|
کدخبر: 197568

در پی وضعیت بحرانی آب همدان؛

لایروبی حوضچه تپه عباس‌آباد/ همدان تنها برای دو ماه ذخیره آب دارد

اکنون که همدان تنها به اندازه مصرف دو ماه آب شرب ذخیره دارد، شرکت آب و فاضلاب همدان جهت ذخیره و بهبود کیفیت آب، استخر عباس‌آباد را به عنوان یکی از 4 تامین کننده آب شرب همدان لایروبی کرد.

جامعه لایروبی حوضچه تپه عباس‌آباد/ همدان تنها برای دو ماه ذخیره آب دارد

در پی کاهش بارندگی در سال‌جاری، اُفت سطح آب ذخیره شده در مخزن سد اکباتان و کمبود آب جهت تامین آب شرب شهر همدان، استخر عباس آباد به عنوان یکی از منابع چهارگانه تامین آب شهر همدان در راستای بهبود کیفیت آب گنجنامه لایروبی شد.

سید هادی حسینی بیدار در حاشیه عملیات لایروبی حوضچه تپه عباس آباد با اشاره به اینکه  در سال ۸۰ شرکت آب ‎منطقه‌‎ای برداشت آب از رودخانه عباس‌‎آباد را در دستور کار قرار داد،گفت: از سال ۹۰ شرکت آب و فاضلاب استان همدان، عملیات تکمیلی تصفیه‌ خانه عباس آباد را انجام داد که با این فرایند از این استخر به عنوان حوضچه‌‌های زلال‌ ساز و یا ته ‌نشینی اولیه استفاده می‌شود.

 وی در خصوص عملیات لایروبی حوضچه تپه عباس آباد با اشاره به اینکه هدف از این اقدام بهبود کیفیت آب گنجنامه  است گفت: این حوضچه که آب های سطحی گنجنامه را جمع آوری می‌کند توانایی ذخیره 250 تا 300 لیترآب را دارد. با این اقدام می توانیم نزدیک به ۱۳۰ لیتر در ثانیه ظرفیت تأمین آب همدان را افزایش دهیم.

حسینی بیدار با بیان اینکه با اتمام لایروبی، طی روزهای آتی آب رودخانه عباس‌آباد وارد مدار می‌شود، خاطرنشان کرد: برداشت آب از رودخانه عباس آباد به منظور تامین بخشی از آب شرب شهر همدان در فصول غیر زراعی انجام می‌شود.

وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از اینکه هم اکنون همدان تنها برای دو ماه ذخیره آب دارد و شرایط بحرانی است، گفت: ورودی و آورده سد اکباتان، امسال تقریبا ۲۴ میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که سال گذشته ۶۴ میلیون مترمکعب گزارش شده است.

گفتنی است حوضچه تپه عباس آباد  از منابع ۴ چهارگانه تأمین آب شهر همدان است که عملیات لایروبی آن درچند روز گذشته انجام شد.

خبرنگار: ذلیخا کرمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها