|
کدخبر: 162516

فاجعه مهم سال ۹۹/ ترک تحصیل ۲۰ درصد دختران دبیرستانی

مشکل مهمی که همه‌گیری کرونا و نبود آموزش‌های حضوری برای دانش‌آموزان کشور ایجاد کرده است، ترک تحصیل دانش‌آموزان بخصوص دانش‌آموز دختر به‌ویژه در مناطق محروم در سال‌های اخیر بوده است.

یک کارشناس آموزشی با تاکید بر این که دولت برای جبران ضعف آموزشی دانش‌آموزان در دوره کرونا برنامه‌ریزی جامعی را ارائه دهد، عنوان کرد: آموزش و پرورش چاره‌ای ندارد جز این که برنامه‌ریزی جدیدی برای مقاطع تحصیلی بالاتر دانش‌آموزان سال‌های اول و دوم ابتدایی در دوران پساکرونا انجام دهد، چراکه در غیر این صورت با سونامی ناکارآمدی آموزش کودکان دچار می‌شویم.

بیش از یک سال و یک ماه است که کرونا بر نظام آموزشی کشور ما سایه انداخته و ارائه آموزش‌ها را به فضای مجازی منتقل کرده است؛ مساله‌ای که البته با توجه به نبود امکانات دریافت آموزش‌های مجازی، بسیاری از دانش‌آموزان کشورمان را با مشکل مواجه کرده است.

کلاس‌اولی‌ها و دومی‌ها قربانی اصلی کرونا

در ۱۳ ماه گذشته براساس آمارهای متناقض مسئولان دولت و مجلس بین ۲ تا ۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان کشور را از برخورداری از آموزش‌های مطلوب محروم بوده‌اند و همین مساله موجب ضعف پایه تحصیلی بسیاری از کودکان بخصوص دانش‌آموزان سال‌های اول و دوم ابتدایی شده است.

این در حالی است که با توجه به مشکلات پیش روی کشور برای اجرای برنامه واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا، هنوز دورنمای امیدوارکننده‌ای از کاهش محسوس شیوع این بیماری و رفع محدودیت‌های ناشی از آن شکل نگرفته است و ممکن است حتی در سال تحصیلی بعدی نیز ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان تداوم داشته باشد.

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزشی نیز با اشاره به همین موضوع عنوان کرد: ناکارآمدی آموزش مجازی در دو سال اخیر بیش از همه به دانش‌آموزان سال‌های اول و دوم ابتدایی آسیب وارد کرده و موجب تربیت نسلی شده است که پایه تحصیلی‌شان ضعیف است.

وی افزود: با این وجود، متاسفانه آموزش و پرورش ما هنوز برنامه جامعی برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی این دانش‌آموزان ارائه کرده نکرده و امید زیادی هم به اجرای برنامه صحیح از سوی این وزارتخانه وجود ندارد.

طرحی نو در اندازیم

نیک‌نژاد با تاکید بر لزوم تغییر برنامه‌ریزی آموزشی در سال‌های تحصیلی بالاتر برای دانش‌آموزانی که سال‌های ابتدایی تحصیلشان را درگیر کرونا بوده‌اند، تصریح کرد: تنها راه برای جبران ناکارآمدی آموزشی دوران کرونا، این است که ما مباحث مطرح‌شده در کتب درسی و برنامه‌ریزی‌های آموزشی را طوری تغییر دهیم که ضعف آموزشی در سال‌های اول و دوم ابتدایی در سال‌های بالاتر جبران شود.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: آموزش و پرورش وظیفه دارد از هر زمانی که آموزش‌های حضوری برقرار شد، برنامه‌ای برای مرور مطالب درسی سال‌های تحصیلی قبل در مقاطع بالاتر پیشنهاد کند تا ضعف بنیان درسی دانش‌آموزان بخصوص در سال‌های نخست مقطع ابتدایی جبران شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر پایه تحصیلی دانش‌آموزان به‌ویژه در دروسی مثل ریاضی و علوم ضعیف بار بیاید، این مساله خود را در سال‌های بالاتر نشان می‌دهد و آموزش این دانش‌آموزان برای معلمان مقاطع تحصیلی بالاتر دشوار می‌شود.

البته راهکاری که این کارشناس آموزشی پیشنهاد می‌دهد، نیازمند نوعی برنامه‌ریزی جدید و جامع از سوی وزارت آموزش و پرورش است، این در حالی است که این وزارتخانه هنوز برنامه‌های قبلی خود از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به درستی اجرایی نکرده است.

نیک‌نژاد ضمن تاکید روی این موضوع، تصریح کرد: با این حال، راهکاری جز این مساله که آموزش و پرورش برنامه‌ریزی جدیدی برای مقاطع تحصیلی بالاتر دانش‌آموزان سال‌های اول و دوم ابتدایی وجود ندارد، چراکه در غیر این صورت با سونامی ناکارآمدی آموزش کودکان دچار می‌شویم.

ترک تحصیل ۲۰ درصد دختران دبیرستانی در دوره کرونا

مشکل مهمی که همه‌گیری کرونا و نبود آموزش‌های حضوری برای دانش‌آموزان کشور ایجاد کرده است، ترک تحصیل دانش‌آموزان بخصوص دانش‌آموز دختر به‌ویژه در مناطق محروم در سال‌های اخیر بوده است.

به نحوی که به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان، نرخ بازماندگی از تحصیل برای دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی گذشته به ۲۰ درصد رسیده است و با توجه به دشوار شدن شرایط معیشتی خانواده‌ها در سال تحصیلی جاری، بعید نیست که امسال این رقم بیشتر هم شده باشد.

نیک‌نژاد ضمن ابراز تاسف از این موضوع اظهار داشت: ترک تحصیل دانش‌آموزان بخصوص دخترانی که در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کنند، به آسیب‌هایی مانند کودک همسری دامن می‌زند و این نوجوانان چون به دلیل بازماندگی از تحصیل حقوق خود را نمی‌دانند، ممکن است با لطمات روحی و جسمی بسیاری در دوره بزرگسالی خود متحمل شوند.

وظیفه دولت در قبال بازماندگان از تحصیل

این کارشناس آموزشی وظیفه اصلی دولت در قبال آموزش کودکان و نوجوانان در دوران پساکرونا را پیگیری وضعیت بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: با وجود این که حتی در شرایط عادی نیز کمتر شاهد ارائه راهکاری مناسب برای حل مشکل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بودیم، اما اکنون دولت وظیفه دارد که ضمن پیگیری وضعیت دانش‌آموزانی که نتوانستند در دوران شیوع کرونا تحصیل خود را ادامه دهند، برنامه‌ریزی کند.

وی در پایان گفت: دولت می‌تواند بعد از پایان همه‌گیری کرونا به شکل‌های مختلف مانند ارائه کمک هزینه‌های تحصیلی به خانواده‌های کم‌بضاعت که به ناچار مانع تحصیل فرزندانشان شده‌اند، چراکه تداوم افزایش تعداد بازماندن از تحصیل می‌تواند آسیب‌های اجتماعی زیادی را در سال‌های آتی برای کشور ایجاد کند.

منبع: رکنا

ارسال نظر