|
کدخبر: 184599

جزئیات جدیدی از فاسد شدن برنج ها در گمرگ

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و نرخ ارز، برنج به میزان کافی وارد می‌شود که با این وجود فاسد شدن برنج واقعیت ندارد.

تجارت جزئیات جدیدی از فاسد شدن برنج ها در گمرگ

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه فاسد شدن برنج‌ های وارداتی صحت ندارد، اظهار کرد: هم اکنون در خصوص دپو کالاهای دیگر در گمرک نمی‌توان اظهار نظر کرد، اما در خصوص برنج ۵۰ هزار تن در حال ترخیص است. 

او افزود: مقداری برنج در حال ورود به کشور است که همواره این نگرانی وجود دارد که تا حواله ارز به دوره ممنوعیت بخورد، به همین خاطر از ستاد تنظیم بازار تقاضا کردیم که برای جلوگیری از رسوب برنج، اجازه ترخیص برنج‌هایی که قبل از دوره ممنوعیت وارد کشور می‌شود، در این ایام بدهد چرا که از ۳۱ تیر تا اول آذر واردات برنج ممنوع است. 

کشاورز ادامه داد: در حال حاضر واردات برنج به علت شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و نوسان قیمت دلار به میزان مصرف صورت می‌گیرد که با این وجود مشکل خاصی برای دپو نداریم و تنها اگر واردات برنج‌های ورودی به کشور به دوره ممنوعیت بخورد، شاهد دپوی محصول خواهیم بود. 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه موضوع فاسد شدن برنج‌های وارداتی را قبول نداریم، گفت: این موضوع مربوط به سال‌های قبل است که ارز به میزان کافی به واردات تخصیص داده نمی‌شد و در نتیجه این مشکلات رخ می‌داد، اما در شرایط فعلی به میزان نیاز بازار وارد و بلافاصله ترخیص می‌شود؛ چرا که به علت قیمت‌های بالا، واردکنندگان حاضر به واردات زیاد و پرداخت هزینه‌های انبارداری ناشی از رسوب کالا نیستند. 

کشاورز با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی نسبت به ماه‌های اخیر تفاوت نداشته است، بیان کرد: با توجه به آنکه ارز نیما تغییر چندانی نداشته و گاهی افزایش قیمت هم داشته است، از این رو تقاضای چندانی برای خرید در بازار وجود ندارد که همین موضوع منجر به کاهش واردات شده است. 

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت واردات برنج بیان کرد: بنابر گزارش تنظیم بازار در ۳ ماهه امسال ۲۰۰ هزار تن برنج وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ تا ۷۵ درصد کاهش داشته است. 

او قیمت هر کیلو برنج هندی و پاکستانی را ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت برنج خارجی به نرخ ارز بستگی دارد. 

کشاورز در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه این احتمال وجود دارد که کشت برنج ایرانی به بازار محرم نرسد، از این رو بازار نیازمند برنج خارجی است که با برقراری دوره ممنوعیت احتمال کمبود و گرانی وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها