|
کدخبر: 98239

با تشکیل وزارت بازرگانی اقتصاد آسیب می‌بیند؟

در سال جهش تولید که باید شاهد کاهش واردات و افزایش تولید داخلی باشیم، دولت و هیات رئیسه مجلس به شدت به دنبال تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی هستند، اقدامی که منجر به ایجاد جهش واردات به جای جهش تولید خواهد شد و تیر خلاصی به تحقق شعار امسال خواهد زد.

گسترش‌‌نیوز: حدود ۳ سال است که دولت به دنبال احیای مجدد وزارت بازرگانی در کشور است، موضوعی که در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی، موجب خواهد شد تا تولید در کشور به‌خصوص در بخش استراتژیک کشاورزی آسیب جدی ببیند. در همین راستا، بررسی مجدد طرح تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد.

*تضعیف خودکفایی در بخش کشاورزی با تشکیل وزارت واردات

یکی از تبعات مهم تصویب طرح وزارت بازرگانی، لغو قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی است. با تصویب این قانون در بهمن‌ماه ۹۱ و یکپارچه شدن مدیریت تولید و بازرگانی بخش کشاورزی، نتایج قابل قبولی در راستای خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی و مدیریت واردات اقلام کشاورزی به‌دست آمد. این در حالی است که در صورت راه‌اندازی وزارت بازرگانی یا همان وزارت واردات، صرفا برای کاهش نرخ و بدون توجه به ظرفیت‌های داخلی، واردات انجام خواهد گرفت و تولیدکنندگان داخلی به شدت آسیب خواهند دید.

طرح‌ها و لوایح مرتبط با تشکیل وزارت بازرگانی در سال‌های اخیر، با مخالفت‌های زیادی از سوی تشکل‌های تولیدی، مراکز پژوهشی، کارشناسان و حتی بسیاری از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.

به عنوان مثال، پارسال مرکز مطالعات راهبردی آب، غذا و کشاورزی با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرد. از جمله استدلال‌های این مرکز پژوهشی در رد این طرح می‌توان به لغو «قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در جهاد کشاورزی»، مغایرت‌های قانونی با قوانین بالادستی، موجب اتلاف وقت، تحمیل هزینه‌های سنگین بر کشور، بزرگ‌تر شدن ساختار دولت و ایجاد اختلال و ناهمسویی بین بخش تولید و تجارت خواهد شد و در سال رونق تولید و سال‌های بعدی اشاره کرد.

همچنین عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه دستاوردهای اجرای قانون تمرکز با احیای وزارت بازرگانی عملا ملغی می‌شود، اظهارکرد: «اساسا حرکت به سمت تشکیل وزارت بازرگانی مبنای افزایش واردات را داشته است.»

همچنین محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به دستاوردهای اجرای قانون تمرکز، گفت: «احیای مجدد وزارت بازرگانی ضرر هنگفتی بر بدنه بخش کشاورزی وارد خواهد کرد».

*مدیریت یکپارچه بخش تولید و تجارت در کشورهای توسعه یافته

تلاش‌های دولت و هیات رئیسه مجلس برای احیای وزارت بازرگانی و تفکیک بخش تولید از تجارت در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص در کشورهای توسعه یافته مدیریت این دو حوزه دراختیار یک نهاد است.

به عنوان نمونه در کشور امریکا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان محصولات کشاورزی، بخش تولید و تجارت محصولات کشاورزی در ذیل وزارت کشاورزی است. همین مسئله سبب شده است تا این کشور بتواند با کمک بخش بازرگانی به جای واردات به سمت افزایش صادرات محصولات کشاورزی برود. به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۴ میزان فروش محصولات کشاورزی امریکا به ۱۵۲.۵ میلیارد دلار رسید. همچنین در این سال ۱۸۰ میلیارد دلار ارزش‌افزوده در بخش‌های مربوط به کشاورزی تولید شد.

در مجموع، تشکیل وزارت بازرگانی (یا همان وزارت واردات) در سال جهش تولید و با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر کاهش واردات و تکیه بیشتر بر توان داخلی در راستای حمایت از تولید ملی و کمک به رشد اقتصادی، تیر خلاصی بر بخش تولید خواهد بود و شاهد جهش واردات به جای جهش تولید خواهیم بود.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها