|
کدخبر: 123322

میراث بی رحمانه ویروس کرونا

شواهد درحال رشد از چین که به عنوان مهد کوید۱۹ معرفی می شود و دیگر شواهد به دست آمده از ایتالیا به عنوان نخستین کشور اروپایی که درگیر کرونا شد نشان می دهد افرادی که حتی به طیف بسیار خفیف این ویروس مبتلا شده اند پس از بهبودی کامل و خروج کامل ویروس از بدنشان همچنان با عوارض متعددی در آینده دست و پنجه نرم خواهند کرد.

جامعه میراث بی رحمانه ویروس کرونا

شواهد درحال رشد از چین که به عنوان مهد کوید۱۹ معرفی می شود و دیگر شواهد به دست آمده از ایتالیا به عنوان نخستین کشور اروپایی که درگیر کرونا شد نشان می دهد افرادی که حتی به طیف بسیار خفیف این ویروس مبتلا شده اند پس از بهبودی کامل و خروج کامل ویروس کرونا از بدنشان همچنان با عوارض متعددی در آینده دست و پنجه نرم خواهند کرد.

پروفسور روبرتو پدالتی  رئیس قلب و عروق در انستیتوی علمی بالینی در پاویای ایتالیا ، به Good Health گفت: «آنچه ما در بیمارستان ها دیده ایم نمونه ی کوچکی از مشکلات بزرگتر و پنهان است.   تمرکز ما در حال حاضر درمان بیمارانی است که در مرحله حاد به سر می برند تا به آنها به بهبودی بیماری کمک کنیم. اما باید تأثیرات مخرب ویروس در آینده را نیز در نظر بگیریم».

یکی از خطرات عوارض ویروس کرونا در بدن آسیب به ریه هاست که مدت ها بعد هم می تواند خود را نشان بدهد.

یکی از این عوارض به هر حال آسیب های احتمالی طولانی به مدت ریه است که پروفسور پدالتی از آن می ترسد خدمات درمانی را در سرتاسر جهان برای مقابله با این عارضه به خود اختصاص بدهد.  افزایش تعداد کسانی که به دلیل ابتلا به  Covid-۱۹ با کاهش ظرفیت ریه روبرو شده اند نیاز به توانبخشی در ماه های آینده دارد.

اما از طیف خفیف کرونا که بگذریم به طیف شدید آن می رسیم. نوع جدید آن به طور عمیق به ریه ها نفوذ کرده و کیسه های هوای ریز را ملتهب و از مایعات پر می کند. این مانع از آن می شود که کیسه های هوایی عملکرد صحیح اکسیژن رسانی ریه به جریان خون را انجام بدهند و در نتیجه دی اکسید کربن از آنها خارج می شود. در نهایت این اتفاق منجر به ذات الریه می شود که هر دو طرف ریه را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

بیماری همانطور پیشرفت می کند و بیماران برای نفس کشیدن تلاش می کنند که این منجر به ایجاد سندرم حاد تنفسی (ARDS) می شود که در شرایط بالقوه کشنده است یعنی جایی که ریه ها به شدت ملتهب می شوند.

بسیاری از بیماران آسیب دیده قادر به تنفس بدون فشار نیستند و نیاز به دستگاه تنفسی دارند.

حتی هنگامی که بیماران کرونایی بهبود یابند ممکن است "فیبروز ریوی" برای آنها باقی بماند. فیبروز ریوی زخم شدن بافت ریه است که می تواند منجر به افزایش مشکلات تنفسی شود.

چندین مطالعه اخیر شواهد فزاینده ای را نشان می دهد که کرونا باعث فیبروز ریوی می شود. یک مقاله تحقیقاتی در ماه مارس در یک ژورنال چینی منتشر شده است مدعی است که شواهد گسترده نشان می دهد "فیبروز ریوی ممکن است یکی از مهمترین عوارض [طولانی مدت] در بیماران کوید۱۹ باشد".

در ژورنال Lancet Infectious Diseases در ماه آوریل ، محققان گفتند که مشخص نیست که آیا این تغییرات ریه "برگشت ناپذیر" است یا خیر.

همچنین مقامات بهداشتی در هنگ کنگ در ماه مارس فاش کردند که در بین ده هزار بیمار اول که پس از معالجه طیف شدید کوید۱۹ از بیمارستان مرخص شده اند ، ۲۵ درصد هنوز از تنگی نفس رنج می بردند و در هنگام سریع راه رفتن بیشتر دچار مشکل می شوند.

علیرغم بهبودی ظاهری در برخی از بیماران ممکن است عملکرد ریه آنها در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته باشد.  دکتر اوون تانگ تاک یین ، مدیر پزشکی مرکز عفونی عفونت در بیمارستان پرنسس مارگارت در هنگ کنگ چنین ادعایی را مطرح کرده است.

گروه مشاوره علمی بریتانیا در موارد اضطراری هشدار داده است که بیماران مبتلا به کوویید ممکن است "خستگی شدید و تنگی نفس برای چند ماه" داشته باشند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر