|
کدخبر: 276794

تقدیر از ۵۷ صادر کننده برتر ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور

مراسم روز ملی صادرات روز شنبه با حضور رئیس جمهور برگزار و از ۵۷ صادرکننده برتر سال ۱۴۰۱ تقدیر می‌شود.

هفته آخر مهرماه هر سال، ثانیه‌ها برای صادرکنندگان به اندازه دقیقه طول می‌کشد چرا که ثمره یک سال تلاش خود برای انتخاب شدن به‌عنوان صادرکننده نمونه را خواهند دید.

۲۹ مهرماه هر سال در مراسمی، صادرکنندگان نمونه آن سال معرفی می‌شوند و از شرکت‌های برتر در این زمینه تقدیر می‌شود. اما امسال به علت مصادف شدن ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات با روز جمعه، این مراسم با یکروز تاخیر و روز شنبه ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود.

صادرات-۱۴۰۱

در فرآیند انتخاب صادرکنندگان برتر ۱۴۰۱ که طی فراخوانی از ۲۲ تیرماه تا ۵ مردادماه اعلام شد، تعداد ۶۱۲ شرکت در ۷۶ گروه کالا و خدمات ثبت‌نام کردند تا در نهایت روز شنبه از ۵۷ صادر کننده برتر با حضور رئیس جمهور تقدیر شود.

در میان ۶۱۲ شرکت، صادرکنندگان سیمان و کلینکر با ۳۲ و محصولات پایه پتروشیمی پلیمری با ۳۱ مورد بیشتری سهم را داشتند. اما ثبت‌نام صادرکنندگان لوازم خانگی انرژی‌بر با ۱۴، داروهای شیمیایی با ۱۱، محصولات دانش بنیان و فناوری بالا با ۱۰، قطعات یدکی و مجموعه های خودرو با ۱۰ مورد نشان از رونق صادرات صنایع پیچیده، دانش بنیان و فناوری بالا در سایه اصلاح سیاست‌ها دارد.

چنانکه این اصلاحات در روند انتخاب صادرکننده نمونه نیز صورت گرفت تا با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدات و منویات ایشان بر توسعه تولید، صادرات و حمایت از محصولات دانش بنیان، سهم این شرکت‌ها در انتخاب صادرکننده نمونه ارتقا یافت.

در روند انتخاب صادرکننده نمونه ۱۴۰۱ شاخص‌های مختلفی از جمله «سنجش تولید و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی»، «عمق دانش بنیانی»، «فعالیت در مناطق محروم و کم برخوردار»، «میزان اشتغالزایی»، «میزان نفوذ در شبکه مصرف بازارهای هدف»، «سطح پیچیدگی محصول و ارزش افزوده»، «عضویت در تشکل‌های تخصصی صادراتی»، «ثبت برند بین‌المللی» و «استفاده از نیروی انسانی، مصالح و تجهیزات داخلی در پروژه‌های خارج از کشور» دخیل بود.

در نهایت نیز ۵۷ صادرکننده نمونه ۱۴۰۱ با توجه به شاخص‌های تعیین شده توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صمت، جهاد و کشاورزی، سازمان‌های برنامه و بودجه و استاندارد، بانک مرکزی، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و صنایع و معاون و کشاورزی، گمرک و به ریاست رئیس سازمان توسعه تجارت انتخاب شدند.

 

منبع: سازمان توسعه تجارت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها