|
کدخبر: 287038

صادرات پیاز قفل شد

درحالی که وزیر جهادکشاورزی دستور قفل شدن صادرات پیاز را صادر کرده و از طرفی فرمان واردات ۵۰ هزار تنی این کالا را داده است؛ هنوز در برخی میادین میوه و تره بار تهران پیاز به اندازه کافی موجود نیست.

در بازدید میدانی از برخی از میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نشان می‌دهد، پیاز در برخی بازارهای تره بار شهرداری بسیار کم عرضه می‌شود به طوری که از ساعت ۱۲ ظهر به بعد پیازی در این میادین برای عرضه نیست. در میادین بزرگ هم که پیاز عرضه می‌شود، کیفیت پیاز عرضه شده نامناسب است.

 این درحالی که سید جوادساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی ابراهیم رئیسی در ماه‌های پیش مدعی شده بود که تولید داخل بیش از نیاز بازار داخلی است و ایران قادر به صادرات پیاز هم است. برهمین اساس نیز این وزارتخانه مجوز صادرات پیاز را صادر کرد و عوارض آن را در برای مناطق اصلی تولید پیاز به ۵۰ درصد رساند. اما پس از مدتی در مغازه های مناطق مختلف از جمله سطح شهر تهران قیمت پیاز از ۱۲ هزار تومان در آبان ماه به سمت ۴۰ هزار تومان در دی ماه حرکت کرد.

پس از این اتفاق عوارض صادرات به ۱۰۰ درصد رسید و در هفته اول بهمن این عوارض تا سطح ۱۸۰ درصد رشد کرد. در کنار قفل صادرات پیاز ، این کالا مجوز واردات هم گرفت و مقرر شد، ۵۰ هزار تن پیاز وارد شود. اولین محموله هم هفته گذشته وارد کشور شد.

اما این سیاست‌ها هیچ کمکی به بازار نکرد. اگرچه در این روزها قیمت پیاز به ۱۷ هزار الی ۱۸ هزار تومان در میوه فروشی‌های شهر رسیده است و در میادین شهرداری تهران به قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود، اما دیگر پیازی به اندازه کافی در میادین شهرداری نیست.

در میادین کوچک همچون میادین سازمان برنامه جنوبی، پیاز پیش از ظهر به پایان می‌رسد و متقاضی باید آن را در مغازه های منطقه جستجو کند.

روز پنج شنبه ساعت ۱۱: ۳۵ دقیقه است؛ از یکی از غرفه داران سوال می‌کنم، پیاز امروز می آورید. می‌گوید اگر داشتیم اینجا بود. پیاز تمام شد؛ نداریم. از او می‌پرسم، هر روز در این زمان تمام می‌شود می‌گوید: مدتی است پیاز کم می‌آید.

به یکی از میادین بزرگ میوه و تره بار شهرداری تهران می‌روم. در این این میدان اگرچه پیاز موجود است؛ اما کیفیت آن از نگاه مشتری ها خوب نیست. مرد میانسالی که درحال انتخاب کردن پیاز کردن پیاز هاست می‌گوید، همه پیازها دارند سبز می‌شوند، ولی غرفه داران می‌گویند پیاز تازه است. او به اکوایران می گوید اغلب از میادین شهرداری خریداری می‌کند،اما یا قیمت پیاز گران است یا پیاز بی کیفیت می‌دهند.

زن میان سال دیگر هم می‌گوید، کیفیت پیاز ها در اکثر غرفه ها خوب نیست، همه درحال سبز شدن هستند.

نکته پایانی؛ وعده های توخالی

سال‌های متمادی مسئولین وزارت جهادکشاورزی عرضه نامناسب کالاهای کشاورزی در بازار را به گردن مدیریت ضعیف وزارت صمت می‌انداختند. برهمین در راستای طرح «انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت ،معدن و تجارت» این امور به وزارت جهادکشاورزی واگذار شد. به تعبیر دیگر در کنار امور تولید، امور بازرگانی محصولات کشاروزی هم به وزیر جهادکشاورزی و مجموعه تحت اختیارش واگذار شود. وزارت جهادکشاورزی نیز ستاد تنظیم بازار کشاورزی و قرارگاه امنیت غذایی و... برپا کرد. اما به رغم وجود این تشکیلات مشخص نیست، چرا هنوز متولی وزارتخانه جهادکشاورزی قادر به مدیریت بازار کالاها مورد نیاز مردم از جمله پیاز نیست. یکی از فروشندگان غرفه‌های تره‌بار شهرداری به اکوایران می‌گوید: دولت وعده زیاد می‌دهد، نباید به آن بها دارد.

منبع: اکو ایران

ارسال نظر