|
کدخبر: 95987

رونق صادرات در شاهراه اقتصادی ایران با عراق

مرز رسمی پرویزخان در غربی‌ترین نقطه ایران اسلامی در قصرشیرین، بزرگترین شاهراه اقتصادی ایران با عراق، این روزها که بیشتر کسب و کارها و مرزهای کشورمان متاثر از بحران کرونا از رونق افتاده، در سایه مجاهدت‌های فعالان تجاری، شاهد جهش صادرات و رونق مبادلات مرزی است‌به گونه‌ای که نبض صادرات در این منطقه تندتر از قبل می‌زند.

گسترش‌نیوز: با بسته شدن مرزهای خسروی، سومار، زرباطیه، مهران و شلمچه از سوی عراق به دلیل بحران کرونا، پرویزخان تنها مرز فعالی است که نه تنها فعالیتش متوقف نشد بلکه توسعه و گسترش نیز پیدا کرد و این روزها صادرات در این مرز رسمی به عنوان تنها مرزی که اکنون در غرب و جنوب کشورمان با عراق فعالیت‌های تجاریش ادامه دارد، رونق دارد.

این روزها که همه استان‌های کشور و حتی شهرستان‌های مرزی برای حفظ سلامت مردم و ساکنان مناطق مختلف کشورمان درگیر مقابله با بیماری ویروسی کرونا هستند اما قصرشیرین وضعیتش متفاوت است و تلاش مضاعفی که از سوی ستاد کرونا در این منطقه انجام گرفته در کنار صیانت از سلامت مردم باعث شده تا قلب مبادلات اقتصادی منطقه تندتر و دقیق تر از همیشه بتپد و ماشین صادرات در مرز رسمی پرویزخان از حرکت نایستد و چرخ هایش با شتاب بیشتری به حرکت رو به جلویش ادامه دهد.

در شرایطی که روزانه به طور میانگین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کامیون بار صادراتی از مرز پرویزخان روانه عراق می‌شد اما این روزها شاهد صادرات یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالای صادراتی از قصرشیرین به عراق هستیم و حجم بالای مبادلات مرزی مصداق بارز جهاد اقتصادی و عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

امریکا و دشمنان استکباری کشورمان با وضع تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه هر روز قصد ضربه به اقتصاد ملی را دارند اما قصرشیرین کمر همت خود را بسته و با تلاش‌های بسیار خوبی که در این منطقه صورت گرفته شاهد یک جهش بسیار خوبی در زمینه اقتصاد و صادرات است.

جمهوری اسلامی ایران اکنون ۳۲ مرز فعال شامل ۲۲ مرز زمینی و ۱۰ مرز آبی دارد که پرویزخان دومین مرز فعال کشور بعد از گمرک شهید رجایی در زمینه ورود کالاهای ترانزیتی است.

اکنون ۵۴ درصد از کل صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به کشور همسایه از این مرز رسمی انجام می‌شود که شهرهای کلار، سلیمانیه و گرمیان در کردستان عراق نزدیکترین شهرها به پرویزخان هستند و قرابت و نزدیکی نسبت‌های سببی و نسبی، اشتراک‌های زیادی بین مردمان این مناطق با مردم قصرشیرین و استان کرمانشاه از دلایل توسعه روزافزون مبادلات تجاری و مرزی بین جمهوری اسلامی ایران با شهرهای شمال عراق است.

اکنون پرویزخان قصرشیرین نمونه و کارنامه موفق و درخشان جهاد اقتصادی است که می‌تواند الگوی دیگر مرزها باشد زیرا در شرایطی که همه جا متاثر از بحران کرونا است و گذرگاه‌های مرزی برای مقابله با بیماری کرونا بسته شده، باتلاش مضاعف مجموعه دستگاه‌های مختلف اداری، گمرک و مدیریت مرز و همچنین کادر بهداشت و درمان و ستاد مقابله با کرونا باعث شده در فروردین ماه شاهد یک رشد ۱۸ درصدی از نظر دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل باشیم.

صادرات ۱۱۷ میلیون دلار کالا از پرویزخان در فروردین

فرماندار قصرشیرین گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و بحرانی که کشور با آن مواجه است در فروردین ماه امسال در مجموع ۱۱۷ میلیون دلار کالا از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

مرادعلی تاتار افزود: ارزش وزنی کالاهای صادر شده در فروردین امسال نیز ۲۹۲ هزار تن است که از نظر وزنی فروردین ماه امسال نسبت به پارسال ۳۸ درصد افزایش وزنی داشته است.

وی اظهارکرد: رشد کالاهای صادر شده نشان از تلاش همگانی دستگاه‌ها است که با وجود تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های زیرساخت‌های مرزی با توجه به همزمانی عملیات عمرانی طرح جامع گمرک پرویزخان و همچنین رعایت کنترل‌های بهداشتی با همکاری سایر سازمان‌های مرزی در یک ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا را دارد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: سیمان خاکستری، کیک و بیسکویت، کولر آبی، هندوانه، لبنیات، لوازم ساختمانی و میوه و تره بار از کالاهای صادر شده از مرز رسمی پرویزخان است.

امرار معاش پنج هزار تن به صورت مستقیم و غیرمستقیم از پرویزخان

پرویزخان به عنوان شاهراه بزرگ اقتصادی کشور فعالیت خود را از سال ۷۶ آغاز کرد و اکنون حدود پنج هزار تن از قِبل مرز رسمی پرویزخان امرار معاش می‌کنند که متشکل از راننده، کارگر، ترخیص کار و تاجر هستند که با اقدام‌های انجام شده و رعایت موازین بهداشتی، بحران کرونا باعث نشد تا مرز تعطیل شود از این رو با تداوم فعالیت پرویزخان کارگران که قشری ضعیف هستند به کار خود ادامه دادند.

اگرچه شماری از مرزنشینان قصرشیرینی با توجه به همجواری این مرز در جوار شهر خواستار تعطیلی این مرز شدند و آن را با توجه به حضور روزانه ۸۰۰ تا یک هزار کامیون کالاهای صادراتی و رانندگان از استان‌های درگیر ویروس کرونا تهدیدی جدی برای سرایت این بیماری مرگبار و کشنده دانستند اما مدیریت بسیار خوب مجموعه دستگاه‌های متولی مرز باعث شد که خوشبختانه مشکلی از نظر ابتلای به کرونا در مرز نداشته باشیم و این یک کارنامه موفقی از مجاهدت‌های فعالان مرزی در رعایت موازین بهداشتی است.

پرویزخان با وجود سابقه بسیار درخشان از نظر اقتصادی و کسب جایگاه نخست صادرات برای چندین سال متوالی هنوز از نظر زیرساخت‌ها با ایده آل فاصله دارد اما طرح جامع آن قرار است این کمبودها و کاستی‌ها را در طول سه سال برای این مرز رسمی با ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برطرف کند.

انجام مراقبت‌های پیشگیرانه در پرویزخان

رانندگان کامیون‌های صادراتی که از سراسر ایران برای صادرات محصولات و تولیدات وارد قصرشیرین می‌شوند، از جاده کمربندی به سمت مرز پرویزخان حرکت می‌کنند، در خروجی مرز توسط تیم‌های بهداشتی تب سنجی و در رابطه با بیماری‌های ویروسی سنجش و بررسی می‌شوند.

فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون روزانه یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالای صادراتی از سراسر کشور از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود و با توجه به شیوع ویروس کرونا اقدام‌ها و مراقبت‌های پیشگیرانه در مرز و ورودی شهرستان تشدید شده است.

مرادعلی تاتار افزود: هم اکنون روزانه محوطه مرز ضدعفونی می‌شود و بنرهای آموزش و رعایت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا در سطح شهرستان و در محوطه مرز پرویزخان نیز نصب شده و رانندگان کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی در ورودی شهرستان از نظر تب و بیماری‌های ویروسی سنجش می‌شوند.

وی اضافه کرد: هم اکنون مرز پرویزخان مصداق جهاد اقتصادی است و فعالان این مرز نیز جهادگرانی هستند که برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان جهاد می‌کنند.

فعالیت شبانه روزی قرنطینه‌های بهداشتی مرزهای خسروی پرویزخان

رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین نیز گفت: از ابتدای شیوع بیماری ویروسی کرونا مجموعه بهداشت و درمان این شهرستان آمادگی ۱۰۰ درصدی را داشت و مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای خسروی و پرویزخان به طور شبانه روزی فعال شد.

دکتر رضا منصوری افزود: تب سنجی و مراقبت‌های بهداشتی در سه نقطه ورودی شهرستان قصرشیرین انجام شد و باتوجه به موقعیت خاص شهرستان قصرشیرین و فعالیت مرزها و همچنین حضور و تردد نیروهای نظامی، به لطف خدا و همکاری مردم و دستگاه‌های دولتی، بهترین عملکرد را در استان کرمانشاه داریم و از نظر ابتلا در رتبه آخر هستیم.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه و برخورداری از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ بخش مرکزی و سومار است که در امتداد این مرزها، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این مرزها انجام می‌شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۰هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۷۱۰ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( هفتم اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی هزار و ۱۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها