|
کدخبر: 258279

غذای کودکان؛ گروگان گمرکی‌ها!

طبق اعلام گمرک ایران، با جود برخی ابهامات، اخیرا حدود ۱۲۰ هزار قوطی از مجموع یک میلیونی شیرخشک‌های رژیمی دپو شده، با تائید سازمان غذا و دارو و دریافت تعهد از صاحب کالا ترخیص شده و مابقی نیاز به اقدام سازمان غذا و دارو برای ترخیص و تحویل به صاحب کالا دارد.

تجارت غذای کودکان؛ گروگان گمرکی‌ها!

سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، درباره جریان ترخیص شیرخشک‌های رژیمی که در هفته گذشته اعلام شد مشکل ترخیص آنها برطرف شده است توضیح داد: در این فاصله یعنی از پنجم اردیبهشت ماه تا روز گذشته (۱۱ اردیبهشت) حدود ۱۲۰ هزار قوطی از این محموله‌ها با پیگیری و همکاری سازمان بازرسی کل کشور و با تائید وزارت بهداشت ترخیص شده است.

وی با اشاره به اینکه محموله های شیرخشک رژیمی در ۱۰ ثبت سفارش و ۱۹ قبض انبار بوده است گفت: هر میزانی که سازمان عذا و دارو در مورد آن اقدام لازم را انجام دهد، فورا توسط گمرک ترخیص می شود، این سازمان باید به طور سیستمی، سلامت شیرخشک‌ها و همچنین عدم تولید داخل  آن را تائید کند و در این حالت است که گمرک ترخیص را با حداقل اسناد و در اسرع وقت انجام می‌دهد.

لطیفی این را هم اشاره کرد که جهت ترخیص کالا باید  سازمان غذا و دارو  نامه ایفای تعهدات قبلی صاحب کالا را نیز تمدید کند.

جریان از این قرار است که در هفته‌های اخیر اخباری منتشر شد، مبنی بر دپوی شیرخشک رژیمی اطفال در گمرک در حالی که تامین نیاز داخل با مشکل مواجه شده بود، سازمان غذا و دارو اعلام کرد که در حال ترخیص کالا است ولی  واکنش گمرک به موضوع از این حکایت داشت که این محموله‌ها که از بهمن پارسال تا پایان فروردین در ۱۹ قبض انبار  و به صورت مرحله‌ای وارد گمرک شده است، ثبت سفارش نداشته و ایفای تعهدات قبلی صاحب کالا نیز تمدید نشده است که هر دو باید توسط سازمان غذا و دارو انجام تا امکان ترخیص فراهم شود.

بر این اساس اعلام شد که طی هماهنگی‌های صورت گرفته به تدریج این محموله‌ها در اوایل اردیبهشت ماه ثبت سفارش شده است و به محض انجام اقدامات لازم و اظهار کالا به گمرک، با حداقل اسناد ترخیص خواهد شد.

این در حالی است که تازه‌ترین اعلام سخنگوی گمرک نشان می‌دهد سازمان غذا و دارو برای  ترخیص ۱۲۰ هزار قوطی، حدود ۱۲ درصد کل محموله‌ها تاکنون اقدام کرده و حدود ۸۸۰ هزار قوطی دیگر منتظر اقدام آن سازمان  و اعلام تائیدیه های لازم جهت ترخیص توسط گمرک است.

به گفته وی، گمرک با وجود ابهامات در تعیین ارزش افزوده این کالا با اخذ تعهد از صاحب کالا، اقدام به ترخیص شیر خشک‌های وارده در گمرک تهران کرده است.  

سازمان غذا و دارو  نیز اخیرا اعلام کرده که ۱۳ هزار قوطی از شیرخشک‌های ترخیص شده را در داروخانه ها توزیع کرده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر