|
کدخبر: 188866

تعطیلات شش روزه جلوی شیوع کرونا را گرفت؟

انتقادها به تعطیلات۶روزه دو استان تهران و البرز برای مهار کرونا ادامه دارد. طی روزهای گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، سیماسادات لاری سخنگوی وزرات بهداشت، علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران و علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ضمن انتقاد از این تعطیلات آن را به‌دلیل عدم جلوگیری از سفرهای مردم موجب گسترش بیشتر ویروس دلتا درکشور و به‌ویژه درتهران توصیف کرده بودند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روز دوشنبه ۲۸ تیر از تعطیلی ۶روزه تهران و البرز از تاریخ ۲۹تیرماه تا سوم مرداد خبر داده بود. درهمین راستا روز گذشته رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اعلام افزایش فوتی‌های کرونایی در پایتخت گفت: به نظر می‌رسد که تعطیلات ۶روزه در پایتخت نه تنها اثر بخش نبوده، بلکه اثر منفی نیز داشته است.

محسن هاشمی درابتدای جلسه شورای شهر تهران ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: ابتدا عید غدیر را تبریک می‌گویم و لازم است تاکید کنم بر لزوم حفظ پروتکل‌های بهداشتی که متاسفانه روند رعایت آن ضعیف شده است. وی ادامه داد: تعداد فوتی‌های کرونا در تهران از مرز ۱۵۰نفر هم عبور کرده و متاسفانه تعطیلات ۶روزه اثر بخشی نداشته که هیچ اثر منفی و عکس داشته است. وی تاکید کرد: ستاد مقابله با کرونا در تهران باید هر چه سریع‌تر جلسه ویژه‌ای برای مقابله با این وضعیت تشکیل دهد. شهرداری تهران هم پای کار است و هر کاری لازم باشد برای حفظ جان مردم انجام می‌دهد.

 بستری‌های کرونایی در تهران به ۱۰هزار نفر رسید

همزمان روز گذشته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را در تهران زیر بار کرونا آوردیم، گفت: داریم یک بررسی مجدد می‌کنیم تا از ظرفیت تخت‌های ارتش و نیروهای مسلح و تامین اجتماعی نیز ظرف یکی دو روز آینده استفاده کنیم. حال اگر در ادامه نیاز شود، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.

توکلی درباره وضعیت تخت‌های بستری کرونایی در تهران با بیان اینکه از این به بعد دیگر محدودیتمان شدید است، گفت: بر همین اساس در حال حاضر عمده برنامه‌ریزی که انجام می‌دهیم، این است که با توجه به اینکه باید یک تناسبی در تخت‌های مختلف ایجاد کنیم، هدف این است که سراغ جاهایی مانند تامین اجتماعی و نیروهای مسلح رویم که می‌توان با کمک آنها، ظرفیت‌ تخت‌ها را افزایش داد. وی تاکید کرد: پیک پنجم از تمام پیک‌ها بدتر بوده است. در پیک‌های قبلی در بیشترین حالت ابتلا، ۹۰۰۰ بیمار بستری کردیم؛ اما در پیک فعلی به ۱۰ هزار بستری رسیدیم. در پایان این هفته اگر کمک و استفاده از ظرفیت تامین اجتماعی و نیروهای مسلح پاسخگو نباشد، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.

درهمین ارتباط علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: با توجه به سیر شتابان بستری بیماران در تهران پیش بینی می‌شود این عدد از مرز ۱۰ هزار نفر نیز عبور کند.

 درخواست کمک از ارتش

رئیس بیمارستان سینای تهران هم با اشاره به اینکه در موج فزاینده پیک پنجم کرونا قرار داریم، گفت: الان نزدیک یک سال و نیم است که بیماران را بی‌وقفه پذیرش می‌کنیم و من تقاضا دارم مراکز دیگر مانند مراکز ارتشی، شهرداری و... هم به داد بیماران و بیمارستان‌ها برسند. اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود، دیگر پشت در بیمارستان می‌مانند. محمد طالب‌پور با اشاره اینکه در حال حاضر ۵۰درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان سینا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است، گفت: حدود ۲۰۰ مریض کرونایی بستری داریم که در ICU، اورژانس و بخش متراکم هستند؛ البته این تعداد تنها مریض‌هایی هستند که شرایط خیلی بدی دارند و باید بستری شوند؛ آنهایی که شرایط بهتری دارند روزانه و سرپایی برای تزریق دارو مراجعه می‌کنند. درواقع روزی حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر برای دریافت دارو می‌آیند و این نشان می‌دهد سرایت بیماری نسبت به پیک قبلی حدود ۳ یا ۴ برابر بیشتر شده است. طالب‌پور با اشاره به اینکه ظرفیت تخت‌های بستری بیماران کرونایی در بیمارستان سینا پر شده است، گفت: الان تقریبا در حالتی هستیم که منتظریم یک تخت خالی شود تا بیمار بعدی را بستری کنیم. بیماران در اورژانس و تریاژ می‌مانند تا تخت خالی شود و آنها را به بخش انتقال دهیم. در چنین شرایطی فعالیت سایر درمانگاه‌ها و اتاق عمل را کاهش دادیم و تنها مریض‌هایی که به تشخیص روسای بخش‌ها به عمل نیاز فوری دارند، جراحی می‌شوند و اتاق عمل الکتیو ما عملا نیمه فعال شده است.

 موج بی‌سابقه مراجعات

همچنین رئیس بیمارستان امام خمینی گفت: میزان فعلی مراجعه به بیمارستان نسبت به یک‌سال‌ونیم گذشته بی‌سابقه بوده است و این میزان از حجم مراجعه و بستری از ابتدای کرونا تا الان را نداشتیم. خسرو صادق نیت، با اشاره به وضعیت بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان امام خمینی گفت: ما بیش از ۵۰۰ تخت‌ بیمارستان را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و مراجعات ما به‌شدت افزایش پیدا کرده است، روزانه حدود ۴۰۰ نفر مراجعه سرپایی داریم و بیش از ۳۰۰ نفر هم بستری موقت برای دریافت درمان‌هایی مثل رمدسیویر و امثال آنها داریم.

 مرگ ۳۵۷بیمار کرونایی دیگر

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴هزار و ۹۵۱بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۳هزار و ۷۰۸نفر از آنها بستری شدند. در این بازه زمانی ۳۵۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

 افزایش سرعت واردات واکسن کرونا

همزمان رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش سرعت واردات واکسن کرونا گفت: در دو هفته اخیر به اندازه کل ماقبل واردات داشتیم.به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، محمدرضا شانه‌ساز گفت: البته پیگیری‌های دیپلماتیک وزارت امورخارجه و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موثر بود و ما تاکنون ۱۰ میلیون دز واردات داشتیم و تا آخر هفته محموله‌های جدیدی وارد می‌شود و کف آن دومیلیون دز خواهد بود. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم روز گذشته گفت: فعلا رکورد ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده است که امیدواریم مردم عزیز بر اساس اطلاعیه‌های صادرشده وزارت بهداشت اقدام به ثبت‌نام کنند که با این اتفاق در روزهای آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد کرد. سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد که دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد.

 آخرین میزان تزریق واکسن

درهمین حال تاکنون ۸میلیون و ۴۷۴هزار و ۳۳۲نفر دز اول واکسن کرونا و ۲میلیون و ۴۹۶ هزار و ۶۷۷ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹ دز رسید.

 اعلام آغاز واکسیناسیون ۵گروه جدید

ازسوی دیگر روز گذشته وزیر بهداشت گروه‌های جدید هدف واکسیناسیون علیه کرونا همزمان با عید سعید غدیر را اعلام کرد. سعید نمکی در نامه‌ای به علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نوشت: «پیرو بررسی و اعلام گروه‌های جدید هدف واکسیناسیون، شروع تزریق به گروه‌های زیر به میمنت روز عید سعید غدیر آغاز شود. رانندگان حمل‌ونقل عمومی شهری، ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، زندانیان سراسر کشور، معلمان، خبرنگاران، بیماران دیابتی که در سامانه مربوطه ثبت شده‌اند و همچنین باقی‌مانده بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص و نادرو استادان حوزه و دانشگاه در لیست جدید واکسیناسیون اعلام‌شده قراردارند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر