|
کدخبر: 191120

واکسیناسیون سربازان چه زمانی انجام می شود؟

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر این که هیچ فرقی بین کادر و سرباز در اولویت بندی دریافت واکسن کرونا وجود ندارد، عنوان کرد: در هر یگانی که نیروهای کادر آن در اولویت واکسن کرونا قرار گیرند، سربازان نیز در اولویت قرار خواهند گرفت. یگان های خاص نیز براساس اعلام وزارت بهداشت، کادر درمان نیروهای مسلح و آن بخش از نیروهای انتظامی هستند که بیشتر با مردم ارتباط دارند.

جامعه واکسیناسیون سربازان چه زمانی انجام می شود؟

سربازان ماه هاست که مانند سایر مردم در معرض ابتلا به کرونا هستند. البته سربازان در اولویت دریافت واکسن کرونا نیستند. آن طور که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل به رکنا گفت، در هر یگانی که نیروهای کادر در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند، سربازان هم در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار خواهند گرفت و از این لحاظ هیچ فرقی بین سربازان و نیروهای پایور نیست. بر این اساس سربازان کادر درمان نیروهای مسلح و بخشی از نیروی انتظامی در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند.

سربازان هم مانند دیگر مردم کشور حدود یک سال و نیم است که با کرونا دست و پنجه نرم می کنند و با وجود این که ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده است که هیچ سربازی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست نداده، اما شمار زیادی از سربازان به این ویروس مبتلا شده اند.

در این میان با وجود تلاش های یگان های نظامی برای رعایت پروتکل های بهداشتی، بازهم امکان برقراری فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تمام اصول بهداشتی در یگان های نظامی امکان پذیر نیست و فاصله اندک سربازان با یکدیگر در آسایشگاه ها و امکانات بهداشتی اندک برخی پادگان ها، کلانتری ها و دیگر محل های خدمت سربازان، این قشر را به شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار داده است.

این مساله لزوم قرار گرفتن سربازان در اولویت دریافت واکسن کرونا را افزایش می دهد و سوال مهم این است که آیا سربازان در اولویت دریافت تزریق واکسن کرونا قرار دارند یا خیر؟

این سوال را با امیر غلامرضا رحیمی پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به رکنا گفت: سربازان از نظر اولویت واکسن مانند سایر کارکنان نیروهای مسلح محسوب می شوند و منتظر آن هستند که مانند تمام مردم کشور، براساس تقسیم بندی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، نوبت واکسن آنها فرا برسد.

وی افزود: البته اگر سربازی در محلی پرخطر مانند بیمارستان فعالیت کند، همان طور که نیروهای پرخطر این محل ها در اولویت واکسن کرونا قرار دارند، سربازان هم در اولویت واکسن قرار می گیرند. اما عامه سربازان کشور منتظر تقسیم بندی های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت هستند.

سربازان برای دریافت واکسن کرونا هیچ وقتی با نیروهای پایور ندارند

رحیمی پور تاکید کرد: در هر یگانی که نیروهای کادر آن در اولویت واکسن کرونا قرار گیرند، سربازان نیز در اولویت قرار خواهند گرفت. یگان های خاص نیز براساس اعلام وزارت بهداشت، کادر درمان نیروهای مسلح و آن بخش از نیروهای انتظامی هستند که بیشتر با مردم ارتباط دارند و در این یگان ها نیز اگر به کارکنان پایور واکسن کرونا تزریق شود، حتما به سربازان هم واکسن می رسد.

رئیس اداره سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر این که در یگان های دارای اولویت دریافت واکسن کرونا هیچ فرقی بین نیروهای سرباز و پایور نیست، اظهار داشت: در یگان هایی که اولویت خاصی وجود ندارد، مانند آحاد جامعه نیروهای مسلح اعم از کادر و وظیفه براساس اولویت های سنی واکسن کرونا دریافت می کنند. اما در یگان های دارای اولویت از کادر درمان گرفته تا نیروی انتظامی هیچ فرقی بین کادر و سرباز در اولویت بندی نیست.

آیا بازگشت از مرخصی کرونا عامل کمتر مرخصی دادن به سربازان است؟

در این میان نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که یگان های نظامی به سربازانی که به کرونا مبتلا می شوند بر حسب تشخیص پزشکان متخصص نیروهای مسلح بین دو تا سه هفته مرخصی می دهند. اما برخی سربازان از این مساله گله دارند که بعد از بازگشت از مرخصی کرونا، چند هفته پشت سر هم در یگان نگه داشته می شوند و شیفت های اضافی نیز بیش از حد برای آنها تعریف می شود.

یعنی به نوعی برخی فرماندهان، چند هفته مرخصی سربازان را با نگه داشتن بیش از حد سربازان در یگان از دماغشان در می آورند و آن طور که برخی سربازان در گفت و گو با رکنا مدعی شده اند، بخصوص وقتی یگان آنها در شهر محل سکونتشان واقع نیست، تا چند هفته مرخصی سربازان از این ها سلب می شود.

این مساله را نیز از رحیمی پور جویا شدیم و او به رکنا توضیح داد: هیچ بخشنامه ای اعلام نشده است که اگر یک سرباز به کرونا مبتلا شد و از مرخصی بازگشت، نباید به او تا چند هفته مرخصی داده شود. در این میان هیچ فرقی بین این سرباز و سربازان دیگر نمی کند، فقط برخی فرماندهان ممکن است با توجه به اولویت بندی هایی که برای ماموریت های محوله در نظر می گیرند، به سربازانی که از مرخصی بازمی‌گردند، کمتر مرخصی بدهند.

وی در پایان تصریح کرد: در مجموع مرخصی قانونی به تمام سربازان چه بابت کرونا به مرخصی رفته باشند و چه در هر وضعیت دیگری باشند، وجود ندارد.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها