|
کدخبر: 139742

واقعیت ماجرای درگیری دو ببر در باغ ‌وحش ارم تهران چه بود؟

در حالیکه روز گذشته با انتشار خبری علت تلف شدن ماده ببر سیبری در باغ وحش ارم تهران نزاع اعلام شده بود، یک کارشناس حیات وحش اعلام کرد «کویین» ببر سفید به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شده است.

جامعه واقعیت ماجرای درگیری دو ببر در باغ ‌وحش ارم تهران چه بود؟

عصر دیروز رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از تلف شدن ماده ببر این باغ وحش خبر داد و گفت: بنابر اعلام مدیریت باغ وحش پارک ارم، ماده ببر که «کویین» نام داشته است، صبح روز جمعه تلف شده است.

فاطمه برنا اظهار داشت: بنابر گزارش اولیه ارسالی باغ وحش که ساعتی پیش به محیط زیست رسیده این ماده ببر به علت پارگی کامل نای و پارگی طولی مری و خفگی در اثر پنومونی استنشاقی به‌دلیل صدمه فیزیکی نزاع با ببر نر تلف شده است.

شکسته شدن و تخریب حصار محل نگه‌داری ببر ماده از سوی ببر نر

وی با اشاره به دلیل ذکر شده از سوی مسئولین این باغ وحش مبنی بر اینکه ببر نر در روز یکشنبه ٩ آذرماه پس از شکستن و تخریب حصار مجاور محل نگهداری ببر ماده وارد محدوده نگهداری این حیوان شده و به نزاع با آن پرداخته است. گفته است: متأسفانه این ببر ماده امروز در باغ وحش ارم تلف شده و اقدامات درمانی در چند روز گذشته برای مداوای آن نتیجه‌ای در بر نداشته است.

اما شکسته شدن و تخریب حصارهای این جایگاه‌ها به گفته کارشناسان این حوزه تقریباً امری غیرممکن است و اگر این ادعا واقعی بود در همان ساعات اولیه گزارش تصویری از این قدرت ببر نر منتشر می‌شد.

باغ‌وحش نظارت کافی ندارد

در این شرایط رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از تلاش بررسی‌ها در این خصوص از سوی محیط زیست استان تهران خبر داده و گفته است نتایج حاصله اعلام خواهد شد اما درگام اول، نظارت ناکافی مجموعه باغ وحش را یکی از دلایل این اتفاق برشمرده است.

ببر ماده به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شد

اما علیرضا شهرداری کارشناس حیات وحش در واکنش به این خبر از تلاش‌های مسئولان باغ وحش ارم برای جفت‌گیری از این ببر ماده گفته و اظهار داشت: با وجودی که ما به دلیل مشکلات ژنتیکی فراوان بین ببرهای سفید هرگز اجازه تکثیر ببر سفید را نداشتیم اما بازهم «کویین» ببر سفید به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این ترکیب باعث درگیری بین دو ببر شده و در نهایت «کویین» به شدت زخمی و دچار جراحات فراوان در ناحیه گردن می‌شود و تلاش‌ها برای درمان بی‌نتیجه مانده گفت: نهایتاً این حیوان جان خودش را از دست می‌دهد.

شهرداری ابراز داشت: این در حالی است که در سال‌های گذشته این دو ببر از هم جدا نگهداری می‌شدند و این ببر ماده با آفتاب دیگر ببر ماده باغ وحش ارم که سیبریایی است، در یک جایگاه نگهداری می‌شده است.

ماه گذشته ماده شامپانزه باغ وحش ارم که «شمسی» نام داشت هم تلف شده است، این کارشناس دلیل تلف شدن این شامپانزه را هم به دلیل اجرای همین روش تکثیر پیش انداخته شدن که باعث درگیری و کشته شدنش شده بود عنوان کرد.

با این وجود رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران در نخستین واکنش به این ماجرا ادعای مسئولان باغ وحش را مبنی بر استاندارد نبودن جایگاه‌های نگهداری حیوانات در این باغ وحش پذیرفته و رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش هم پیش از این دلیل تلف شدن شامپانزه ماده این مرکز را به همین دلیل اعلام کرده بود.

اما با توجه به اینکه شرایط نگه داری حیوانات در باغ وحش‌ها بخصوص حیوانات وحشی بسیار با ایمنی بالا صورت می‌گیرد نمی‌توان این ادعای بدون مدرک را پذیرفت، ضمن اینکه با توجه به اینکه تکثیر در اسارت حیات وحش یکی از راه‌های درآمد باغ‌های وحش‌ها است این گمانه تقویت می‌شود که مسئولان این باغ وحش هم همچون بسیاری از باغ وحش‌ها به دنبال تکثیر گونه‌ها و درآمدزایی از آنها هستند، علی رغم اینکه صدمات جسمی و روحی بسیاری به حیوانات از این طریق وارد می‌شود.

 

منبع: مهر

ارسال نظر