|
کدخبر: 141783

عوارض جدید استفاده مداوم از ماسک

با همه گیری ویروس کرونا، استفاده از ماسک یک راه مقابله در برابر انتشار ویروس است اما ماسک زدن برای برخی افراد، مشکلات پوستی به وجود آورده است.

در این روز‌هایی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مجبوریم به صورت مداوم از ماسک استفاده کنیم، سوال اغلب افراد این است که آیا استفاده مداوم از ماسک، باعثِ ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی می‌شود؟.

باید توجه داشت که استفاده از ماسک، یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به کروناست، در کنار استفاده از ماسک باید دیگر موارد بهداشتی مانند شست‌و شوی مداوم دست‌ها، استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن‌ دست‌ها و سطوح، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور و تردد در فضاهایِ بسته و پر تجمع را رعایت کرد.

با این وجود راه‌هایی برای کاهش عوارض پوستی وجود دارد. اخیرا استفاده از شیلد‌های بهداشتی با صفحه‌ تلقی یا شیشه‌ای رایج شده است اما طبق آخرین تحقیقات، استفاده از شیلد به تنهایی هیچ تاثیری بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد. در مورد استفاده‌ هرچه بهتر و مفیدتر از ماسک نیز تنها ۲ تا ۴ ساعت باید از ماسک‌های بهداشتی استفاده کرد و پس از آن باید ماسک را تعویض کرد؛ در صورتیکه ماسک مرطوب یا خیس شود بلافاصله باید آن را دور انداخت و یک ماسک تمیز جایگزین کرد.

بهتر است قبل و بعد از استفاده از ماسک دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه شستشو داده و با الکل ضدعفونی کنید. رعایت تمام این موارد در کاهشِ آسیب‌های پوستی موثر است.

ماسک‌های پارچه‌ای و اسفنجی کمترین تاثیر را بر جلوگیری از انتقال ویروس دارند و استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. همچنین استفاده از این ماسک‌ها نسبت به ماسک‌های پزشکی و سه لایه به دلیلِ استفاده‌ طولانی‌تر، بیشتر موجبِ ایجادِ حساسیت‌های پوستی از جمله جوش و آکنه خواهد شد. در روز‌هایی که استفاده از ماسک بهداشتی اجتناب‌ناپذیر است از پوست صورتتان غافل نشوید

ماسکنه عارضه جدید استفاده مداوم از ماسک

هدی عین‌اللهی، متخصص پوست و مو و زیبایی و عضو انجمن متخصصان پوست ایران اظهار کرد: استفاده از ماسک‌های صورت برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا نیاز است، اما استفاده‌ مداوم از همین ماسک‌ها باعث ایجاد نوع جدیدی از آکنه به نام ماسکنه (maskne) شده‌اند؛ در این نوعِ آکنه، جوش‌ها و منافذ بسته‌ای بر روی چانه و بخش پایینی گونه‌ها به وجود می‌آیند.

عین‌اللهی گفت: ماسک در طولانی مدت روی سطح پوست کشیده شده و در اثر گرما باعث اصطکاک، عرق، ایجاد باکتری و تحریک پوستی و در نتیجه ایجاد جوش می‌شود. استفاده نکردن از ماسک راه‌حل درستی برای جلوگیری از ایجاد این نوع آکنه نیست اما می‌توان از راه‌حل‌های جایگزین استفاده کرد.

او افزود: صورت را به خوبی با ماسک بپوشانید، اما دقت کنید که ماسک سفت نباشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کند که در بیرون از خانه از ماسک‌های کتان استفاده کنید. دقت کنید که ماسک باید گونه، بینی و چانه‌ شما را به خوبی پوشانده باشد، ولی نیازی نیست که ماسک را به قدری روی صورت ثابت کنید که جای آن بر روی پوست شما باقی بماند.

 چند روش موثر برای جلوگیری از ایجاد ماسکنه

عین اللهی گفت: چند روش موثر برای جلوگیری از ایجاد  ماسکنه وجود دارد که لازم است تمام افراد آنها را رعایت کنند.

ماسک خود را به طور مرتب بشویید یا پس از ۲ تا ۴ ساعت استفاده، تعویض کنید همچنین در صورت استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای و غیرپزشکی، برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا هر بار پس از مصرف، ماسک خود را بشویید.

از پوست خود مراقبت کنید، اما در عین حال از سایش، کشیدن و اسکراب بیش از حد پوست خود خودداری کنید.

هفته‌ای یک تا دو بار بیشتر لایه برداری نکنید.

از ضدآفتاب‌هایی با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید و روزی یک تا دو بار نیز مرطوب کننده بزنید.

محصولات خود را بررسی کنید محصولات آرایش و مراقبت از خود را نگاه کنید تا عبارت non-comedogenic را بر روی آن‌ها بیابید. این عبارت به این معناست که محصول مورد نظر منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کند و در نتیجه باعث ایجاد جوش نمی‌شود.

او توصیه کرد: برای تشخیص دقیق و کنترل آکنه به متخصص پوست خود مراجعه کنید تا درمان مناسبی را برای شما پیشنهاد دهد.

در روز‌هایی که استفاده از ماسک بهداشتی اجتناب‌ناپذیر است از پوست صورتتان غافل نشوید

بررسی عواملِ دخیل در ایجاد حساسیت‌های پوستی در روز‌های کرونایی

داریوش دائر، متخصص پوست و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران اظهار کرد: با توجه به شیوع کووید ۱۹ استفاده از ماسک اجتناب ناپذیر و ضروری است اما در بعضی از افراد هم واکنش‌های آلرژیک و آکنه‌ای و جوش‌زا در نواحی که از ماسک استفاده می‌شود، ایجاد خواهد شد.

او افزود: واکنش‌های حساسیت‌زا معمولا از نوع واکنش‌های حساسیت تماسی (اگزمای تماسی) هستند که  دو علت عمده از قبیل نوع موادی که در ماسک‌ها به کار می‌رود که در برخی موارد، از مواد نامرغوب و حتی بدونِ لایه‌ میانی ساخته می‌شوند که تماس پوست با این لایه‌ داخلی، باعث ایجاد خارش، قرمزی یا حتی جوش‌های ریز زیرپوستی می‌شود.

این متخصص پوست ادامه داد: عارضه دیگر، واکنش به کِش ماسک است که معمولا در ناحیه‌ دور گوش و پشت گوش بروز می‌کند.

او برای جلوگیری از آسیب‌های پوست چند راهکار توصیه کرد و گفت: بهتر است از ماسک‌های باکیفیتی که جنس لایه داخلی آنها، پنبه یا پارچه‌ خالص است، استفاده شود. از آنجایی که ممکن است با هر نوع ماسکی این مشکلات ایجاد شود از یک لایه‌ محافظ مثل دستمال کاغذی خشک برای ایجادِ فاصله بین ماسک و پوست صورت استفاده شود.

دائر افزود: خانم‌ها از آرایش‌های سنگین  زیر ماسک خودداری کنند، چون این عوامل بالقوه حساسیت‌زا هستند. با توجه به بسته شدن محیط، تعریق بیش از حد و بخارِ ناشی از تنفس؛ محیط را مرطوب و مستعد جوش می‌کند و استفاده از شوینده‌های سبک و مناسب پوست‌های خشک و حساس ضروری است.

او تاکید کرد: احتمال حساسیت و مشکلات پوستی در ماسک‌های تولیدی که بیشتر جنبه‌ زیبایی و سِت شدن با لباس را دارند بیشتر است، چون الیاف پارچه‌ای و نایلونی و پلی‌استریل که در این ماسک‌ها به کار می‌رود، احتمال ایجاد حساسیت را بالاتر می‌برند. ماسک‌های غیرپزشکی فقط در صورتیکه پنبه یا پارچه خالص باشند، مورد تایید هستند.

این متخصص پوست بیان کرد: حتی رنگِ استفاده شده در ماسک‌های دست دوز و خانگی که با پارچه‌های مختلف رنگی و طرح دار آماده می‌شود و پارچه‌هایی که پُرز دارند و یا به مرور استفاده، پرزدار می‌شوند هم از علل مهم ایجاد التهاب و آکنه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر