|
کدخبر: 196011

فعالان تجاری در انتظار احیای برجام

براساس آخرین آمار پنج‌ماهه گمرک، کفه ترازوی صادرات بازهم نسبت به واردات سنگین‌تر شده و تراز تجاری مثبت است. در عین حال، برای دومین ماه پیاپی، سوئیس در بین کشورهایی که بیشترین واردات را از آنها داریم قرار گرفته است.

تجارت فعالان تجاری در انتظار احیای برجام

برخی می‌گویند این امر نشان‌دهنده آن است که هنوز شرکای تجاری ایران به‌ویژه شرکای اروپایی، از معامله با ایران در سایه احیای برجام ناامید نشده و در انتظار هستند، اما درمقابل برخی معتقدند که این تعاملات به سبب افزایش خرید دارو و تجهیزات بیمارستانی از طریق کانال مالی ایران و سوئیس است.

تجار در انتظار احیای برجام؟

در هر حال در میانه گفت‌وگو با چند کارشناس روشن شد که آنها چشم‌انتظار اتفاقی در چند روز آینده هستند، اما چه اتفاقی؟

دو سناریو در این زمینه مطرح است؛ گفته می‌شود احتمالا تا چند روز آتی زمان آغار دور هفتم مذاکرات مشخص خواهد شد و برخی به گفته‌‌های مخبر، معاون اول ریاست‌جمهوری ارجاع می‌دهند که احتمالا با آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ارز روبرو شویم که خود نشانه‌ای از امیدواری برای احیای برجام و تداوم مذاکرات است.

سیدمحمد جعفری، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی درباره چرایی حضور دوباره سوئیس در بین پنج کشور اول واردات کالا به ایران می‌گوید: «هنوز بسیاری از شرکای تجاری ایران به‌ویژه شرکای اروپایی از همکاری با ایران ناامید نشده‌اند. فعالان تجاری بر این باورند که احتمالا دوباره مذاکرات برجام از سر گرفته خواهد شد و به مسیر اصلی خود بازمی‌گردد.»

جعفری با بیان اینکه احیای برجام برای اقتصاد کشور یک ضرورت است، ادامه می‌دهد: «امیدواریم سیاست‌های کلان کشور و وزارت امور خارجه این مسئله را جدی گرفته و در دستور کار قرار دهد.»

به گفته او، ممکن است در چند روز آینده اتفاقاتی رخ دهد که مذاکرات را در مسیر خود قرار دهد.

واردات دارو تجارت با سوئیس را افزایش داده است

یک منبع آگاه می‌گوید حضور دوباره سوئیس در بین پنج کشور اصلی واردات کالا به کشور، به واردات دارو و تجهیزات بیمارستانی از کانال مالی ایران و سوئیس بازمی‌گردد.

این منبع آگاه تأکید دارد که بخش قابل توجهی از واردات کالا از آلمان نیز به همین ترتیب است و نمی‌توان آن را چندان مرتبط با احیای برجام دانست.

با این حال او نیز تأکید می‌کند که انتظار برای احیای برجام هنوز در بین تجار وجود دارد و منتظر هستند که ببینند دولت جدید و وزارت امور خارجه به‌عنوان مجری دستورات حاکمیت، چه اقدامی را در این زمینه دنبال خواهد کرد.

ماه گذشته محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در یک نشست خبری گفته بود: «حضور دو کشور اروپایی آلمان و سوئیس در بین مبادی وارداتی ایران در آمار ۴ماهه تجارت، نشانه‌ای از امیدواری خارجی‌ها به مذاکرات برجام است.»

شگرد تجار برای صادرات

محمدعلی محمد میرزائیان، نائب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز می‌گوید: «باتوجه به اینکه هنوز برجام بلاتکلیف است هیچ شرکت خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیست، اما تجار کماکان در انتظار احیای برجام هستند.»

محمد میرزائیان در ادامه می‌گوید: «اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و سیگنال برجامی به فعالان اقتصادی برسد، شاهد حضور کشورهای دیگر در ایران به‌ویژه شرکای اروپایی خواهیم بود، اما اگر شرایط جز این پیش رود، وضعیت به مراتب بدتر می‌شود.»

نائب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه شرکایی که پیشتر خریدار کالا از ایران بودند، کماکان به مراوده با ایران ادامه می‌دهند، می‌افزاید: «تنها تغییر شاید در بسته‌بندی باشد. محصول ایرانی را در قالب بسته‌بندی‌های دیگر از ایران خریداری می‌کنند، اما حضور آنها در روابط تجاری حذف نشده است.»

بسیاری از صادرکنندگان بزرگ دست از کار کشیده‌اند

با این حال او به نکته‌ای نگران‌کننده اشاره دارد. به گفته محمدمیرزائیان برخی از صادرکنندگان بزرگ به سبب بازگشت ارز نیمایی، دست از کار کشیده‌اند و مسئولان باید به فکر آن باشند که مشکل بازگشت ارز به کشور را حل کنند و ارز نیمایی و آزاد را تک‌نرخی کنند. در این صورت چنین چالش‌هایی نیز برطرف خواهد شد.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها