|
کدخبر: 271703 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با عضو اتاق بازرگانی ارومیه:

پیامی مهم برای مسئولان تجارت خارجی کشور

همتی گفت: متاسفانه به علت سختگیری های زیادی که وجود دارد شرایط تجارت خارجی کشور به سمتی رفته که صادرکنندگان حاضر به تمدید کارت بازرگانی خود نیستند و از کارت های بازرگانی یک بار مصرف استفاده می کنند.

تجارت پیامی مهم برای مسئولان تجارت خارجی کشور

اکثر کارشناسان و فعالان حوزه تجارت خارجی کشور بر این باورند که بخشنامه های خلق الساعه بلای جان صادرکنندگان شده است و تمام معادلات صادرکنندگان را بر هم می زند. نوسانات ارزی، ضربه غیرقابل جبرانی به میزان صادرات کشور وارد کرده است. در یک سال اخیر نوسانات ارزی ضربه های مهلکی را بر بدنه تجارت خارجی وارد کرده است. با توجه به طرح جدید دولت مبنی بر تفکیک وزارت صمت و تاثیر آن بر حوزه تجارت خارجی کشور گفتگویی را با نایب رئیس اول کمیسیون بازرگانی و حمل و نقل اتاق ارومیه ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تفکیک وزارت صمت به نفع تجارت کشور است

همتی در این گفتگو با بیان اینکه من موافق طرح تفکیک وزارت صمت هستم،‌ اظهار داشت: بخش بازرگانی کشور حوزه ای است که نیاز به تمرکز جداگانه دارد و از این رو احتیاج به وزارتخانه ای که به طور تخصصی در زمینه صادرات و واردات تصمیمات کارشناسی بگیرد احساس می شود. به نظر می رسد در دوران فعالیت وزارت بازرگانی (قبل از ادغام این نهاد با وزارت صنایع و معادن و تشکیل وزارت صمت) ما شاهد کارایی بهتر حوزه تجارت در کشور بودیم.

فریدون-همتی-ارومیه

وی با ادامه اینکه برخی از مخالفان این تفکیک بزرگ شدن دولت را علت مخالف خود با این طرح عنوان می کنند،‌ گفت: این ادعا اشتباه است. برخی از وزارتخانه ها نیاز به تفکیک دارند. حقیقت امر این است که از زمان ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن تا کنون کارایی تجارت در کشور ما بسیار کمرنگ شده و مورد توجه ویژه نیست. ما امروزه با چالش بزرگ تحریم ها در کشور روبرو هستیم. این چالش بزرگ اثرات مخرب خود را روی حوزه تجارت خارجی کشور گذاشته است و فعالان این حوزه را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

چالش بازگشت ارز صادراتی به کشور

عضو اتاق بازگانی ارومیه در ادامه گفت: بازگشت ارز صادراتی نیز از دیگر چالش هایی است که صادرکنندگان کشور را در مضیقه قرار داده است. بانک مرکزی نیز فشار به منظور برگشت ارز صادراتی فشاری حداکثری به فعالان تجاری کشور وارد می کند. صادرکنندگان مایلند که ارز صادراتی آنها از مبادی رسمی وارد کشور شود. هیچ صادرکننده ای مایل نیست که از راه های پر ریسک اقدام به بازگشت ارز صادراتی خود کند. در شرایط حال حاضر امید صادرکنندگان به احیای دوباره برجام است. شرکت های خارجی به دلیل اعمال تحریم ها مایل به همکاری متقابل با ما نیستند و به همین دلیل تجارت ما یکطرفه شده است.

همتی در ادامه با بیان اینکه سیاست های بانک مرکزی در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل تغییر مثبتی نداشته است، گفت: متاسفانه در، همچنان روی یک پاشنه می چرخد. در تصمیم گیری ها و صدور تصمیمات از نظر تخصصی بخش خصوصی استفاده نمی شود. صدور متعدد بخشنامه های صادراتی خلق الساعه مانند دولت دوازدهم در این دولت نیز دیده می شود. آنطور که در خبرها آمده در پنج ماه گذشته به طور میانگین در هر روز ۲ بخشنامه صادر شده است. این موضوع اتفاق بسیار تلخی است. تغییرات قوانین موجب می شود که ما نتوانیم فعالیت هایمان را با رقبای خود هماهنگ کنیم. از طرفی این اقدام موجب بی ثباتی و عدم توانایی صادرکنندگان در برنامه ریزی های بلندمدت می شود.

صادرکنندگان حاضر به تمدید کارت بازرگانی خود نیستند

نایب رئیس اول کمیسیون بازرگانی و حمل و نقل اتاق ارومیه همچنین گفت: صادرکنندگان به مثابه شُش جامعه هستند. صادرکنندگان با فعالیت های تجاری خود ارز وارد کشور می کنند و در نتیجه وضعیت اقتصادی کشور را بهبود می بخشند. دولت و حاکمیت باید از این افراد حمایت کنند. اینکه ما موانعی را بر سر راه فعالیت آنها ایجاد کنیم منطقی نیست. این موانع به مرور زمان صادرکنندگان را زمینگیر خواهد کرد. گرچه اکنون نیز اکثریت قریب به اتفاق آنها زمین گیر شده اند. صادرکنندگان داخلی نیز با درک شرایط کنونی جامعه خواهان جایزه صادراتی نیستند اما رفع موانع از مسیر صادرات کمترین خواسته یک صادرکننده از دولت است.

همتی در پایان عنوان کرد: متاسفانه خودتحریمی دولت ضربه بیشتری از تحریم های خارجی به فعالان تجاری کشور وارد کرده است. دولت بدون در نظر گرفتن اینکه تصمیمات اتخاذ شده اش به چه افرادی ضربه وارد می کند اقدام به صدور بخشنامه می کند. متاسفانه به علت سختگیری های زیادی که وجود دارد شرایط تجارت خارجی کشور به سمتی رفته که صادرکنندگان حاضر به تمدید کارت بازرگانی خود نیستند و از کارت های بازرگانی یک بار مصرف استفاده می کنند. این موضوع پیام بسیار مهمی برای مسئولان تجارت خارجی کشور به همراه دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها