|
کدخبر: 230254

علت گرانی گوشت صادرات است؟

گوشت در تهران گران شد. این در حالی است که برخی فروشندگان گوشت می‌گویند علت گرانی صادرات دام است. آیا صادرات باعث کمبود دام در بازار شده است؟

دولت اخیرا به دلیل خشکسالی و کمبود نهاده دامی مجوز صادرات ۲۰۰ هزار دام را صادر کرد. برآوردها حاکی از این است که ۵۰ هزار دام به کشورهایی همچون عراق و کویت صادر شده است.

علی‌رغم اینکه گفته می‌شود تولید دام در پاییز امسال هم زیاد بوده اما با این حال رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از گرانی گوشت خبر داد.

علی اصغر ملکی می‌گوید گوشت در تهران کیلویی ۱۵ هزار تومان گران شد و هر کیلو گوشت گوسفندی با قیمت ۱۲۸ تا ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

او توضیح داد: گرانی گوشت در تهران به صادرات دام ارتباط دارد.

صادرات گوشت، بهانه است

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که رئیس شورای تامین کنندگان دام می‌گوید: از ۲۰۰ هزار مجوز داده شده توسط دولت، ۵۰ هزار دام به کشورهای عربی صادر شد.

منصور پوریان توضیح داد: با آزاد شدن صادرات دام برخی به دنبال سودجویی هستند. افزایش قیمت گوشت، ارتباطی به صادرات ندارد. برخی می‌گویند گوشت در تهران گران شده تا هیجان تازه‌ای برای افزایش قیمت گوشت به بازار وارد کنند.

قیمت گوشت چند است؟

او بیان کرد: امروز دام زنده با قیمت کیلویی ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت گوشت گوسفندی نیز ۱۱۵ هزار تومان است و همچنین گوشت گوساله با قیمت کیلویی ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌‌رسد.

پوریان گفت: برخی در حالی معتقدند که گوشت گران شده که در تهران هیچ دامی قرنطینه نشده است. از این‎ رو عرضه دام به تهران کم نیست و ممکن است در اطراف تهران اختلالی در جا به جایی دام ایجاد شده باشد که صادرکنندگان مقصر نیستند.

در تامین گوشت کمبودی نداریم

او به مردم وعده داد: کشتار دام سبک زیاد است و جای نگرانی نیست. هیچ کمبودی در تولید گوشت وجود ندارد. تولید دام و گوشت در کشور آنقدر بالاست که تا بهار سال ۱۴۰۱ نیز کمبودی در این حوزه نخواهیم داشت.

گویا ۲۰ میلیون دام روی دست دامداران مانده و آماده صادرات است. پیش‌تر پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام گفته بود: «اکنون با توجه به قرنطینه دام‌های صادراتی برخی از کشورهای عربی برای خرید دام ایرانی اعلام آمادگی نکرده‌اند. همین مساله باعث شده صادرات برای دامداران هزینه‌بر شود.»

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر