|
کدخبر: 156138

احتمال افزایش زلزله در کشور

یافته‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد که زلزله‌های بزرگ را می‌توان از روی ریز زلزله‌ها ۳۵ تا ۳ روز پیش از آن پیش‌بینی کرد. اما نکته جالب‌تر این است که این کشف بزرگ که می‌تواند آثار مخرب زلزله را تا حدود زیادی دفع کند؛ پیش از این توسط محققان کشوران مطرح شده بود.

جامعه احتمال افزایش زلزله در کشور

مطالعات انجام شده از سوی دانشمندان آمریکایی نشان داده است افزایش تعداد زمین‌لرزه‌های ریز (با مقیاس کمتر از ۴ ریشتر) می‌تواند یکی از علائم احتمالی وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ‌تر(زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیش از ۴ ریشتر) باشد. در واقع افزایش زمین‌لرزه‌های ریز می‌تواند به‌عنوان چاشنی احتمالی وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ‌تر در نظر گرفته شود.

تحقیقات جدید از سوی این دانشمندان نشان می‌دهد که احتمالا گسل‌ها، قبل از وقوع یک زلزله بزرگ، تغییر حالت می‌دهند. بر اساس تحقیقات جدید که بینش بی‌سابقه‌ای در مورد نحوه وقوع زلزله به‌دست می‌دهد، اکثر قریب به اتفاق زمین‌لرزه‌های بزرگ، پس از مجموعه‌ای از زمین‌لرزه‌های کوچک رخ می‌دهند.

دانشمندان دریافته‌اند که چند روز یا چند هفته پیش از وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ، فعالیت‌هایی در پوسته زمین با قدرت تقریبی تا ۴ریشتر صورت می‌گیرد. دانستن این حقیقت که زمین‌لرزه‌های کوچک در بازه زمانی ۳ تا ۳۵ روز، نشان از وقوع زلزله‌ای بزرگ می‌دهد را می‌توان به‌عنوان توالی زلزله یا زلزله­‌های زنجیره‌­ای نام‌گذاری کرد.

با همه این احوال دانشمندان بر این باورند که این نتایج به دست آمده به آن معنا نیست که ما باید همواره نگران زلزله‌های کوچک باشیم. از نظر آماری تنها ۵درصد از زمین‌لرزه‌ها، به زمین‌لرزه‌های خیلی بزرگ‌تر منجر می‌شوند. از سوی دیگر این نتایج همچنین محققان را به پیش‌بینی دقیق و کانون زمین‌لرزه‌های بزرگ، نزدیک‌تر نکرده است.

اما درک چگونگی بزرگ‌تر شدن زمین‌لرزه‌ها می‌تواند به دانشمندان در پیش‌بینی پس‌لرزه کمک کند. این امر همچنین به مردم کمک می‌کند تا درک کنند که در چه مواقعی خطر بیشتری وجود دارد. این کشف همچنین می‌تواند به بهبود سرعت سیستم‌های هشدار سریع زلزله کمک کند.

یافته‌های دانشمندان ایرانی از سی‌سخت

کشف جدید زلزله‌شناسان آمریکایی، فرضیه زلزله‌شناس ایرانی درباره نقش ریز‌لرزه‌ها به‌عنوان پیش‌نشانگرهای احتمالی وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ را تایید کرد. بعد از بروز زمین‌لرزه ۵.۶ ریشتری چهارشنبه گذشته در سی‌سخت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، علی بیت‌اللهی، زلزله‌شناس ایرانی از پدیده افزایش تعداد وقوع زلزله‌های ریز به‌عنوان پیش‌نشانگرهای احتمالی وقوع زلزله‌های بزرگ‌تر یاد کرد، یافته‌های زلزله‌شناس ایرانی در این زمینه که در گزارشی با عنوان «ردیابی زلزله از ریزلرزه‌ها» در روز شنبه دوم اسفندماه و بعد از وقوع زمین‌لرزه روز چهارشنبه سی‌سخت منتشر شد، نشان داد، تقریبا از حدود یک ماه مانده به وقوع زلزله سی‌سخت، تعداد زمین‌لرزه‌هایی با مقیاس کمتر از ۴ ریشتر که در اصطلاح به آن زلزله‌های ریز گفته می‌شود تا دو برابر افزایش یافته بوده است.

آنها اعلام کردند که مشابه این رویداد را می‌توان در برخی از زمین‌لرزه‌های سال‌های گذشته در نقاط مختلف کشور از جمله تهران، قم و مشاهده کرده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها