|
کدخبر: 143163

۱۰ افسانه و حقیقت درباره ویتامین D

در این مقاله به برخی افسانه ها و حقایق درباره ویتامین D اشاره می کنیم.

جامعه ۱۰ افسانه و حقیقت درباره ویتامین D

 به جز ویتامین c احتمالا تابه حال درباره هیچ ویتامینی به اندازه ویتامین D صحبت نشده است. البته هیچ ویتامین و ماده مکملی وجود ندارد که بتواند هرنوع بیماری را درمان کند. در این مقاله به برخی افسانه ها و حقایق درباره این ویتامین اشاره می کنیم.

۱.افسانه: هرچه ویتامین D بیشتری دریافت کنید، همانقدر بهتر است

هرچیزی اگر در مقادیر بالا مصرف شود مضر خواهد بود، این مساله درباره ویتامین D نیز صادق است. جذب بیش از حد ویتامین D می تواند عواقبی جدی به همراه داشته باشد که این مساله معمولا بواسطه استفاده بیش از حد از مکمل ویتامین D صورت می گیرد. 

بنا به گفته کارشناسان افراد بین ۱۹-۷۰ سال می بایست تا۶۰۰ IU و افراد بالای ۷۰ سال باید ۸۰۰ IU از این ویتامین دریافت کنند. حداکثر دریافت روزانه برای افراد بالای ۹سال ۴۰۰۰ IU می باشد. ویتامین D باعث جذب بیشتر کلسیم می شود، بنابراین مسمومیت بوجود آمده نیز بواسطه وجود بیش از حد کلسیم حاصل می شود. علائم این مسمویت شامل حالت تهوع، استفراغ، ضعف، درد مفاصل و درد کلیه می باشد. بنابراین قبل از استفاده از ویتامین D  حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۲.حقیقت: قرارگرفتن در معرض آفتاب باعث جذب ویتامین D می شود

اشعه های فرابنفش B آفتاب پس از برخورد به بدن طی یک واکنش شیمیایی تبدیل به ویتامین D۳ می شود. سپس این ویتامین از کبد به کلیه رفته و تبدیل به شکل فعال و قابل استفاده ویتامین D در بدن می گردد. مواردی همچون هوای ابری، فصل های مختلف و استفاده از آفتابگیر بروی میزان جذب نور آفتاب تاثیر می گذارد. البته افراد سیاه پوست هم به اندازه سفید پوست ها قادر به جذب ویتامین D از طریق آفتاب نیستند.

برای جذب ویتامین D حداقل دو بار در هفته باید به مدت ۵-۳۰ در برابر آفتاب قرار بگیرید. اما زمان را مدیریت کنید، درصورت قرارگیری بیش از حد در برابر نور خورشید احتمال ابتلا به سرطان پوست و لک بالا می شود.

۳. افسانه: جذب کافی ویتامین D تنها از طریق مواد غذایی آسان است

غذاهای کمی حاوی ویتامین D هستند. غذاهایی مانند ماهی، مثلا سالمون و قارچ، تخم مرغ و پنیر چدار حاوی این ویتامین اند. اما مقدار ویتامین در آنها کم است. مثلا تخم مرغ فقط شامل ۴۴IU ویتامین D است. بنابراین بهتر است علاوه براستفاده از این مواد غذایی خود را در معرض آفتاب نیز قرار دهید.

۴. حقیقت: کاهش ویتامین D در بدن باعث بدخلقی می شود

براساس تحقیقات انجام شده ویتامین D نقش مهمی در تولید سراتونین ایفا می کند. سراتونین هورمونی است که باعث بهبود خلق و خو و خواب می شود. این ویتامین باعث بهبود خلق و خوی زنان مبتلا به دیابت نوع دوم می شود. پس در صورت ابتلا به افسردگی و خستگی بهتر است سطح ویتامین D خود را بررسی کنید. ویتامین D و بالطبع قرار گیری در معرض نور آفتاب باعث خوش خلقی می شود، البته هنوز مشخص نیست که این تغییر بواسطه نور آفتاب صورت می گیرد یا ویتامین D.

۵. افسانه: استفاده از مکمل ویتامین D باعث کاهش وزن می شود

با اینکه کمبود ویتامین D و چاقی باهم مرتبطند اما هنوز رابطه میان مصرف این ویتامین و لاغری مشخص نشده است. البته براساس تحقیقات قبلی مشخص شد زنانی که از رژیم غذایی کم کالری پیروی می کنند و همزمان سطح ویتامین D خوبی دارند، در مقایسه با زنان با رژیم مشابه و سطح پایین ویتامین D بیشتر وزن کم کرده بودند. اما هنوز برای حصول چنین نتیجه ای زود است. ویتامین D کافی در بدن باعث کاهش درد مفاصل و در نتیجه ورزش بیشتر می شود.

۶. حقیقت: ویتامین D باعث بهبود سیستم ایمنی می شود

ویتامین D باعث کاهش التهاب های مضری می شود که در پاسخ به برخی گلبول های سفید خون شکل گرفته اند، بعلاوه باعث افزایش تولید پروتئین در سلول های ایمنی می گردد. فقدان ویتامین D در بدن باعث ابتلای سریعتر افراد به سرماخوردگی، سرفه و عفونت مجاری تنفسی می شود. عده ای بخاطر خاصیت افزایش دفاع سیستم ایمنی چنین تصور می کنند که ویتامین D در درمان بیماری کرونا نیز موثر است، اما فعلا برای این نتیجه گیری زود است. در مطالعه ای که در اسپانیا انجام شده، بیش از ۸۰% مبتلایان به کرونا فاقد سطح ویتامین D کافی هستند. بنابراین سطح ویتامین D کافی می تواند شدت علائم و حتی مرگ را در این نوع بیماری کاهش دهد.

۷. افسانه: همه باید سطح ویتامین D بدن خود را بررسی کنند

سطح ویتامین D در خون افراد بزرگسال باید بین ۲۰-۳۰ نانوگرم در میلی لیتر باشد، اما نیازی به بررسی این مورد در خون نیست، مگر در صورت ابتلا به پوکی استخوان. برای این منظور بهتر است که سطح جذی ویتامین D را براساس توصیه ها در سطح مطلوب حفظ کنید. بهتر است قبل از شروع حتما با پزشک خود مشورت کنید. علائمی که نشان دهنده نیاز بیشتر به ویتامین D است شامل شعف استخوان، نرمی و شکنندگی آنهاست. همچنین افراد مبتلا به چاقی، عمل بایپس معده، سن بالا، پوست تیره و کسانی که دسترسی به نور آفتاب ندارند، باید مورد بررسی قرار بگیرند.

۸. حقیقت: ویتامین D کافی باعث بهبود سطح قند خون می شود

درصورت تلاش برای مهار دیابت نوع دوم، بهتر است از سطح ویتامین D بدن خود آگاه باشید. کاهش ویتامین D رابطه مستقیمی با مقاومت انسولین دارد. استفاده مداوم و ۶ماهه از مکمل ویتامین D باعث بهبود حساسیت به انوسلین در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم می شود. مصرف این ویتامین باعث بهبود بیماری و کند شدن روند پیشرفت دیابت می گردد.

۹. حقیقت: ویتامین D کافی باعث کاشه خطر ابتلا به سرطان می شود

افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، بیشتر در معرض سرطان سینه، کلیه و پانکراس می باشند. این ویتامین احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. افراد سیاه پوست و چاقی که کمتر در معرض آفتاب می باشند بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. با اینکه کمبود ویتامین D مستقیما روی ابتلا به سرطان تاثیر نمی گذارد، اما ارتباط چشمگیری میان این دو دیده می شود. افراد با سطح ویتامین D کافی ۳۰% کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. البته واکنش مردان و زنان به جذب ویتامین D یکسان نیست. 

۱۰. افسانه: همه زنان به یک میزان از ویتامین D نیاز دارند

برخی از زنان مانند زنان باردار نیاز به ویتامین D بیشتری دارند. زنانی که در زمستان کودکان خود را بدنیا می آورند و با کمبود این ویتامین مواجه اند و یا در دوران بارداری وزنشان افزایش یافته، به ویتامین D بیشتری نیاز دارند. زنان باردار می توانند روزانه ۱۰۰۰-۲۰۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند. براساس مطالعات انجام شده این ویتامین تاثیر بسزایی روی سلامت مادر و فرزند دارد.

۱۱. حقیقت: سن بروی توانایی فرد در جذب ویتامین D تاثیر می گذارد

زنان مسن نیاز به ویتامین D بیشتری دارند، زیرا میزان جذبشان نسبت به افراد جوان تر کمتر است. افزایش سن باعث کاهش تولید این ویتامین در پوست می شود، بنابراین با استفاده روزانه و کافی از این ویتامین می توان چین و چروک را کاهش داد. قبل از هر اقدامی حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها