|
کدخبر: 216542

خداحافظی با ۱۵۰۰ میلیارد تومان!

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تصمیم‌گیری اشتباه دولت دوازدهم، بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان را بلوکه کرده بود.

محمدرضا مرتضوی با بیان اینکه مطابق با تصمیم دولت، صادرکنندگان می‌توانند مالیات بر ارزش افزوده خود را ظرف مدت یکماه از سازمان امور مالیاتی دریافت کنند، گفت: این موضوع کمک زیادی به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی خواهد کرد و در عین حال، مشوقی برای صادرکنندگان برای ادامه مسیر است.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران افزود: موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان از سال ۹۷ تاکنون با مشکلات عدیده‎‌ای مواجه بوده و علیرغم نامه‌نگاری‌های متعدد و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های صادراتی، متاسفانه با مخالفت جدی برخی مقامات دولتی مواجه شده بود؛ اما اکنون با مذاکرات صورت گرفته با وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیگیری مجدانه این موضوع از سوی این وزارتخانه، قفل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات گشوده شده و صادرکنندگان یکماهه به منابع مالی خود دست خواهند یافت.

مرتضوی با بیان اینکه تصمیم‌گیری اشتباه دولت دوازدهم، بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صادرکنندگان را بلوکه کرده بود، گفت: به دلیل بخشنامه‌های و دستورالعمل‌های دولتی، امکان استرداد مالیات وجود نداشت؛ اما وزیر صنعت، معدن و تجارت با درک صحیح از ضرورت تامین به موقع نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان صادراتی، این موضوع را از رئیس جمهور پیگیری و در قالب ابلاغیه معاون اقتصادی رئیس جمهور نهایی کرده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: انتظار فعالان اقتصادی از وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که با توجه ویژه به نظرات بخش‌خصوصی و تشکل‌های تخصصی مسیر تولید و صادرات را در اسرع وقت هموار کرده و از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها بدون هماهنگی و اخذ نظر مساعد تشکل‌های تخصصی، پرهیز نماید.

وی افزود: در این صورت، تولیدکنندگان نیز همواره کنار دولت خواهند بود و با تولید بیشتر و اشتغال زایی، تلاش خواهند کرد تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی، با افزایش تولید، مازاد آن را صادر کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشند.

مرتضوی احیای سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی اصلی تجارت خارجی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه این سازمان با الحاق صندوق ضمانت صادرات ایران، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران و دفتر مقررات صادرات و واردات، هم اکنون قدرت بیشتری یافته است، گفت: این امیدواری وجود دارد که سازمان توسعه تجارت ایران بتوان با راهبری رئیس جدید این سازمان، جایگاه اصلی خود در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای تجارت خارجی ایران را بازیابد.

 

منبع: مشرق

ارسال نظر