|
کدخبر: 166475

پرستاران ایرانی بیشتر به کدام کشورها مهاجرت می کنند؟

رییس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران متذکر شد: در صورتی که قرار باشد مجددا با پرستاران قرارداد ۸۹ روزه منعقد شود، هیچ ضمانتی در خصوص ماندگار بودن آن‌ها وجود ندارد و ممکن است این پرستاران باتوجه به نیاز جدی که شیوع کرونا به ویژه در کشور‌های اروپایی به وجود آورده‌است، مهاجرت کنن

جامعه پرستاران ایرانی بیشتر به کدام کشورها مهاجرت می کنند؟

آرمین زارعیان در خصوص انعقاد قرارداد ۸۹ روزه با پرستاران گفت: پرستارانی که قرداد داشتند با توجه به سهمیه استخدامی وارد آزمون استخدامی شده‌اند، اما در مورد سال جدید از این موضوع مطلع نیستم که آیا بیمارستان‌های خصوصی همچنان قرارداد ۸۹ روزه را منقعد می‌کنند یا نه؟.

وی ضمن اشاره به اینکه بنا بر این بوده است که این اقدام صورت نگیرد و با توجه به شیوع کرونا در به کارگیری ۸۹ روزه پرستاران تجدیدنظر شود، ادامه داد: در این خصوص که آیا این اقدام واقعا انجام می‌شود یا نه؟! اطلاعی ندارم، ولی امیدوارم به ویژه در زمان شیوع این بیماری با پرستاران قرار داد ۸۹ روزه منعقد نشود.

رییس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران متذکر شد: در صورتی که قرار باشد مجددا با پرستاران قرارداد ۸۹ روزه منعقد شود، هیچ ضمانتی در خصوص ماندگار بودن آن‌ها وجود ندارد و ممکن است این پرستاران باتوجه به نیاز جدی که شیوع کرونا به ویژه در کشور‌های اروپایی به وجود آورده‌است، مهاجرت کنند.

زارعیان با بیان اینکه در حال حاضر کشور‌هایی نظیر آلمان و اتریش بسیار به پذیرش این پرستاران راغب هستند، اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که مسئولین باید برای جلوگیری از این موضوع در نظر بگیرند، حذف قرارداد‌های ۸۹ روزه از هر لحاظ و چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی است.

وی افزود: در بخش دولتی سهمیه استخدامی ۳۰ هزار نفری داشتیم که بخشی از این نیرو‌ها از طریق برگزاری آزمون استخدامی در سال گذشته جذب شدند و استخدام مابقی آن‌ها نیز حتما باید در اسرع وقت انجام گردد تا پرستاران امنیت شغلی پیدا کنند چرا که در غیر این صورت با توجه به فرسودگی، خستگی و بار بسیار زیادی که پرستاران در حال حاضر متحمل می‌شوند ممکن است، راغب به ادامه فعالیت نباشند.

واکنش نظام پرستاری به لباس‌های جدید کرونا

رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران در خصوص لباس آهنی که برای پرستاران بخش کرونا تولید و به تازگی از آن رونمایی شده است، عنوان کرد: از این موضوع که این لباس چه شکلی است و آیا خوب بوده یا نه؟، مطلع نیستم، اما آنچه مسلم است این است که کسی از این لباس استفاده نمی‌کند و این لباس به تولید انبوه هم نرسیده است.

وی ضمن اشاره به اینکه ما در حال حاضر به لباس آهنی احتیاج نداریم و اگر همان لباس‌ها و تجهیزات فردی برای مقابله با کرونا را هم در اختیار ما قرار دهند، کلاهمان را به هوا می‌اندازیم، ادامه داد: در حال حاضر وضعیت به قدری وخیم است که نیاز به لباس جدید نداریم و اگر دستکش، گان و ماسک به اندازه کافی به بیمارستان‌ها داده شود هم ما رضایت داریم چرا که الان شرایط به گونه‌ای است که در راهرو بیمارستان‌ها هم مریض خوابیده است و اوضاع به گونه‌ای نیست ما بگوییم لباس آهنی می‌خواهیم همان لباس‌های قبلی کفایت می‌کند.

زارعیان ضمن بیان این موضوع که در حال حاضر سه مسئله برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یکی از آن‌ها واکسیناسیون کادر درمان و پرستاران است، گفت: دومین مسئله مهم برای ما در اختیار قرار دادن تجهیزات فردی نظیر ماسک، گان و... است و موضوع مهم بعدی این است که وضعیت استخدامی پرستاران مشخص شود و بهتر است این ۳ مورد فعلا در اولویت قرار گیرد که البته دو موارد اول مهمتر هستند.

 وی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر که کرونا است واکسیناسیون پرستاران اولویت اول و تجهیزات فردی اولویت دوم است، افزود: نه لباس آهنی می‌خواهیم و نه لباس فولادی و برنزی؛ همان گان، ماسک و دستکش را به اندازه کافی بدهند، کفایت می‌کند.

 

وضعیت واکسیناسیون پرستاران بسیار فجیع است

رییس هیات مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به اینکه وضعیت واکسیناسیون پرستاران بسیار فجیع است، توضیح داد: تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد و فوقش ۳۰ درصد پرستاران واکسینه شده اند و ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها هنوز واکسن نزده اند و هم اکنون مشغول فعالیت در بیمارستان‌ها هستند و در شرایطی که قدرت سرایت بیماری به طرز وحشتناکی بالارفته است احتمال ابتلای آن‌ها بسیار زیاد است و ابتلای این افراد مساوی با خروجشان از نظام سلامت و مراقبتی و ابتلای سایر اعضای خانوادیشان به بیماری است.

وی در این باره اضافه کرد: واکسن‌ها به شکل ناعادلانه‌ای توزیع شده اند و بیشتر آن‌ها در اختیار نظام پزشکی قرار گرفته است و بیشتر پزشکان واکسینه شده اند و این در حالی است که پرستاران از شرایط برخوردار نیستند و اینکه عواقب این موضوع دامن چه افرادی می‌گیرد مشخص است؛ کرونا درمان ندارد و مراقب نقش بسزایی در آن دارد و شما فرض کنید ۷۰ درصد پرستاران به دچار این بیماری شوند و از نظام مراقبتی خارج گردند، در آن صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر همین شرایط ادامه پیدا کند متاسفانه آمار مرگ‌و میر های روزانه چهار رقمی می‌شود.

 

منبع: میزان

ارسال نظر