|
کدخبر: 128431

کودکان کار را در اپیدمی کرونا دریابید

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به آسیب‌های کودکان در دوران کرونا، اظهار کرد: نیازمند تدوین یک برنامه سیاست گذاری اجتماعی هستیم و از نظر من متولی اصلی آن وزارت رفاه است.

جامعه کودکان کار را در اپیدمی کرونا دریابید

 فرشید یزدانی در وبینار کرونا و کودکان که در موسسه عالی پژوهش برگزار شد، با اشاره به سردرگمی خانواده‌ها در شروع سال تحصیلی اظهار کرد: در ابتدای سال تحصیلی شاهد بی‌برنامگی در ارگان‌های مختلف و بلا تکلیفی خانواده‌ها برای حضور کودکان در مدارس بودیم و همین امر نشان دهنده عدم برنامه ریزی درست در حوزه آموزش دانش آموزان است.

مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه آموزش و پرورش قبل از بازگشایی مدارس با در اختیار داشتن آمار میزان دسترسی و عدم دسترسی دانش آموزان به ابزارهای آموزش از راه دور امکان برنامه ریزی دقیق در این حوزه را داشت، اظهار کرد: طبق آمار حدود سه و نیم میلیون نفر از دانش آموزان امکان دسترسی به آموزش را نداشتند و حدود یک و نیم میلیون نفر از آن‌ها خارج از چرخه تحصیل بودند و درنتیجه حدود ۳۰ درصد از کودکان از امکانات آموزشی محروم بودند که این ارقام زیبنده نیست.

وی با اشاره به کودک کرد زبانی که برای تهیه امکانات حداقلی به کولبری مشغول بود و یا کودکی یازده ساله‌ای که روز گذشته خودکشی کرد، گفت: در سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر بودند و حدود ۱۵ درصد  نیز مصرف گوشت نداشتند، در نتیجه اکنون مطمئنا با توجه به شرایط  بی کاری و وضعیت اقتصادی این آمار افزایش یافته است چراکه   حدود ۷۰۰ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند.

یزدانی در ادامه به مشکلات کودکان معلول در دسترسی به امکانات آموزشی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: حدود یک و نیم میلیون نفر کودک معلول  در کشور داریم که قشری آسیب پدیر محسوب می‌شوند و از طرفی امکانات بهزیستی برای خدمت رسانی به آن‌ها  بسیار حداقلی است.

وی هم‌چنین به مشکلات تحصیلی حدود ۵۰۰ هزار کودک مهاجر رسمی و غیر رسمی، افزایش آمار خشونت خانگی کودکان، کار و ازدواج کودکان اشاره کرد و افزود: مدیریت کرونا در کشور آنگونه که باید نبود در نتیجه فشار بیشتری بر کودکان وارد شد که شاهد گسترش فقر و نابرابری خواهیم بود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر