|
کدخبر: 41263

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ در گفتگو با گسترش نیوز:

هر بند کاغذ ۲۳۰ هزار تومان شده است

بازار کاغذ روزهای متلاطمی را از سر می‌گذارند. نرخ هر بند کاغذ ۲۳۰ هزار تومان شده است. به اعتقاد رئیس اتحادیه کاغذفروشان تهران با تکیه به روش‌های درست، می‌توان بازار را به‌خوبی مدیریت کرد.

گسترش‌نیوز: کاغذ، مقوا و اقلام مربوط به این دو، نوسان نرخ زیادی داشته‌اند. کاغذ یکی از مواد اولیه اصلی در بخش بسته‌بندی است و نوسان نرخ آن می‌تواند روی نرخ تمام‌شده بسیاری از محصولات تاثیر بگذارد. در همین راستا با رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفت‌وگو کردیم تا در جریان قیمت‌، مسائل، مشکلات و راه‌حل‌ها قرار بگیریم.

MIRBAGERY.jpg

اتحادیه توان مدیریت بازار را دارد

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران در توصیف وضعیت کسب‌وکار در صنف فروشندگان کاغذ گفت: کسب‌وکار در صنف ما رونق لازم را ندارد. مدتی است که برخی اختیارات مرتبط با بعضی حوزه‌ها را به وزارت ارشاد واگذار کرده‌اند و به‌این‌ترتیب برای صنف ما و اعضای آن مشکلاتی پیش آمده است. این وضعیت و تصمیم تازگی دارد و قبلا تصمیم‌گیری درباره امور اتحادیه به عهده خود اتحادیه بود. شرایط کنونی به ضرر اعضای اتحادیه کاغذ و مقواست. همان‌طور که از اسم اتحادیه پیداست ما فروشندگان کاغذ و مقوا هستیم و شبکه توزیع داریم پس سوال من این است که چطور می‌توان این حوزه را به دیگران سپرد؟ چه خوب است که وزارت ارشاد به‌جای توزیع، امر مهم نظارت را انجام دهد نه این‌که خودش توزیع‌کننده شوند.

در کارگروه کاغذ حضور نداریم

سیدحسین میرباقری در ادامه افزود: اگر اختیارات سابق را به اتحادیه بازگردانند می‌‌توانیم در زمینه قیمت‌گذاری هم عمل کنیم. جالب اینجاست که کارگروه کاغذ تشکیل شده است اما اتحادیه فروشندگان کاغذ در آن حضور ندارد. مگر می‌شود متولی کاغذ و مقوا، در این کارگروه حضور نداشته باشد؟

وی در تشریح بیشتر این موضوع اظهارکرد: وقتی امور کاغذ مثل گذشته به اتحادیه متولی آن بازگردد، یک رقابت سالم شکل می‌گیرد. رقابت باعث می‌شود که بازار تنظیم بشود. قبلا نرخ هر بند کاغذ ۱۳۰ هزار تومان بود ولی وقتی اتحادیه کنار گذاشته شد به ۲۳۰ هزار تومان رسید. در واقع الان نرخ هر بند کاغذ ۲۳۰ هزار تومان است. اتحادیه بیش از ۵۰ سال توانسته است بازار را به‌خوبی مدیریت کند و اگر به جایگاه سابقش برگرد همچنان می‌‌تواند این کار را انجام دهد.

54180.jpg

می‌توان به بازار، ثبات بخشید

لازم به ذکر است که نرخ کاغذ تا ۲۷۰ هزار تومان هم رسیده بود. بسیاری از فعالان این حوزه، تاثیر دلار و فرازوفرودهای آن را بی‌تأثیر می‌‌دانند. رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا هم این استدلال را تایید کرد و گفت: به کاغذ، ارز دولتی تعلق می‌گیرد بنابراین گرانی‌های اخیر را نمی‌توان به نوسان ارز نسبت داد.

به اعتقاد سیدحسین میرباقری وضعیت کنونی را می‌‌توان به‌خوبی، اصلاح و مدیریت کرد. وی دراین‌باره اظهارکرد: نرخ کاغذ، مواد اولیه و هزینه‌ها مشخص است و نمی‌توان در زمینه قیمت‌گذاری مشکل داشت. باید بر شبکه توزیع، نظارت داشته باشیم ولی این کار انجام نمی‌شود. دخالت‌های نابجا باعث آشفته شدن بازار می‌شود. فعالان حوزه کاغذ و مقوا و اتحادیه‌ها می‌توانند به‌خوبی بازار را مدیریت کنند.

نوسان نرخ روی نرخ بسته‌بندی تاثیر می‌گذارد

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در ادامه سخنان خود درباره تاثیر افزایش نرخ کاغذ و مقوا بر صنعت بسته‌بندی و نرخ تمام‌شده کالاهای دیگر سخن گفت: نوسان نرخ کاغذ و مقوا بدون شک، هزینه بسته‌بندی را بالا می‌برد. به‌عنوان‌مثال مقوای بسته‌بندی یا مقوای بهداشتی کاربرد بسیاری در صنعت بسته‌بندی دارد چون در صنعت مواد غذایی مصرف زیادی دارد. باید سیاستی در پیش گرفت که قیمت‌ها بیش از این افزایش نیابد. نباید کار به‌جایی برسد که اتحادیه به‌طور کل کنار گذاشته شود.

رقابت سالم، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

وی در بخش پایانی سخنان خود از تعداد شاغلان این صنف و تاثیری سویی که مدیریت نادرست بر زندگی آنها به‌جا می‌گذارد سخن گفت: توجه داشته باشید که حدود ۷۰۰ واحد صنفی، عضو این اتحادیه هستند. به‌عبارت‌دیگر معیشت ۳ هزار خانوار به وضعیت این اتحادیه، پیوند خورده است و هر تصمیم نادرستی مستقیما روی زندگی آنها تاثیر می‌گذارد. علاوه بر خود فروشنده‌ها، تعداد زیادی از کارگران و رانندگان و خانواده‌هایشان از این طریق نان می‌خورند. تعطیلی، به نگرانی من و بسیاری از اعضای اتحادیه تبدیل شده است. انشالا تصمیمات متناسبی گرفته شود تا اعضای اتحادیه ما بتوانند به شرایط عادی برگردند و در سایه تلاش و رقابت سالم به کشور و تولید و اقتصاد آن بیش‌ازپیش خدمت کنند. رقابت سالم باعث کاهش نرخ خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها