|
کدخبر: 178416

بانک مرکزی با صادرکنندگان چه کرد؟

علی اصغر جمعه ای - رییس اتاق بازگانی سمنان

بانک مرکزی با سیاست های اشتباه خود از همان ابتدا در خصوص مسائل ارزی صادرکنندگان تصمیم پخته ای را اتخاذ نکرد. این موضوع در ادامه و در گذر زمان مشکلات و چالش های زیادی را در مسیر فعالان تجاری و صادرکنندگان ما ایجاد کرد.

علی-اصغر-جمعه-ای

هر چند که ما معتقدیم ارز حاصل از صادرات حتما باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد اما نکته ای که وجود داشت این بود که دولت و بانک مرکزی در وهله نخست باید مکانیسم بازگشت این ارز به کشور را تعیین و فراهم می کردند. زمانی که خود دولت نمی توانست ارز حاصل از صادرات در پروژه های مختلف مانند صادرات نفت،‌ میعانات گازی و غیره را به کشور بازگرداند چگونه انتظار داشت که صادرکننده کشور با وجود تمام موانع موجود ارز صادراتی خود را در کمترین زمان ممکن به کشور بازگرداند؟ اگر صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را بازنگردانند عملا امکان ادامه فعالیت نخواهند داشت و این امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین این ارز به طور غیرمستقیم وارد چرخه اقتصادی کشور می شود. حال که خود دولت با روش های مختلف مانند تهاتر و... قادر به بازگرداندن ارز صادراتی خود نبود مکانیسم بازگرداندن ارز صادراتی به سامانه نیما را برای صادرکنندگان تشریح کند.

اکثر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود برای ارائه به سامانه نیما را از بازار آزاد تهیه می کردند که همین موضوع نیز موجب برهم خوردن نظم بازار ارز می شد. بعضی از صادرکنندگان نیز به طور چمدانی اقدام به انتقال دلار به کشور می کردند. برخی از آن ها نیز با قبول ریسک بالا از طریق صرافی هایی که به طور قطع مورد اعتماد نیستند اقدام به بازگرداندن ارز صادراتی خود می کردند. در این خصوص بانک مرکزی تا کنون حتی یک صراف در کشور های همسایه به عنوان صراف مورد اعتماد معرفی نکرده است و صادرکنندگان از همین جهت مجبور به پذیرش ریسک هستند. به عقیده من اگر بانک مرکزی در تصمیم گیری های خود نظر فعالان این حوزه را نیز مد نظر قرار می داد شاهد ایجاد وضعیت کنونی نبودیم و کاهش چشمگیر صادرات کشور اتفاق نمی افتاد.

متاسفانه سیاست های غلط بانک مرکزی موجب شد که صادرکنندگان ما نتوانند از فرصت افزایش چشمگیر قیمت دلار که در ماه های گذشته شاهد آن بودیم بهره کافی و وافی را ببرند و صادرات خود را افزایش دهند. بانک مرکزی باید بر اساس واقعیت ها پیش می رفت و با استفاده از نظرات کارشناسی فعالان بخش خصوصی تصمیماتی منطقی و درست اتخاذ می کرد تا شاهد بهبود اوضاع صادرات و تجارت کشور می بودیم.

نویسنده: علی اصغر جمعه ای

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها