|
کدخبر: 174160

واکسیناسیون سنین بالای ۷۰ سال از امروز آغاز می شود

از امروز ثبت نام و واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۰ سال آغاز می شود.

جامعه واکسیناسیون سنین بالای ۷۰ سال از امروز آغاز می شود

واکسیناسیون کرونا در ایران ۲۱ بهمن ماه با تزریق واکسن به فرزند وزیر بهداشت به صورت نمادین کلید خورد و در فاز نخست واکسیناسیون، پرسنل بخش مراقبت‌های ویژه در بخش‌های کرونا گروه آغازین دریافت کننده واکسن بودند و در مرحله بعدی فاز نخست، سایر گروه‌های بهداشت و درمان و پاکبانان واکسینه شدند؛ البته هنوز بخشی از کادر بهداشت و درمان واکسن دریافت نکرده اند.

چرا بخشی از کادر درمان واکسینه نشده‌اند؟

شهنام عرشی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که چرا واکسیناسیون بخشی از کادر درمان انجام نشده‌اند، گفت: هیچ محدودیتی برای واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان نداریم اما برخی از کادر درمان بیمارستان‌ها اعلام کرده‌اند که واکسن آسترازنکا یا سینوفارم تزریق نمی‌کنند و منتظر مانده‌اند تا واکسن اسپوتنیک وی تزریق کنند و این یکی از دلایلی است که بخشی از کادر بهداشت و درمان هنوز واکسن خود را دریافت نکرده‌اند وگرنه هیچ محدودیتی برای تزریق واکسن آنها وجود ندارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تمام اعضای نظام پرستاری و نظام پزشکی می‌توانند واکسن دریافت کنند که این افراد ۸۰ تا ۹۰ درصد پرسنل بیمارستان‌ها را تشکیل می‌دهند. در یکی از بیمارستان‌ا از ۲۰۰ کادر درمانی که واکسن تزریق نکرده بودند تنها ۵۰ نفر حاضر شدند واکسن تزریق کنند و واکسیناسیون کادر درمان در بخش خصوصی ممکن است کمی با تاخیر صورت گیرد که این هم جای نگرانی ندارد و به زودی تمام این گروه از کادر بهداشت و درمان هم واکسینه می‌شوند.

واکسیناسیون ۸۰ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال تاکنون

واکسیناسیون کرونا در ایران هفتم اردیبهشت ماه به ایستگاه دوم رسید و فاز دوم واکسیناسیون اولین واکسن به یکی از سالمندان بالای ۸۰ سال در تبریز به دست معاون بهداشت وزیر بهداشت تزریق شد.

در مرحله نخست فاز دوم واکسیناسیون کرونا، سالمندان بالای ۶۰ سال تا پایان خرداد ماه واکسینه می‌شوند و در مرحله دوم، بیماران زمینه‌ای ۱۶ تا ۶۴ سال در تیر ماه واکسن دریافت خواهند کرد.

عرشی درباره اینکه در چه صورت واکسیناسیون رده‌های سنی مختلف آغاز می‌شود، گفت: بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال واکسینه شده‌اند و بر اساس سیاست وزارت بهداشت، وقتی بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد گروه‌های سنی واکسینه شوند اولویت واکسیناسیون گروه سنی پایین‌تر اعلام می‌شود.

جعفرصادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بیش از ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار دوز واکسن تزریق شده است و یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر جمعیت بالای ٨٠ سال و ۹۳۰ هزار نفر جمعیت ۷۵ تا ۷۹ سال کشور است و بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال و نیمی از جمعیت بالای ۷۵ تا ٧٩ سال کشور واکسینه شده اند.

علت واکسینه نشدن ٢٠ درصد جمعیت بالای ٨٠ سال

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره اینکه چرا ٢٠ درصد سالمندان بالای ٨٠ سال واکسینه نشده‌اند، گفت: برخی سالمندان خود تمایل ندارند که برای واکسیناسیون مراجعه کنند اما نوبت واکسن محفو است و هر زمان که افراد مراجعه کنند واکسن آنها تزریق خواهد شد، البته در روستاها واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال تکمیل شده است.

وی افزود: در شهرها برخی سالمندان اعلام کرده اند که در انتظار واکسن ایرانی هستند و برخی هم هنوز به واکسن اطمینانی ندارند و اندکی ترس در گروههای سنی بالای ۶۰ سال وجود دارد که این ترس به تدریج با افزایش واکسیناسیون در کشور از بین خواهد رفت.

واکسیناسیون یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر بالای ۷۰ سال از امروز

در ابتدای فرآیند واکسیناسیون کرونا در ایران، وزارت بهداشت پیامک نوبت واکسن را به افراد بالای ۸۰ سال ارسال کرد اما وزیر بهداشت در نامه‌ای دستور داد تا خانه‌های بهداشت پذیرای همه سالمندان بالای ۸۰ سال مراجعه کننده باشند و پس از یک هفته سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران فعال شد تا جاماندگان از این گروه سنی در سامانه ثبت‌نام کنند و در ادامه مسیر واکسیناسیون کرونا افراد بالای ۷۵ آغاز شد.

اما وزارت بهداشت در نهایت تصمیم به تغییر فرآیند واکسیناسیون در تزریق واکسن به گروه‌های بالای ۷۰ سال گرفت چراکه پس از اعلام فراخوان واکسیناسیون به ویژه در روز‌های نخست، شاهد تراکم مراجعه کنندگان برای دریافت واکسن در برخی مراکز واکسیناسیون بودیم.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: همه افراد بالای ۷۰ سال از شنبه در سامانه واکسیناسیون ثبت نام کنند و پیامک برای افراد ثبت نام کننده ارسال می‌شود. بر اساس تجربه دو هفته اخیر، تصمیم گرفتیم همه افراد در سایت salamat.gov.ir ثبت نام کنند و خودمان نوبت دهی کنیم تا ازدحام پشت در مراکز واکسیناسیون اتفاق نیفتد.

بدون نوبت به افراد بالای ۷۰ سال واکسن تزریق نمی‌شود

وی اظهار کرد: وقتی افراد وارد سایت می‌شوند، هم باید شماره تماس و هم کد ملی وارد کنند. البته افراد می‌توانند شماره تلفنی وارد کنند که لزوما مربوط به خود شخص نیست. در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر هم نیازی به ثبت نام در سایت نیست. بهورزان و مراقبان سلامت تمام این افراد را می‌شناسند و اطلاع رسانی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از طریق بهورزان و مراقبان سلامت انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مقرر شده تا برای افراد بالای ٧٠ سال که پیامک برای آن‌ها ارسال نشده است واکسن در مراکز واکسیناسیون تزریق نکنند و افراد باید در هنگام تزریق پرینت یا پیامک را نشان دهند و این شرط تزریق واکسن است.

تبریزی با اشاره به آغاز ثبت نام واکسیناسیون سنین بالای ٧٠ سال از امروز گفت: یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جمعیت۷۰ تا ۷۴ سال کشور است که از امروز واکسیناسیون آنها با ثبت نام در سایت Salamat.gov.ir آغاز خواهد شد و باید توجه داشت که نوبت دهی واکسیناسیون به صورت هوشمند است و افراد باید کد ملی شماره تلفن را اعلام کنند و پس از ثبت نام پیامک زمان واکسیناسیون ارسال خواهد شد.

نوبت واکسیناسیون سوخت نخواهد شد

عرشی درباره ازدحام در برخی مراکز واکسیناسیون کرونا و علت تغییر در تصمیم گیری مبنی بر واکسیناسیون به شرط دریافت پیامک و نوبت گفت: ما پیش از این هم اعلام کرده بودیم در صورتی که واکسن به میزان کافی در اختیار داشته باشیم، هر تعداد افرادی که به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند، واکسن دریافت خواهند کرد و باید دانست که واکسن‌ها در شرایط خاصی نگهداری می‌شوند و به همین دلیل هر روز تعداد خاصی واکسن به مراکز واکسیناسیون تحویل داده می‌شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مراکز واکسیناسیون بر اساس موجودی واکسن فراخوان اعلام می‌کنند؛ زمانی که افراد بدون نوبت به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند با صف های طولانی واکسن روبرو می‌شوند و شاهد ازدحام خواهیم بود و ممکن است واکسیناسیون به تاخیر بیفتد.

عرشی ادامه داد: سهمیه واکسن مراکز واکسیناسیونی مانند ایران مال را که مردم با حجم بالا مراجعه می‌کنند بیش از سایر مراکز تخصیص می‌دهیم تا شاهد تراکم و ازدحام در مراکز این چنینی نباشیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم واکسیناسیون در گروه‌های بالای ٧٠ سال فقط به شرط نوبت باشد و افراد بدانند نوبت واکسیناسیون آنها سوخت نخواهد شد.

واکسیناسیون کرونا در ۶۴٠ پایگاه تجمیعی در کشور

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش پایگاه های تجمیعی و مراکز واکسیناسیون خودرویی در کشو خبر داد و گفت:۶۴۰ پایگاه واکسیناسیون تجمیعی در کشور راه اندازی شده است.

تبریزی با اشاره به تعداد مراکز واکسیناسیون تجمیعی در تهران بیان کرد: اکنون هفتاد و دو پایگاه واکسیناسیون تجمیعی در تهران داریم که تا پایان هفته تعداد این مراکز به ۱۰۰ مرکز خواهد رسید.

راه اندازی ١٠ مرکز واکسیناسیون خودرویی جدید تا پایان هفته

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: همچنین ۱۲ مرکز واکسیناسیون خودرویی تزریق واکسن برای سالمندان را در نقاط مختلف کشور انجام می‌دهند.تا پایان هفته تعداد این مراکز واکسیناسیون به ۲۲ مورد خواهد رسید و ۲ هزار و ۵۷۰ تیم واکسیناسیون در شهرهای مختلف کار تزریق واکسن را انجام می‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر