|
کدخبر: 186900

تازه ترین برنامه ایران برای کشاورزی هوشمند

امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه جهت پیاده سازی « پروژه پایش هوشمند مزارع کشور مبتنی بر اینترنت اشیا » با هدف استفاده موثر و بهینه از منابع، بهبود بهره وری با استفاده از هوشمندسازی در بخش های مختلف کشاورزی از جمله خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت و همچنین کاهش هزینه های مصرف انرژی به واسطه مدیریت هوشمند، منعقد گردید.

تجارت تازه ترین برنامه ایران برای کشاورزی هوشمند

روز شنبه ۲۶ تیرماه سال جاری مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه جهت پیاده سازی «پروژه پایش هوشمند مزارع کشور مبتنی بر اینترنت اشیا» با حضور معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مبین نت و همچنین دبیرکل مرکز تحقیقات اینترنت اشیا در محل سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار گردید.

این تفاهم نامه با هدف استفاده موثر و بهینه از منابع، بهبود بهره وری با استفاده از هوشمندسازی در بخش های مختلف کشاورزی از جمله خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت و همچنین کاهش هزینه های مصرف انرژی به واسطه مدیریت هوشمند، منعقد گردید.

در ابتدای، مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی، دکتر مستوفی و دکتر قیصری به عنوان مدیران پروژه به تشریح عملکرد بخش نرم افزاری و سخت افزاری سامانه مبیفارم (سامانه پایش هوشمند کشاورزی) پرداخته و به اهمیت فرآیند هوشمندسازی در بخش کشاورزی جهت افزایش بهره وری اشاره نمودند.

سپس مهندس غیناقی رییس هیئت مدیره مبین نت و نماینده شرکت همراه اول به عنوان مجری پروژه افزود: این تفاهم نامه تغییرات شگرفی در صنعت کشاورزی ما پدید خواهد آورد و در اجرای این پروژه، همراه اول و مبین نت با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های مشترک حضور خواهند داشت.

وی تاکید کرد که جهت اجرای پروژه های هوشمندسازی و ایجاد یک اکوسیستم در این حوزه، حضور اپراتورهای مخابراتی در کنار دیگر بازیگران صنعت هوشمندسازی امری ضروری است و زمینه پیاده سازی هرچه موفق تر پروژه ها را فراهم می سازد.

در ادامه مراسم دکتر تاج فر دبیرکل مرکز تحقیقات اینترنت اشیا به عنوان مشاور و ناظر پروژه ها در این تفاهم نامه گفت: هوشمندسازی دو نتیجه مهم را همواره در بردارد، یکی افزایش بهره وری و دیگری کاهش هزینه ها. از جمله مهم ترین اقدامات این مرکز به عنوان یک نهاد علمی خصوصی، انجام پژوهش های راهبردی و کاربردی برای پیاده سازی صحیح اینترنت اشیا در کشور است. وی افزود طی چند سال گذشته این مرکز با تمرکز بر پروژه های کاربردی نظیر کشاورزی، دامپروری و طیور در نظر دارد تا با هوشمندسازی به امنیت غذایی کشور کمک کند.

دکتر ارژنگ جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی اصلی این تفاهم نامه، با ابراز خرسندی از ورود بخش خصوصی و بکارگیری علم روز دنیا در جهت افزایش بهره وری بخش کشاورزی کشور گفت: نقش وزارت جهاد کشاورزی در تامین مایحتاج روزانه و مواد غذایی مردم، از دیگر وزارتخانه ها پر رنگ تر است و همین امر موجب شده تا از بکارگیری فناوری های روز دنیا جهت افزایش بهره وری و محصولات بخش کشاورزی استقبال کنیم. وی تاکید کرد آب، خاک و منابع پایه دارای محدودیت های جدی هستند و همین امر، مدیریت هوشمند منابع را الزام آور می کند.

وی خاطر نشان کرد که هم اکنون حدود صد هزار هکتار زمین مساعد پیاده سازی پروژه پایش هوشمند کشاورزی مبتنی بر اینترنت اشیا در کشور وجود دارد و وزارت جهاد کشاورزی مصمم به اجرای پروژه فوق در این مزارع است.

امید است امضا و اجرای این تفاهم نامه از یک سو سبب افزایش بهره وری صنعت کشاورزی و تولید محصولات زراعی و از سوی دیگر زمینه ساز ورود هوشمندسازی به دیگر صنایع مادر کشور شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها