|
کدخبر: 194626

جزئیات واردات واکسن کرونا از صربستان

نماینده وزیر بهداشت با اشاره به لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون عمومی در کشور گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و ضرورت واکسیناسیون کشوری با توجه به تداخل آنفلوآنزای فصلی باید واکسیناسیون عمومی هرچه سریعتر انجام شود.

جامعه جزئیات واردات واکسن کرونا از صربستان

حسین وطن‌پور نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی تولید واکسن داخلی درباره وعده‌های تولید واکسن داخلی در راستای تامین نیاز کشور گفت: بخشی از واکسن‌های داخلی در فاز سه مطالعات بالینی قرار دارند که به داوطلبان تزریق شده اند.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از واکسن‌های داخلی برکت و پاستور هستند که در واکسینه‌کردن هموطنان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تا کنون ۱۲۰ هزار دُز واکسن پاستور به وزارت بهداشت تحویل داده شده و بر اساس قولی که داده‌اند این مقدار در شهریور به ۳ میلیون دُز می رسد.۳ میلیون دُز هم تا کنون از واکسن برکت تحویل داده شده که قرار است در شهریور ماه ۱۰ میلیون دُز دیگر تحویل دهد. تمام اینها وعده‌هایی است که مربوط به شرایط عادی است و اگر اتفاقی نیفتد واکسن داخلی در کنار واکسن‌های وارداتی به روند واکسیناسیون شتاب بیشتری می‌دهد.

وی در مورد واکسن وارداتی از کشور صربستان گفت: نباید خیلی به کشورهای بین راهی توجه کنیم. واکسن‌های خریداری شده از شرکت‌های معتبر هستند و برخی کشورها مثل صربستان به عنوان واسطه عمل می کند. واکسن‌های وارداتی از اروپا معمولا آسترازنکا هستند. بخشی دیگر هم مربوط به صندوق کواکس است که پول آن قبلا پرداخت شده و به تدریج تحویل داده می‌شود. در سبد کواکس واکسن‌های متفاوتی وجود دارد.

وطن‌پور با تایید تصمیم‌گیری برای واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا به کشور گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و ضرورت واکسیناسیون کشوری با توجه به تداخل آنفلوآنزای فصلی که می‌تواند بیماری را پیچیده تر کرده و تعداد مبتلایان را افزایش دهد؛ باید واکسیناسیون عمومی هرچه سریعتر انجام شود. خوشبختانه با تلاش بخش امور بین الملل و معاونت بهداشتیوزارت بهداشت و ستاد کرونا راهی باز شده تا بتوانیم از این واکسن ها خریداری کنیم اما مشکلی که وجود دارد جهش‌های جدید ویروس است که نیاز این کشورها به واکسن را هم افزایش داده است. اما با مذاکره و تامین منابع مالی می‌توان این واکسن‌ها را تهیه کرد تا در کنار واکسن داخلی مورد استفاده قرار گیرند.

مدیر اجرایی تولید واکسن داخلی با اشاره به افزایش مراکز مختلف واکسیناسیون که توسط نیروهای مسلح در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است گفت: متناسب با واردات و تحویل واکسن‌های داخلی روند واکسیناسیون به خوبی پیش می رود. این تعداد به ۶۰۰ هزار دُز در روز نزدیک شده است.

وی تاکید کرد: ثبت نام اولیه برای جلوگیری از تجمع و انتقال بیماری لازم است اما برای دُز دوم نیازی به ثبت نام نیست. به ترتیب، سنین مختلف برای واکسیناسیون اعلام می شوند.

وطن پور درباره افرادی که تا کنون واکسینه نشده‌اند در حالیکه شرایط واکسینه‌شدن را دارند گفت: در برخی از صنوف، اتحادیه‌ها و سازمان‌هایی مثل شهرداری و دانشگاه‌ها وارد عمل شده و موضوع را مدیرت کرده‌اند. تا جاییکه اطلاع دارم اتحادیه تاکسیرانی پیگیر واکسیناسیون رانندگان تاکسی هست. بهتر است رانندگان تاکسی برای آگاهی بیشتر از روند واکسیناسیون با اتحادیه تماس بگیرند.

منبع: فارس

ارسال نظر