|
کدخبر: 309977

ارزش معاملات تجارت الکترویکی در ۶ ماهه ابتدای سال ۷۵ درصد رشد کرد

ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی در ۶ ماهه ابتدایی امسال به هزار و ۳۴۵ همت رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرده است.

تجارت ارزش معاملات تجارت الکترویکی در ۶ ماهه ابتدای سال ۷۵ درصد رشد کرد

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، علیرضا شاه‌میرزایی با اعلام این خبر در مراسم آیین بزرگداشت روز ملی تجارت الکترونیکی گفت: متوسط تراکنش‌های تجارت الکترونیکی در ۴ ماهه ابتدایی امسال ۷۳۴ هزارتومان بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۷ درصد رشد را تجربه است، همچنین ۱۸۳  هزار واحد دارای اینماد فعال بوده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته ۴۵ درصد رشد کرده است.

شاه میرزایی گفت: ارزش معاملات الکترونیکی دولتی نیز در نیمه نخست سال جاری ۵۰۲ هزارمیلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱۲ درصد رشد کرده است. تعداد گواهی امضای الکترونیکی صادرشده ۱.۵ میلیون مورد بوده که نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته ۸۶ درصد رشد داشته است.

با یک پلتفرم چینی برای صادرات کالا قرار داد امضا کردیم

همچنین در این مراسم مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت نیز روی استفاده از پلتفرم‌های بین‌المللی برای توسعه بازار صادراتی تاکید کرد. او گفت: برای افزایش ارزش کالاهای صادراتی لازم است تا از بستر پلتفرمی استفاده کنیم تا از طریق آن بتوانیم محصول نهایی را به دست مصرف‌کننده برسانیم و این کار در تمام جهان انجام می‌شود اما ما به علت تحریم‌ها و همچنین غفلت در این موضوع تا حدودی عقب هستیم.

ضیغمی گفت: بنابراین با توجه به اهمیت استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی برای صادرات در یکسال گذشته سازمان توسعه تجارت ایران با چند پلتفرم از جمله تیک‌تاک، ویچت و … مذاکراتی انجام داده و با یک از پلتفرم‌های بزرگ در چین توافقنامه‌ای به امضاء رساندیم تا بتوانیم از بستر این پلتفرم برای صادرات کالا بهره بگیریم.

او افزود: بنابراین تا کنون توانسته‌ایم ۴ محصول از جمله زعفران و گلاب را در بستر این پلتفرم عرضه کنیم که البته از این بستر برای صادرات سایر کالاها نیز می‌توان استفاده کرد و این موضوع یک فرصت برای ما به شمار می‌رود ضمن اینکه می‌توانیم در ادامه این مسیر پلتفرم‌های داخلی را به پلتفرم‌های خارجی وصل کنیم تا پلتفرم‌های ما در قالب مراکز تجارت نماینده بخش قابل توجهی از برندهای ما باشند و مسائل آنها را پیگیری کند.

او افزود: ارزش صادرات کالاهایی مانند زعفران و انجیر به ازای هر تن ۸۰۰ دلار است اما اگر از بستر پلتفرم‌های دیجیتالی برای صادرات آن استفاده کنیم ارزش صادراتی کالاها افزایش می‌یابد به طوری که ارزش صادراتی همین کالاها به ازای هر تن به ۱۸۰۰ دلار می‌رسد.

شاخص‌های تجارت الکترونیکی در ۶ ماهه ابتدایی امسال

«امین کلاهدوزان» رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز در این مراسم اعلام کرد: «نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی در حوزه تجارت الکترونیکی داشتیم و تنها در بخش معاملات تجارت الکترونیکی رشدی تقریباً ۷۵ درصدی را نسبت به شش‌ماهه سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که این آمار بدون در نظر گرفتن معاملات دولتی در این بازار است.»

او در خصوص نام‌گذاری مراسم روز تجارت الکترونیکی گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی در ۷ روز هفته و به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند به نام ۲۴*۷ معروف شده‌اند که این نام مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفته است و به همین دلیل امروز که ۲۴ مهرماه است این مراسم برگزار و از همه کسب و کارهای فعال در این حوزه تقدیر می‌شود.

تجارت الکترونیکی در ایران ۲۰ سال سابقه دارد

سعید محمدی، نایب رئیس انجمن تجارت الکترونیکی در این مراسم با اشاره به قدمت تجارت الکترونیکی در کشور گفت: ۲۰ سال است که تجارت الکترونیکی در کشور شکل گرفته است، شکل‌گیری تجارت الکترونیکی در ایران سبقه بیشتری نسبت به ترکیه و کشورهای همسایه دارد اما میزان سرمایه‌گذاری که در ایران در این حوزه صورت گرفته است کمتر از کشورهای دیگر است.

طبق گفته او فقط در پلتفرم ترندیول ترکیه ۲.۵ میلیارد دلار را در یک راند سرمایه‌گذاری شده است اما این میزان سرمایه‌گذاری هیچ‌وقت در ایران صورت نگرفته است که شاید این مشکلات با فراهم شدن امکان عرضه سهام شرکتهای در بورس برطرف شود.

او ادامه داد: «آن زمان که در مصر، ترکیه و عربستان شاهد هیچ فعالیتی در حوزه تجارت الکترونیکی نبودیم، ایران قدم‌های خوبی برای رشد این حوزه برداشت. درحال‌حاضر بیش از ۱۰۰ هزار فروشگاه اینترنتی در کشور فعالیت می‌کنند که در هیچ صنعت دیگری شاهد این حجم فعال اقتصادی و رقابت نیستیم. با این وجود سهم ایران از کشورهای منطقه در زمینه تجارت الکترونیکی کمتر از است.

محمدی گفت: سهم خرده فروشی ‌آنلاین از تجارت الکترونیکی ۲۰ درصد است و این سهم در آمریکا ۱۵ درصد اما با وجود سابقه فعالیت در ایران سهم خرده فروشی آنلاین از تجارت الکترنیکی ۴ درصد است.

او با اشاره به اینکه ساختار الکترونیکی غیرشفاف سهم خرده فروشی را کاهش داده گفت: بسیاری از خرده فروشان در بستری غیرشفاف و پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی به فروش کالا می پردازند. از سویی دیگر ممنوعیت عرضه برخی کالاها برای پلتفرم های شفاف مشکل ساز شده است.

برندگان جایزه تجارت الکترونیکی

در ادامه این مراسم از برگزیدگان تجارت الکترونیکی تقدیر شد. دیجی کالا، هاست ایران، آچاره، اسنپ ساپلای، زیبال، موبایل ۱۴۰، خود ان وفا، علی بابا، دکتر ساینا و فیدیبو از برگزژدگان این مراسم بودند.

 

منبع: پیوست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها