|
کدخبر: 170408

آیا با تزریق واکسن بازهم کرونا می گیریم؟

اگر شما هم جزو آندسته از افرادی هستید که واکسن کرونا را دریافت کرده اما هنوز هم نگران ابتلا به این بیماری هستید، بدانید که تنها نیستید. برای حل این نگرانی چه باید کرد؟

شاید ماه‌هاست در این تصور بودید که زمانی که واکسن کرونا بزنید می‌توانید به زمان آزادی و راحتی پیش از کرونا برگردید: به مهمانی و گردش بروید، دوستان خ ود را در آغوش بگیرید و در رستوران غذا بخورید. با این حال، تعجب کرده اید که چرا اکنون که زمان موعود فرارسیده و شما واکسن تزریق کرده‌اید،‌ اضطرابی که یک سال درگیر آن بوده‌اید، از بین نرفته است.

این چیزی است که «استینا ودلاک» کشف کرد. پزشکی ۵۲ ساله در ایندیاناپولیس ماه‌ها است واکسینه شده، با این حال هنوز احساس تمایلی برای بازگشت به برخی از فعالیت‌های مورد علاقه خود ندارد. وی می‌گوید: من دوست داشتم تئاتر بروم، حتی به سراسر کشور و انگلستان سفر می‌کردم تا بازیگران مورد علاقه خود را در نمایش‌ها ببینم. حالا، نمی‌دانم که آیا دوباره هنرمندان مورد علاقه خود را زنده می‌بینم یا خیر.

دیزی آرتور، ۲۴ ساله از تورنتو هنوز منتظر دریافت واکسن خود است  اما تصور نمی‌کند که این کار -حداقل بلافاصله- باعث تسکین اضطراب شدید وی شود. او در این باره تأکید می‌کند: حتی وقتی به ما اجازه داده شد چند روز با چند تن از دوستان خود در پارک جمع شویم، این امر باعث ایجاد استرس می‌شد. این احساس به ما دست می‌دهد که کار اشتباهی انجام می‌دهیم. طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا در سال ۲۰۲۱ ، پیش‌بینی می‌شود تقریباً نیمی از بزرگسالان آمریکایی پس از پایان همه‌گیری، از تعاملات حضوری احساس ناراحتی کنند.

این ناراحتی در میان جمعیت سیاه‌پوستبیشتر است. بر اساس گزارش‌ها، حدود ۶۰ درصد سیاه‌پوستان آمریکایی گفته‌اند از ورود به زندگی معمول احساس اضطراب و عصبیت می‌کنند. آنچه بیشتر تعجب‌آور است آن است که افرادی که تا پیش از پایان همه‌گیری، واکسن COVID-19 دریافت کرده‌اند به همان اندازه افرادی که از بازگشت به زندگی معمولی عصبانی و پراضطراب نیستند، احتمال ابتلا دارند.

ترک عادت دشوار است

اگرچه محدودیت‌های اجتماعی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی زمانی عجیب به نظر می‌رسید اما اکنون همه ما به آنها عادت کرده‌ایم - این بدان معناست که برای ترک عادت‌ها تلاش زیادی لازم است. استفان هوفمن، پزشک و مدیر آزمایشگاه تحقیقات روان‌درمانی و هیجان در مرکز اضطراب و اختلالات مرتبط با آن، در دانشگاه بوستون معتقد است: همه ما عادات و روال معمول زندگی را دوست داریم.

«روال معمول این اجازه را به ما می‌دهد که از قبل برنامه‌ریزی داشته باشیم و محیط اطراف خود را در کنترل خود بگیریم. به محض تغییر آن روال‌ها، احساس می‌کنیم گویی هیچ کنترلی بر امور نداریم.  همین امر میزان زیادی استرس و اضطراب ایجاد می کند. واقعیت اصلی این است که هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست».

 اوضاع وقتی بدتر می‌شود که طبق اعلام مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا و سایر سازمان‌های بهداشتی، ویروس کرونا دچار جهش‌های متعدد شده و همین جهش‌ها، عدم اطمینان و در نتیجه استرس را بیشتر می‌کند. توصیه‌های اخیری که درباره فعالیت‌هایی که افراد واکسینه‌شده می‌توانند با خیال راحت انجام دهند، گیج‌کننده و حتی متناقض بوده است. آیا مسافرت هوایی بی‌خطر است یا خیر؟ آیا قرنطینه بعد از سفر ضروری است یا خیر؟ به نظر می‌رسد توصیه‌ها هر روز همراه با سطح تنش ما تغییر می‌کنند.

ترس طبیعی است

شاید فکر کنیم که اگر در کنار افرادی که واکسن زده‌اند، بدون ماسک باشیم مشکلی ایجاد نمی‌شود اما وقتی بدانیم که حتی احتمال آلوده‌شدن از افراد واکسینه شده وجود دارد، اضطراب به جانمان می‌افتد. پزشکان معتقدند اضطراب از بازگشت به زندگی معمولی عادی و نشانه‌ای از غریزه زنده‌ماندن در هر انسانی است.

اینکه وارد فرودگاهی مملو از جمعیت شوید، صندلی های داخل فرودگاه یا درون هواپیما پر از انسان است شما را دچار نگرانی و هراس می‌کند. این احساس تهدید حتی با وجود واکسیناسیون بیشتر و بیشتر آمریکایی‌ها هنوز کاملاً واقعی است.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها