|
کدخبر: 245414

بازار پوشاک شب عید در دستان قاچاقچیان

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان پوشاک با اشاره به هجوم پوشاک قاچاق بنگلادشی و ترک به بازار ایران، گفت: بنظر می‌رسد که مسئولان برای برخورد با عرضه پوشاک قاچاق برنامه‌ای ندارند.

در شرایطی که به روزهای انتهایی پایان سال و بازار شب عید نزدیک شده‌ایم، تولیدکنندگان پوشاک خواستار برخورد جدی‌تر با عرضه‌کنندگان کالاهای قاچاق در سطح بازار شده‌اند، آن‌ها معتقدند که عدم تداوم مبارزه با قاچاق کالا، فضا را بیش از پیش برای فعالیت قاچاقچیان ایمن ساخته است.

از همین رو، مجید افتخاری، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان پوشاک با حضور در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما، با اشاره به رکود ناشی از افزایش قاچاق در بازار گفت: از عوامل اساسی بی‌رونقی بازار می‌توان به وضعیت اقتصادی ناخوشایند مردم، ورود موج جدید کرونا و همچنین وجود قاچاق گسترده‌ پوشاک نام برد؛ دلیل شلوغی‌ خیابان‌ها نیز بساط کنترل نشده دست‌فروش‌ها است.

افتخاری با اشاره به مفید بودن برخورد در سطح عرضه با کالای قاچاق گفت: در مقاطعی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا به صورت مداوم با عرضه کنندگان قاچاق، مقابله می‌کرد شاهد کاهش در میزان قاچاق پوشاک بودیم.

هجوم پوشاک قاچاق بنگلادشی و ترک به بازار ایران

وی افزود: کشور بنگلادش به عنوان دومین کشور صادرکننده پوشاک، تعداد زیادی از برندهای پوشاک را تولید می‌کند، با شیوع اپیدمی کرونا بسیاری از کشورها سفارش‌های خود را لغو کردند و بنگلادش با انبوهی از پوشاک تولیدی مواجه شد، به دلیل آسانی ورود کالای قاچاق به کشور ما حجم زیادی از لباس‌ها به صورت تناژ و کیلویی با قیمت‌ های ارزان روانه کشور شد.

افتخاری ادامه داد: با کاهش ارزش لیر، کشور ترکیه نیز به بستری مناسب برای قاچاقچیان پوشاک تبدیل شد و سایت‌های غیرقانونی در فضای مجازی محصولات را سفارش گرفته و به صورت قانونی به وسیله پست به کشور ارسال می‌کنند.

این عضو اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان پوشاک در زمینه تفاوت قاچاق با واردات پوشاک توضیح داد: واردکننده جنس قاچاق هیچگونه عوارض و مالیاتی را پرداخت نکرده و از طرف دیگر اجناس خود را با هزینه کمتر و غیرواقعی خریداری می‌کند، به همین دلیل تولیدکنندگان خواستار مبارزه جدی با قاچاق کالا هستند.

وی افزود: نه تنها تولیدکنندگان ما بلکه اگر همین اجناس بنگلادشی وارد کشورهای دیگر هم شود تولیدکنندگان دیگر نیز توان رقابت با آن‌ها را نخواهند داشت و موجب اختلال دربازار پوشاک آن کشورها می‌شوند.

عزم جدی برای مقابله با قاچاق وجود ندارد

افتخاری با انتقاد از برخوردهای انجام شده در حوزه قاچاق پوشاک گفت: باوجود پیچیدگی‌ بسیار در شبکه‌های هرمی، ولی مقابله با آن در مدت کوتاهی انجام شد؛ متأسفانه در حوزه برخورد با قاچاق کالا احساس می‌شود که عزم جدی وجود ندارد.

این عضو اتحادیه واردکنندگان پوشاک با اشاره به فروش راحت اجناس قاچاق در بازار گفت: با ممنوعیت واردات پوشاک از سال ۹۷، تولیدکنندگان آسیب زیادی دیدند چراکه بازار در اختیار عرضه کنندگان اجناس قاچاق قرار گرفت، پس از ممنوعیت واردات برندهای خارجی در سال ۹۹ ما همچنان شاهد عرضه بدون مشکل پوشاک قاچاق در سطح شهر هستیم.

افتخاری با اعلام اینکه جریان پیچیده‌ای پشت جریان مقابله با قاچاق کالا است گفت: عزم جدی برای برخورد با کالای قاچاقی که به اشتغال و ظرفیت تولید کشور ضربه وارد می‌کند وجود ندارد.

وی ادامه داد: صنعت پوشاک به یک چهارم از هزینه اشتغال استاندارد نیاز دارد، در حالی که قاچاق آن را وارد یک رقبت نابرابر کرده و حجم زیادی از بازار داخل را اشغال کرده است.

خطر پوشاک قاچاق برای سلامتی مردم!

افتخاری با ابراز تأسف بابت مقابله نشدن با قاچاق کالا گفت: در زمانی که نیاز جدی به حمایت از تولیدکنندگان داخلی هست، فراهم آوردن شرایط ناعادلانه برای آن‌ها صحیح نیست؛ چراکه به دلیل شرایط تحریم ورود در بازار منطقه ممکن نیست و بخش عمده‌ای از بازار داخلی هم در اختیار کالای قاچاق است.

وی در خصوص آسیب پوشاک قاچاق به سلامت مصرف‌کنندگان توضیح داد: به دلیل عدم نظارت بر کالاهای قاچاق، امکان ورود پوشاک نامناسب و با الیاف بازیافتی به کشور وجود دارد که به سلامت مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند.

کاهش ریسک فروش کالای قاچاق

افتخاری با انتقاد از ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: اتحادیه از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا دعوت کرده تا لیست کالاهای قاچاق را در اختیار ستاد قرار دهد اما متأسفانه ستاد توجهی نکرده و همچنان درگیر آمارزدگی است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اخیراً خبری مبنی بر کشف انبار پوشاک قاچاق به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان رسانه‌ای شد ولی همچنان سایت و فروشگاه‌های مربوط به این پرونده فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

افتخاری افزود: عرضه کنندگان کالای قاچاق به دلیل اینکه زمان برخورد را می‎دانند از آرامش برخوردارند و این موضوع ریسک فروش کالای قاچاق را کاهش می‌دهد برای مثال در ایام نوروز و با فرارسیدن ماه‌های محرم، صفر و ماه مبارک رمضان معمولاً برخوردی با آن‌ها صورت نمی‎گیرد.

بازار پوشاک کمترین میزان تورم را داشته است

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان پوشاک در پایان خاطرنشان کرد: بدلیل کم رونق بودن بازار پوشاک، این بازار کمترین درصد تورم را داشته است، در ۵ ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت شدید پنبه و نخ در بازار جهانی قیمت پوشاک هم افزایش یافت ولی باتوجه به اینکه قیمت تابعی از تقاضاست فروشنده با کمترین سود جنس خود را به فروش می‌رساند.

کارشناسان معتقند که قاچاق پوشاک علاوه بر ضربه‌ی سنگینی که بر پیکر اقتصاد ملی کشور وارد می‌آورد، در سایر زوایای سیاسی و اجتماعی نیز آثار مخربی برای کشور به جا خواهد گذاشت؛ قاچاق پوشاک از بعد سیاسی، یک نقطه منفی برای کشورها محسوب شده و از بعد اجتماعی نیز باعث بر هم خوردن تعادل اجتماعی و درآمدی در میان اقشار جامعه می‌شود.

قاچاق کالا از بعد اقتصادی نیز به صورت غیرمستقیم بر سرمایه‎گذاری‌های ملی کشور تأثیر منفی می‌گذارد؛ ورود کالاهای قاچاق (با قیمت پایین)، به تولید ملی ضربه جدی وارد کرده و موجب کاهش تقاضای خرید از محصولات تولید داخلی می‌شود، به‌دنبال آن با کاهش سودآوری و نهایتاً کاهش سرمایه‎گذاری در بخش تولید داخلی مواجه می‌شویم.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر