|
کدخبر: 197764

توصیه های مهم بعد از عمل بینی

جراحی بینی معمولاً برای رفع مشکلات زیبایی یا عملکردی مربوط به بینی انجام می‌شود. پس از آن، بیماران باید راهی برای خواب بدون تأثیر بر محل جراحی، پیدا کنند. یادگیری و حفظ عادات خواب هوشمندانه باعث تسریع در بهبود و جلوگیری از عوارض احتمالی می‌شود.

یکی از نکات مهم برای داشتن رینوپلاستی موفق، رعایت توصیه‌های مهم بعد از عمل بینی است. نحوه خوابیدن درست بعد از عمل بینی، تغییر در سبک زندگی، چسب زدن، تغذیه صحیح و سالم بعد عمل بینی و مواردی از این دست به بهتر شدن نتایج عمل بینی کمک خواهد کرد. برای مطالعه توصیه های ضروری در مورد تغذیه بعد از عمل بینی این مقاله را مطالعه کنید.

در ادامه گفت و گوی کوتاهی داریم با دکتر آرش نجف بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی که در مورد اقدامات بعد از عمل بینی نکاتی را اشاره کردند که با هم آن را مرور می‌کنیم.

نحوه درست خوابیدن بعد از عمل بینی

دکتر آرش نجف بیگی در مورد ضرورت درست خوابیدن بعد از رینوپلاستی توضیح دادند که:

جراحی بینی معمولاً برای رفع مشکلات زیبایی یا عملکردی مربوط به بینی انجام می‌شود. پس از آن، بیماران باید راهی برای خواب بدون تأثیر بر محل جراحی، پیدا کنند. یادگیری و حفظ عادات خواب هوشمندانه باعث تسریع در بهبود و جلوگیری از عوارض احتمالی می‌شود. در این مقاله درباره چگونگی خوابیدن بعد از عمل بینی می خوانید.

مدل صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

چرا خواب بعد از جراحی بینی اهمیت دارد؟

پس از جراحی بینی، افراد قبل از اینکه از بیمارستان ترخیص شوند، در اتاق بهبودی و ریکاوری، تحت نظارت دقیق قرار می‌گیرند. به طور کلی ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا این اثرات از بین بروند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در ساعات ریکاوری و همچنین بعد از مراجعه به خانه، کاملا استراحت کنند و تا حد امکان از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری نمایند.

هنگام خواب منابعی مانند اکسیژن و مواد مغذی را نیز به بافت و ماهیچه‌های آسیب دیده اختصاص می دهید. دکتر نجف بیگی پیشنهاد می‌کند که در هر شبانه روز، دست کم هشت ساعت بخوابید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

شیوه خواب بعد از جراحی بینی

خوابیدن به پهلو یا روی شکم به مدت چند هفته پس از عمل توصیه نمی‌شود زیرا فشار غیر ضروری و نامناسبی به بینی وارد می‌کند. استراحت به پشت در حالتی که سر شما بالاتر از بدن قرار بگیرد، احتقان و گرفتگی را کاهش می‌دهد و تورم بعد از جراحی بینی را به حداقل می‌رساند.

نکاتی برای خواب راحت‌تر بعد از جراحی بینی

دکتر نجف بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک به این نکته اشاره کرد که بسیاری از بیماران ما، نگران این هستند که هنگام خواب تصادفاً واژگون شوند. چرا که بسیاری از افراد عادت کرده‌اند در طول خواب غلت بزنند و بچرخند. باید در نظر داشته باشید که قرار گیری بدن در موقعیت دقیق و مناسب در کنار بالش‌های اضافی کمکی، تفاوت زیادی در وضعیت خواب ایجاد می‌کند.

دکتر نجف بیگی چند راه حل مفید دیگر برای خواب ایمن و صحیح بعد از جراحی بینی بیان کردند:

  • محل خواب خود را کاملا راحت کنید تا در طول شب، حرکت اضافی نداشته باشید. یعنی از نظر نرم بودن بستر، گرم یا سرد نبودن اتاق در طول شب و استفاده از پتو یا ملافه مناسبی که به آن عادت دارید، کاملا در شرایط خوبی قرار داشته باشید.
  • به پشت بخوابید و پشت سر خود دو بالش بزرگ و نرم قرار دهید تا وضعیت بدن شما کمی زاویه دار باشد.
  • درست قبل از خواب داروهای مسکن مصرف کنید. همچنین در صورت نیاز ممکن است برای شما آرام‌بخش نیز تجویز کنیم.
  • همه افراد به صورت طبیعی به پشت نمی‌خوابند. به همین دلیل مهم است که قبل از تاریخ جراحی، خود را آموزش دهید. برای تغییر وضعیت خواب نیاز به تمرین زیادی است. بنابر این تمرین زود هنگام به شما کمک می‌کند تا بعد از عمل بینی، راحت‌تر به پشت بخوابید.
  • همچنین بعد از پایان دوره نقاهت عمل بینی نیز سعی کنید عادت به پشت خوابیدن را ادامه دهید، چرا که به کاهش کمردرد و جلوگیری از چین و چروک صورت کمک می‌کند.

بعد از عمل بینی چی بخوریم

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

دکتر آرش نجف بیگی در مورد تغذیه صحیح بعد از عمل بینی و نقش مهم آن در بهبودی سریع‌تر نیز، مواردی را بیان کردند. رژیم غذایی می‌تواند دوره بهبودی شما را آسان کرده و راه را برای بهبودی سریع هموار کند. همچنین می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر نتیجه و کاهش عوارض بعد از عمل داشته باشد.

معمولاً پس از هرگونه عمل جراحی، به ویژه آنهایی که تحت بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی کامل انجام می‌شوند، هضم برخی غذاها به دلیل ورود ماده بی‌حس کننده به بدن، برای دستگاه گوارش مشکل خواهد بود. به همین دلیل است که یبوست بعد از جراحی بینی یک مشکل رایج برای بسیاری از بیماران است که البته به راحتی با رژیم غذایی مناسب، قابل درمان است.

دکتر نجف بیگی همچنین توصیه می‌کند که در هفته اول از غذاهایی که جویدن آنها دشوار است خودداری کنید. در هفته دوم پس از جراحی، می توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.

چند توصیه مهم در مورد تغذیه بعد از عمل بینی

غذاهای نرم بخورید: بهتر است در دوره نقاهت غذاهای نرم مصرف نمایید؛ برای مثال تخم مرغ خرد شده، پوره سیب زمینی، سوپ مرغ و ... .

غذاهای غنی از فیبر بخورید: خوردن غذاهای سرشار از فیبر در دوران نقاهت پس از جراحی بینی مفید است. این نوع غذاها با تقویت حرکات طبیعی روده‌ها از یبوست جلوگیری می‌کند. این غذاها عبارتند از:

  • غلات مانند ماکارونی، گندم، برنج قهوه‌ای پخته، نان گندم و ذرت بوداده.
  • میوه های تازه مانند آناناس، کیوی، سیب، پرتقال، توت فرنگی و گلابی
  • سبزیجات تازه مانند هویج پخته، سیب زمینی پخته، نخود سبز پخته، کلم بروکلی و اسفناج آب‌پز

غذاهای ضد التهاب بخورید: یکی از مهمترین مواردی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید، غذاهای ضد التهابی است.

این نوع غذاها عبارتند از:

غذاها سرشار از چربی‌های اشباع نشده مانند آووکادو، ماهی، روغن زیتون، شکلات تلخ، چای سبز، برخی میوه‌ها و سبزیجات مانند توت فرنگی، بلوبری، کلم بروکلی، قارچ، انگور و گوجه فرنگی

غذاهای درمان کننده زخم بخورید: نوع مهم دیگری از غذاها که باید در نظر بگیرید، مواردی است که می‌تواند به بهبود زخم و جای بخیه‌ها کمک کند. این غذاها سرشار از پروتئین هستند. به عنوان مثال: گوشت سفید و قرمز، ماهی، تخم مرغ و ماست. همچنین غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج و پرتقال را فراموش نکنید. سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج و غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات می توانند در رژیم غذایی شما قرار بگیرند.

نمونه کار عمل بینی دکتر آرش نجف بیگی

آیا بعد از جراحی بینی حس بویایی و چشایی خود را حفظ خواهم کرد؟

این جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی در مورد مشکل بی‌اشتهایی بعد از عمل بینی اشاره کرد که به دلیل تورم بافت‌های داخلی بینی بعد از عمل، حس بویایی شما در دوران نقاهت بعد از جراحی بینی به طور موقت کاهش می‌یابد. پس از چند هفته، با کاهش تورم، حس بویایی شما به حالت عادی برمی گردد.

از آنجا که حس بویایی و چشایی به طور عمیقی به هم مرتبط هستند، ممکن است در طول بهبودی بعد از جراحی بینی، چشایی شما نیز بطور موقت تغییر کند.

آیا می توانم بعد از جراحی بینی بستنی بخورم؟

در حالی که غذاهای سرد نمی‌توانند آسیب چندان جدی به شما وارد کنند اما بستنی دمای دهان و بینی شما را بسیار پایین می‌آورد. این کار می‌تواند سر درد و یا درد بینی شما را بسیار افزایش دهد و دوره نقاهت شما را دردناک کند.

چه موقع می‌توانم بعد از عمل بینی، قهوه بنوشم؟

دکتر نجف بیگی توصیه می‌کند قبل از شروع دوباره نوشیدن کافئین، ۶ هفته کامل بعد از عمل صبر کنید. هرچند کار دشواری است اما برای بهبودی شما بسیار ضروری خواهد بود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها