|
کدخبر: 190327

اگر واکسن بزنیم کرونا نمی گیریم؟

یک متخصص عفونی، با بیان اینکه زدن واکسن به معنی مبتلا نشدن به کرونا نیست، اضافه کرد: افراد واکسن زده ابتلای سبک پیدا می کنند و کارشان به بستری نمی کشد.

آیدین پورکاظمی با بیان اینکه متاسفانه آمار مبتلایان به کرونا به سرعت در حال افزایش است، اظهار کرد: این افزایش ابتلا هم در بیماران سرپایی و هم در موارد بستری مشاهده می شود.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه ویروس کرونا جهش های متفاوتی پیدا کرده است، گفت: به دنبال هر جهش تغییراتی در علائم بیماری ایجاد می شود و لذا مردم تصور می کنند که با یک بیماری جدید مواجه هستند، اما همچنان با بیماری کووید۱۹ سر و کار داریم؛ البته در فرم جهش یافته برخی از علائم پررنگ تر می شود.

پورکاظمی، با اشاره به شیوع کرونای دلتا یا همان هندی در کشور، اضافه کرد: این جهش بیشتر با علائم تنفسی فوقانی همچون سرماخوردگی شدید، آبریزش بینی و سوزش گلو همراه است و در برخی از موارد علائم گوارشی و ریوی نیز دیده می شود.

وی با بیان اینکه مبتلایان به کرونای دلتا در برخی از موارد عدم حس بویایی و چشایی را تجربه می کنند، متذکر شد: باید توجه کنیم که علاوه بر کرونای دلتا، سویه های قبلی نیز در چرخش هستند و لذا احتمال ابتلا به جهش های دیگر نیز وجود دارد و با تنوع علائم مواجه هستیم.

این متخصص عفونی، از افراد خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم تنفسی و گوارشی خودشان را ایزوله کنند و یادآور شد: برخی از مبتلایان به کرونا در ابتدا با علائم گوارشی مواجه می شوند و احساس می کنند دچار مسمومیت غذایی شدند و با بی توجهی، ویروس کرونا را منتشر می کنند.

وی با بیان اینکه هرگونه علائم سرماخوردگی در فصل گرم احتمالا کروناست، اظهار کرد: افراد گاهی کرونا ندارند، اما با بروز هرگونه عطسه و سوزش گلو به مراکز درمانی مراجعه می کنند و تست کرونا و سی.تی اسکن انجام می دهند که این کار درست نیست، زیرا علاوه بر ایجاد بار مراجعه، با قرار گرفتن در فضای آلوده و پرازدحام بیمارستانی، احتمالا به کرونا مبتلا می شوند.

پورکاظمی، با تاکید بر لزوم توجه به علائم تنفسی، اضافه کرد: اگر علائم تنفسی و گوارشی تا ۴۸ ساعت تداوم پیدا کرد، افراد می توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند لذا در این ۴۸ ساعت باید در خانه بمانند و خودشان را قرنطینه کنند تا مشخص شود این علائم ویروسی است یا گذرا.

وی همراه شدن آبریزش بینی، گلودرد و سردرد با تب و بدن درد را نشانه بیماری ویروسی دانست و عنوان کرد: اگر این علام با سردرد شدید و علائم گوارشی نیز همراه شود، بیماری جدی است و احتمال اول ما کروناست.

این متخصص عفونی، با اشاره به میزان ایمنی واکسن کرونا در مقابل بیماری، اظهار کرد: متاسفانه جهش های ویروسی موجب شده افرادی که قبلا دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و افرادی که در زمستان ۹۹ دچار کرونا شده اند، باز هم مبتلا شوند، یعنی ویروس جدید سیستم ایمنی و واکسن را دور می زد و ابتلا ایجاد می کند؛ البته ابتلای مجدد خفیف است.

وی با بیان اینکه زدن واکسن به معنی مبتلا نشدن به کرونا نیست، اضافه کرد: افراد واکسن زده ابتلای سبک پیدا می کنند و کارشان به بستری نمی کشد؛ در صورت بستری شدن نیز مرگ و میر ندارد لذا باید واکسن بزنیم.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها