|
کدخبر: 138398

چرا فوتی‌های کرونا در ایران کاهش داشتند؟

شیوع بیماری کرونا و افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کووید-۱۹ محدودیت‌ها را افزایش داد.

جامعه چرا فوتی‌های کرونا در ایران کاهش داشتند؟

در محدودیت‌ها مقرر شد تردد‌ها کاهش یابد و از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد رفت و آمدها ممنوع اعلام شد. با گذشت یک هفته‌ای از محدودیت‌های کرونا اما وزارت بهداشت اعلام کرد که آمار مبتلایان کاهش یافته و مرگ و میرها از بالای ۴۰۰ نفر به بیش از ۳۰۰ نفر کاهش یافت. در این میان قشر متوسط که بیشترین جمعیت جامعه را به خود اختصاص داده اند، مجبورند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و در ازحام اتوبوس و مترو در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند.

مسعود مردانی- عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که چقدر طول می‌کشد که یک فرد در مترو به کرونا مبتلا شود؟ تاکید کرد: در شرایطی که بیمار و فردی مورد تهاجم ویروس هر دو ماسک نداشته باشند، حداقل زمان برای انتقال کرونا ۱۵ دقیقه است. در حقیقت اگر دو نفر (بیمار و فرد سالم) در فاصله یک متری باشند بعد از ۱۵ دقیقه مطمئنا ویروس منتقل می‌شود. بهتر است شهروندان وقتی می‌بینند مترو شلوغ است چند دقیقه صبر کنند تا قطار خلوتی بیاید و سوار آن شوند. ۵یا ۱۰ دقیقه دیرتر می‌رسند، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

تحقیقات نشان می‌دهد ۱۴ روز باید از دوره محدودیت‌ها بگذرد تا با کاهش ابتلا به کووید-۱۹ روبه‌رو شویم. اما یک هفته از محدودیت‌ها گذشته و طبق اعلاام رسمی وزارت بهداشت با کاهش ابتلا به کرونا در کشور روبه‌رو هستیم. مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که چرا این کاهش در یک هفته به وجود آمده است؟ گفت: موج اپیدمی سیر افول پیدا کرده است. یعنی هر طغیان بیماری منحنی زنگوله‌ای دارد. یعنی به مرحله اوج می‌رسد و بعد کاهش می‌یابد. ما درحال‌حاضر در مرحله کاهش این بیماری هستیم.

وی با اشاره به شناور بودن ساعت کاری افزود: مطمئنا هر محدودیتی در زندگی و کار مردم در کاهش ابتلای آنها به کرونا و موارد بیماری تاثیر مستقیم دارد. به احتمال زیاد با محدود در ترددهای شبانه نیز مبتلایان به کووید-۱۹ تاثیر داشته و ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد. هر چقدر تحرک در جامعه کمتر باشد، گردش ویروس آهسته تر می‌شود

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها