|
کدخبر: 120935

افزایش ۳۱ درصدی قیمت بلیت کنسرت ها!

قرار است در پایان ماه صفر کنسرت‌های موسیقی با افزایش قیمت حدود ۳۱درصدی برای ۵۰درصد ظرفیت سالن‌ها بلیت بفروشد.

جامعه افزایش ۳۱ درصدی قیمت بلیت کنسرت ها!

قرار است در پایان ماه‌های محرم و صفر برگزاری کنسرت‌های موسیقی از سر گرفته شود. هر چند تصور این‌که مردم در فصل پاییز که خیلی‌ها هم از مواجهه‌اش با ویروس کووید ۱۹ نگرانی دارند، پا به سالن‌های اجرای موسیقی بگذارند، چندان محتمل نیست اما جالب است که محمدحسین توتونچیان مدیر سایت ایران‌کنسرت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صبا از گران شدن بلیت کنسرت‌ها خبر داده و تحلیلی هم درباره این افزایش قیمت، ارائه کرده است. تحلیلی که قصد داریم در این گزارش برویم سراغش و ببینیم آیا واقعا بلیت سینما طی چند سال گذشته ۷۰۰ درصد رشد قیمت داشته و بلیت تئاتر هم افزایش قیمت ناگهانی‌ای را تجربه کرده، در حالی که بلیت کنسرت موسیقی گران نشده است؟

 بلیت سینما چقدر گران شده است؟

توتونچیان گفته بلیت سینما افزایشی ۷۰۰ درصدی داشته و از اواخر سال ۹۵ تا اواخر سال ۹۸ افزایشی ۷۰۰ درصدی را تجربه کرده، او بلیت سینما را در سال ۹۵، ۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته و گفته اواخر سال ۹۸ هم به ۲۱ هزار تومان رسیده است. حالا در جدول زیر نگاهی می‌اندازیم به قیمت واقعی بلیت سینما طی این سال‌ها در ایران.

هر چند معدود سینماهایی در سال ۱۳۹۵ با بلیت ۳۰۰۰ تومانی فعالیت می‌کرده‌اند، اما تعمیم کف قیمت برخی سینماها به همه و استفاده از آن برای محاسبه قیمت کاری منصفانه نیست. همان‌طور که می‌بینید قیمت بلیت سینما هرگز افزایش ۵۰درصد را هم تجربه نکرده، چه رسد به ۷۰۰درصدی!

 پرش قیمت بلیت تئاتر؟

آمار مطرح‌شده عجیب‌تر هم می‌شود، اگر اهل تئاتر رفتن باشید و بدانید قیمت بلیت معدود تئاترهایی به ۱۳۰ هزار تومان می‌رسد، تئاترهایی که البته یکی دو سال گذشته مدتی رواج پیدا کردند و تحت عنوان تئاترهای لاکچری در رسانه‌ها مطرح شدند، اما به همان سرعتی که آمده بودند، بساطشان را جمع کردند و رفتند.

حتی اگر فرض را بگذاریم بر این‌که نرفته‌اند، باز هم اگر در کل سال یک یا دو نمایش با این قیمت‌ها روی صحنه بروند، قیمت بلیت سایر نمایش‌ها حتی با حضور چهره‌های شناخته‌شده نهایتا مبلغی بین ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان خواهد بود. همین حالا شبنم قلی‌خانی بازیگری که در حال تجربه کارگردانی است، نمایش خود را با بلیت ۴۰ هزار تومانی روی صحنه برده و آرش دادگر کارگردان برجسته تئاتر هم در حال اجرای نمایش خود با بلیت ۴۰ هزار تومانی است.

 موسیقی چقدر گران شده؟

بلیت موسیقی اما به گفته توتونچیان از ۱۵۰ هزار تومان رسیده به ۱۸۰ هزار تومان و روی همین قیمت هم مانده است. بلیت کنسرت در سال‌های گذشته مبلغی از ۳۵ تا ۱۸۰ هزار تومان را پشت‌سر گذاشته و می‌توان گفت میانگین قیمت بلیت یک اجرا، ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. این قیمت روند رشد چندانی نداشته و بیشتر در همین محدوده قیمتی با تغییرات کوچکی حرکت می‌کرده است. طبیعتا سالن‌های اجرای موسیقی هم نسبت به سالن‌های تئاتری به مراتب ظرفیت بیشتر و البته مخاطب بیشتری دارد و در دو سئانس اجرا، درآمد و مخاطب آن از یک ماه اجرای تئاتری با گروهی شناخته‌شده و موفق، بیشتر است. با این حال این بخش حرف توتونچیان درست است که موسیقی طی سال‌های گذشته چندان گران نشده. اما او این نکته را هم اعلام کرده که بعد از ماه صفر قیمت بلیت‌ها به ۲۵۰ یا ۲۶۰ هزار تومان خواهد رسید. با توجه به قیمت اعلام‌شده، احتمالا کف قیمت بلیت‌ها هم به صد هزار تومان خواهد رسید تا میانگین قیمت برسد به ۱۸۰ هزار تومان.

البته قیمت بلیت‌ها حدودی است و ترکیبی است به دست آمده از قیمت‌های متفاوتی که در یک سال برای بلیت کنسرت‌ها در نظر گرفته می‌شده. اجراهایی با قیمت‌های مشابه تئاترهای لاکچری از جمله اجرای اسفندماه سال گذشته روزبه بمانی را که بلیت ۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی داشت هم وارد این آمارهای حدودی نکرده‌ایم تا انصاف رعایت شود.

مدیر سایت ایران‌کنسرت که درباره گرانی بلیت سایر هنرها اطلاعات نادرستی بیان کرده و البته به‌درستی، به گران نشدن نسبی بلیت اجراهای موسیقی اشاره کرده، این نکته را هم بیان کرده که برگزاری کنسرت‌ها پس از ماه صفر با ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها خواهد بود. او همچنین تاکید کرده است: «خیلی‌ها می‌گویند برگزاری کنسرت در این شرایط به ضرر هنرمندان است ولی من مخالف این دیدگاه هستم و معتقدم حضور اهالی موسیقی روی صحنه بهتر از برگزار نکردن کنسرت است.» طبیعتا نظر مدیر سایتی که سود اصلی‌اش در فروش بلیت کنسرت است، چنین خواهد بود اما باید دید وزارت ارشاد، مردم و مسؤولان چه نگاهی به این اتفاق خواهند داشت و چه برخوردی را در پیش می‌گیرند.

 بالاخره چی چقدر گران شد؟

آمار موجود در جدول‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که روند افزایش قیمت بلیت‌ها در سینما و موسیقی چطور پیش رفته‌ است. سینما هیچ‌وقت افزایش قیمت ۷۰۰ درصد را طی چند سال تجربه نکرده، ضمن این‌که سه‌شنبه‌های نیم‌بها و بلیت ارزان‌تر در سینماهای مناطق کم‌برخوردار را هم در برنامه خود داشته است. موسیقی اما در بخش فروش بلیت نه حمایت دولتی خاصی در بخش‌های پرفروش داشته که مردم بتوانند از آنها با هزینه کمتری استفاده کنند و نه تهیه‌کنندگان و هنرمندان هیچ‌وقت حرکت جدی‌ای برای این اتفاق انجام داده‌اند. پیشنهاد برگزاری چند کنسرت خیابانی و اجراهای اقتصادی هم اغلب به جایی نرسیده‌اند و حالا هم کنسرت‌ها قرار است ناگهان افزایشی حدود ۳۱ درصد را تجربه کنند.

اگر متوسط قیمت بلیت کنسرت را همان ۱۸۰ هزار تومان در نظر بگیریم، احتمالا دیگر هیچ‌وقت یک خانواده چهار نفره نتواند به اجرای موسیقی برود و کنسرت‌های موسیقی به‌زودی می‌شوند رویدادهای لاکچری‌ای که بخش عمده‌ای از جامعه نمی‌تواند در آن حضور پیدا کند.

 همه دعواها سر فروش پاپ

بارها گزارش نوشته‌ایم از این‌که موسیقی‌ ایرانی و کلاسیک روز به روز منزوی‌تر می‌شود و برعکس تعداد اجراهای موسیقی پاپ روز به روز بیشتر می‌شود. بخش عمده گردش مالی موسیقی از فروش بلیت کنسرت‌های موسیقی پاپ است و جز چند خواننده شناخته‌شده موسیقی ایرانی که آنها هم کنسرت‌های زیادی برگزار نمی‌کنند، صحنه در دست موسیقی پاپ، خوانندگان و گردانندگان این کنسرت‌هاست. طبیعتا هم حالا و در شرایط تعطیلی کرونایی که همه حوزه‌های فرهنگ و هنر درگیر آن شده، موسیقی پاپ بیش از سایر موسیقی‌ها ضرر کرده است. ضرری که قصد دارد با فروش ۵۰ درصد ظرفیت یک سالن و تقریبا دو برابر کردن قیمت بلیت آن را جبران کند.

هر چند بلیت کنسرت‌های موسیقی طی سال‌های گذشته افزایش قیمت چندانی را پشت‌سر نگذاشته، اما رشد ناگهانی قیمت بلیت آنها و آن هم در شرایطی که امکان فروش بلیت برای همه صندلی‌ها نیست، این حس را در ذهن مخاطب متبادر می‌کند که قرار است خسارت تعطیلی کنسرت‌ها و صندلی‌های خالی از مردم دریافت شود که این هم به احتمال زیاد حس خوبی برای مخاطبان موسیقی نخواهد داشت.

 

منبع: جام جم

ارسال نظر