|
کدخبر: 209045

دولت به جای قسطی فروشی، به تولیدکننده یارانه بدهد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: با ممنوعیت واردات و ایجاد فضا برای قدرت گرفتن تولید داخل، باید سازمان‌های ناظر بر روند فعالیت این واحد‌های صنعتی نظارت داشته باشند.

اکبر پازوکی با تاکید بر اینکه محصولات ایرانی باید با رویکرد صادراتی تولید شوند افزود: صنعت لوازم خانگی پس از نفت یکی از بزرگترین و ارز آورترین صنایع کشور است البته اگر انحصار در این حوزه برداشته شود و دولت از آن حمایت کند.

وی با بیان اینکه تولیدکننده دغدغه آزادسازی واردات را دارد گفت: در چهار سال گذشته پس از توقف واردات، تولید از لحاظ کیفی و کمی افزایش یافته است، ولی تامین مواد اولیه تا تولید کالا همچنان نیازمند حمایت دولت است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بالا بودن هزینه‌های سربار را دلیل افزایش قیمت در تولیدات ایرانی دانست و ادامه داد: سال ۹۶ قیمت یک لباسشویی تمام اتوماتیک ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار تومان بود که هم اکنون این رقم به ۷ میلیون تومان رسیده است، یخچال ساید بای ساید ایرانی از یک میلیون و نیم به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

پازوکی با بیان اینکه کمبود عرضه کالا از سوی تولیدکننده و افزایش قیمت سبب کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضا شده است گفت: شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی که مدعی افزایش تولید پس از ممنوعیت ورود کالا هستند باید کالای خود را به بازار عرضه کنند این درحالی است که کمبود کالا و افزایش قیمت سبب بروز دغدغه برای کسبه به دلیل رکود بازار شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید مواد اولیه را با قیمت مناسب به تولیدکننده بدهد افزود: دولت برای حمایت از تولیدکننده باید تا ۵ سال پس از شروع فعالیت واحد‌ها از گرفتن مالیات و حق بیمه کارگری چشم پوشی کند تا تولید توانمند شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه توزیع کننده، واردات و تولید محصول را انجام نمی‌دهد گفت: وقتی درخصوص نظارت بر فعالیت تولیدکنندگان بحثی مطرح می‌شود سازمان‌های ناظر به سراغ توزیع کننده می‌آیند درحالی که واحد‌های صنفی کالا را از تولیدکننده می‌خرند و با احتساب سود قانونی به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.

پازوکی درخصوص همکاری مجدد با کشور کره و واردات کالا از این کشور گفت: پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه که بر ایران تحمیل شد و کشور کره ایران را ترک کرد دیگر لزومی ندارد با این کشور همکاری مجددی انجام شود ما باید به سراغ کشور‌های برتر تولیدکننده مانند آلمان برویم و رویکردمان نیز واردات تکنولوژی، قطعه و لوازم یدکی باشد.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات، نگرانی درخصوص افزایش قاچاق را به همراه داشته است افزود: البته هم اکنون نیز این اتفاق افتاده و عرضه کالای قاچاق در واحد‌های بدون مجوز انجام می‌شود.

پازوکی گفت: دولت برای حمایت از تولید بجای قسطی فروشی، به تولید کننده یارانه پرداخت کند تا تولیدکننده امکان تولید کالای صادرات محور را داشته باشد و با افزایش حجم تولید قیمت‌ها نیز کاهش یابد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تاکید بر اینکه برای تنظیم بازار باید انحصار از بین برود گفت: برخی از تولیدکنندگان ما هنوز هم قالب را از چین وارد می‌کنند، زیرا قالب ساز‌های داخلی کالا را باقیمت بالاتر و در مدت زمان طولانی‌تری عرضه می‌کنند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر