|
کدخبر: 185935

پروتکل‌ هایی که تنها روی کاغذ مانده است!

در شرایطی که آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در ایران رو به افزایش است، مسئولان بهداشتی عامل آن را محدودیت‌ها و پروتکل‌هایی می‌دانند که تنها روی کاغذ مانده و اجرا نمی‌شوند و مسلما سفرهای مردم یکی از آن‌هاست.

در هفته‌های گذشته شاهد افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی در کشور ناشی از گسترش شیوع ویروس کرونای دلتای هندی بودیم. نگرانی در این خصوص از آنجا بیشتر می‌شود که مسئولان وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کردند، تا دو هفته آینده خبری از بهبود این وضعیت نیست.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به روند افزایشی کرونا در استان تهران، به ایسنا گفت: پیش‌بینی می‌کنم تا انتهای هفته بازهم شاهد افزایش رشد آماری در شاخص‌های بستری و مراجعه سرپایی باشیم.

وی افزود: قطعا شرایط تهران طی دو هفته آتی رو به بهبود نمی‌رود که به آمار کفه‌ای برسیم. پیش‌بینی می‌کنم تا انتهای هفته بازهم افزایش رشد آماری در شاخص‌های بستری و مراجعه سرپایی خواهیم داشت و هفته آینده در مورد شاخص مرگ و میر قدرت اظهار نظر و تحلیل بیشتری خواهیم داشت.

از سوی دیگر سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به این نکته برای چندمین بار اشاره کرد که بین کاهش وضعیت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش شیوع ویروس کرونا رابطه معناداری وجود دارد و از مردم خواست تا فاله‌گذاری و شیوه نامه‌های بهداشتی را بیشتر از گذشته رعایت کنند.

اما در این میان برخی معتقدند که این پروتکل‌ها تنها روی کاغذ نوشته می‌شوند و خبری از اجرای آن‌ها نیست.

دکتر پیام طبرسی -رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری- در این باره به ایسنا گفت: متاسفانه نه واکسیناسیون را به سرعت انجام می‌دهیم و نه در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس اقدامی انجام می‌دهیم. در حال حاضر می‌بینیم که همه جا باز است. همه محدودیت‌ها در کاغذ است و در عمل محدودیتی را شاهد نبودیم.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که طی هفته ها و ماه های گذشته های مردم همچنان ادامه داشته است و با وجود اعلام ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تردد تغییری در این سفرها رخ نداده است چرا که بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های کشور، در سال جاری به طور متوسط حدود دو میلیون تردد توسط انواع وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی کشور به صورت هفتگی انجام شده است که البته در برخی هفته‌ها این آمار کاهش یافته و در بسیاری از هفته ها روند افزایشی داشته است.

جالب‌تر این که با وجود کاهش آمار کلی تردد وسایل نقلیه در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، سفرهای بین شهری در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که اتفاقاً به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونای دلتا هندی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های شدیدی در آنجا ابلاغ شده بود، افزایش یافت. به گونه‌ای که تردد ۱۴۹ هزار و ۹۳۵ وسیله نقلیه مختلف در استان سیستان و بلوچستان در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۷ تیر ماه ثبت شد که نسبت به هفته قبل از این بررسی افزایش چهار درصدی را تجربه کرد.

این همان ممنوعیت‌ها و پروتکل‌های کاغذی است که کارشناسان و متولیان بهداشت و درمان این کشور نسبت به اجرا نشدن آن نگرانند و باید دید در هفته‌های آتی این پروتکل‌ها جدی‌تر مورد توجه قرار خواهد گرفت یا آنکه همچنان آمارها در این زمینه بیشتر و بیشتر می‌شود؟

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر