|
کدخبر: 149572

اعلام جزئیاتی از ساخت واکسن ایرانی کرونا

بیگلری با اشاره به ایمن بودن واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: در نظر داریم واکسن کرونا برای کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، نیز تولید شود.

علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران و حمید عمادی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا امشب ۴ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اخبار کرونا از کاهش سن ابتلا تا وضعیت واکسیناسیون پرداختند.

 بیگلری با بیان اینکه ایران و اندونزی به عنوان دو کشور تولید‌کننده واکسن در کشور‌های مسلمان مطرح هستند گفت: ۱۲۰ سال از تأسیس انستیتو پاستور ایران می‌گذرد و تشخیص بیماری کرونا در کشور با کار شبانه‌روزی انستیتو پاستور ایران و بدون نیاز به خارج از کشور در ۳۴۰ آزمایشگاه انجام شد.

او با بیان اینکه انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین واکسن ساز در منطقه مطرح است ادامه داد: تقریباً در بدن همه مردم ایران واکسنی از انستیتو پاستور ایران و رازی وجود دار د، لذا افتخار داریم که فلج اطفال با واکسن رازی در کشور واکسینه شد.

بیگلری با بیان اینکه واکسن مشترک ایران و کوبا در عین ایمن بودن، کارایی بسیار بالایی دارد افزود: در نظر داریم واکسن کرونا برای کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، نیز تولید شود. همچنین با توجه به پیشرفت‌های کشور در تولید واکسن کرونا، روسیه نیز برای تولید مشترک واکسن درخواست مذاکره داده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران حجم واکسن مورد نیاز کرونا را عمده نگرانی این روز‌های تمام کشور‌ها عنوان کرد و افزود: بهترین پیش‌بینی‌ها حاکی از امکان تولید ۴ تا ۷ میلیارد دُز در سال میلادی پیش رو است، این در حالیست که برای هر نفر ۲ دُز نیاز است، به این ترتیب تقریباً ۵۰ درصد جمعیت دنیا فاقد واکسن خواهند بود.

او با بیان این که ایران هم مانند باقی کشور‌های جهان به اندازه‌ای محدود می‌تواند واکسن وارد کند ادامه داد: با همت خوبی که در حوزه تولیدات دارویی شکل گرفته، شرکت‌های تولیدی اقدام به طراحی و تولید واکسن کرونا کرده اند، در همین راستا یکی از شرکت‌های تولیدی داخلی، هفته گذشته فاز یک بالینی واکسن را به خوبی پشت سر گذاشت.

بیگلری با اشاره به تلاش‌های مشترک میان ایران و کوبا در راستای تولید واکسن کرونا افزود: با توجه به همکاری‌های مشترک انستیتو پاستور ایران و کوبا در دو دهه گذشته، نتایج مثبت به‌دست آمده همچون واکسن هپاتیت B می‌توان به ادامه همکاری با این کشور در مسیر طراحی و تولید واکسن کرونا هم امیدوار بود.

او عنوان کرد: ساخت واکسن مشترک ایران و کوبا در حال رسیدن به فاز سوم کارآزمایی بالینی است.

بیگلری نوید در راه بودن واکسن‌های دیگر و محصولات داخلی را داد و ابراز امیدواری کرد در آینده پس از تأمین بازار داخل، در تولید و توزیع واکسن کرونا به صادرات هم دست یابیم، لذا خبر خوب برای مردم ایران این است که واکسن‌های ایرانی دیگری با پِلَتفُرم‌های دیگر در راه است.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: یکی از برنامه‌های ایران برای تولید واکسن همراهی و انتقال دانش فنی از کشور‌های دیگر است، انتقال دانش ساخت واکسن هپاتیت از کوبا به ایران بوده است و دلیل اصلی مشارکت ایران با کوبا برای ساخت واکسن کرونا نتایج مثبت ساخت و تزریق واکسن هپاتیت است.

حمید عمادی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه برنامه افزود: تلاش کرونا برای باقی ماندن و دوام آوردن به نحوی است که این روز‌ها شاهد ابتلای جوانان و سنین پایین‌تر هستیم، این در حالی است که گروه هدف این ویروس پیش از این عمدتاً سنین بالا و افراد مسن بوده است.

او خاطرنشان کرد: قوی‌تر شدن ویروس کرونا و میل این ویروس به سمت پر خطر شدن؛ نگرانی‌ها را برای دو ماه باقی مانده از زمستان بیشتر می‌کند تا جایی که احتمال شروع موج چهارم کرونا وجود دارد.

عمادی از کاهش شدت و میزان ابتلا در مراجعان سرپایی خبر داد و افزود: این روز‌ها شاهد کاهش موارد سرپایی و بستری‌های کرونایی نسبت به قبل هستیم، اما باز هم احتمال بازگشت و شروع موج چهارم کرونا داده می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه چند نوع ویروس کرونا در دنیا کشف شده است و از همه آنها باید بترسیم گفت: واکسن‌هایی که در ایران تولید می‌شود با یک مکانیسم نیست، برخی از واکسن‌ها از ویروس کشته شده و برخی دیگر از آنها نوترکیب هستند، لذا واکسن‌ها از مکانیسم‌های مختلفی تولید می‌شوند.

عمادی با اشاره به اینکه فعالیت‌های زیادی صورت گرفته که در نهایت توانستیم به این دستاورد بزرگ برسیم افزود: در حالی که در دنیا وضعیت کووید ۱۹ بیداد می‌کند و به شدت به صورت افسارگسیخته پیش می‌رود، اما ما در کشورمان بیماری را کنترل کرده‌ایم لذا نباید این نعمت را به راحتی از دست بدهیم، پس باید این موقعیت به‌دست آمده را حفظ کنیم و نباید آن را با یک بی‌تدبیری خراب کرد، ما عاجزانه از مسئولان درخواست می‌کنیم که حتما این مسائل را به صورت جدی پیگیری کنند و در بازگشایی مدارس و تالار‌های عروسی تجدیدنظر داشته باشند.

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در اواخر آبان ماه طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها تدوین شد و به ستاد ملی پیشنهاد و مصوب شد گفت: این طرح بر اساس خرد جمعی به اجرا درآمد به طوری که در شهر‌ها سه وضعیت را تعریف کردیم که شامل وضعیت زرد، نارنجی و قرمز بود لذا متناسب با روند حرکت بیماری و سرعت انتشار آن این وضعیت تعریف شد و متناسب با هر وضعیت در ۵ حوزه الزامات و محدودیت‌هایی را تعیین کردیم، این پنج حوزه جزو حوزه‌های اصلی ما بودند.

او ادامه داد: در ۹ ماه گذشته روزی که طرح اعمال شد ۱۶۰ شهر قرمز داشتیم امروز ما شهر قرمز نداریم لذا بازگشایی و یا هر تغییری که مد نظر است در کمیته و ستاد ملی به تصویب می‌رسد ما هیچ بازگشایی را انجام ندادیم، نماینده‌ای از وزارت بهداشت به جلسات ما معرفی می‌شوند و ما ایشان را به عنوان کل وزارت بهداشت در نظر می‌گیریم، پیشنهادات در کمیته‌ها بررسی می‌شود، همچنین در ستاد ملی در حضور ریاست جمهوری، وزیر بهداشت و سایر وزرا دوباره موضوع مطرح می‌شود و اگر به تصویب برسد عملیاتی می‌شود، چارچوب ما همین طرح جامع مدیریت هوشمند است که ادامه پیدا می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر