‌ها نشان داد که سطح آنتی بادی در بیمارانی که برای درمان کرونا نیاز به بستری شدن داشتند در مقایسه با بیمارانی که علائم خفیفی داشتند بیشتر بود.

به گفته محققان، این سطوح به اندازه کافی در این بیماران برای مقابله با عفونت با نوع بتا به همان اندازه موثر است که واکسینه شده اند.

تقریباً ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا که در این مطالعه نیازی به بستری نداشتند، آنتی بادی‌های کافی برای غلبه بر فشار بتا تولید نکرده اند.

کانیلز تأکید می‌کند: متوجه شدیم افرادی که دارای سطح بالایی از آنتی بادی‌ها هستند، علائم شدید کرونا را نشان داده اند یا کاملاً واکسینه شده اند، انواع ویروس را بهتر تشخیص می‌دهند، که آن‌ها را قادر می‌سازد تا بر آن غلبه کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها