|
کدخبر: 161344

قیمت ها در بازار خودرو افت کرد

خودروهای داخلی پرطرفدار داخلی سال ۹۹ را با رکود با پایان رساندند، تا عجیب‌ترین سال برای این این بازار پرطرفدار رقم زده شود.

تجارت قیمت ها در بازار خودرو افت کرد

 خودروهای داخلی آخرین در آخرین هفته سال ۹۹ هم طعم افت نرخ را چیدند و هم رشد را چید، خودروهای داخلی هفته گذشته را با رشد دو میلیون تومانی و افت یک میلیون تومانی به پایان رساندند.

پرونده بازارخودروهای داخلی در آخرین روزهای سال ۹۹ خلاف سنت هرساله این بازار بسته شد؛ چرا که همه ساله در دو ماه پایانی سال و با افزایش تقاضا به دلیل افزایش سفر در تعطیلات نوروز، بازار خودرو شاهد رشد نرخ بوده، بطوریکه این روند به سنتی هر ساله بدل شده بود، اما در امسال این سنت شکسته شد و بازار با رکود روبه‌رو شد. شیوع ویروس کرونا یکی از دلایلی است که بازار خودرو در امسال تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

براساس ارزیابی بازار بیشترین افت نرخ در آخرین هفته اسفند ماه به «پراید ۱۱۱ » اختصاص داشته است، بطوریکه این خودرو با افتی یک میلیونی و با قیمتی در حدود ۱۲۵ میلیون تومان نسبت به هفته قبل در بازار معامله شد. براساس ارزیابی بازار «پژو ۲۰۶ صندوقدار» نیز هفته سپری شده رشدی ۲ میلیون تومانی داشته است.

مقایسه هفته جاری بازار خودرو با هفته قبل نشان می‌دهد که بازار در آخرین روزهای اسفند ماه کمی تکان خورد و رشد کرده، اما این رشد را شاید بتوان بیشتر به اصلاح نرخ در بازار نسبت داد.

اما فعالان بازار خودرو در خصوص روند معکوس بازار نسبت به سال قبل عوامل محتلفی را ذکر می‌کنند عواملی که موجب شده تا بازار خودرو در روزهای پایانی سال را با رکود سپری کند. عمده عاملی که می‌توان به آن اشاره کرد به سردرگمی خریداران در بازار باز می‌گردد، این سردرگمی باعث شده تا بسیاری از خریداران درحال‌حاضر دست از خرید بکشند.

دلایل افت نرخ در بازار

کاهش سفرهای نوروزی از جمله دلایلی است که فعالان بازار خودرو به آن اشاره می‌کنند. به گفته فعالان این بازار اعمال برخی محدودیت‌های کرونایی موجب شده تا تقاضا در بازار کاهش یابد به همین دلیل شاهد رکود در بازار خودروهای پرطرفدار داخلی بودیم.

ورود خودروهای مدل ۱۴۰۰ به بازار یکی دیگر از دلایلی است که موجب شد تا بازار خودروهای مدل ۹۹ در بازار آرام گیرد، این در حالی است که خودروهای مدل ۱۴۰۰ نیامده رشد نرخ در بازار را تجربه کردند.

به عوامل مذکور می‌توان نوسان در بازار ارز به‌خصوص بازار دلار را نیز اضافه کرد، عاملی که چندی است بازار خودرو را با نوسانات خود دستخوش تغییر کرده است و موجب شده تا بازار با رکود سال ۹۹ را به پایان رساند.

قیمت پراید در بازار خودرو

رصد بازار خودروهای داخلی نشان دهنده آن است که خانواده پراید این هفته هم رشد نرخ داشته‌اند و هم روند نزولی را تجربه کردند. براساس ارزیابی بازار، پراید ۱۳۱ در هفته سپری شده در محدوده قیمتی ۱۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نرخ خورد و نسبت به هفته قبل رشد ۰.۴ درصدی را تجربه کرد. پراید ۱۱۱ نیز با افت یک میلیون تومانی در بازار با نرخ ۱۲۵ میلیون تومان معامله شد با افت ۰.۷ درصدی روبه‌رو شد.

قیمت محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده پژو ۲۰۶ این هفته با رشد نرخ ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان در بازار داشت. براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ همانند هفته گذشته در بازار با نرخ ۱۸۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

از سوی دیگر تیپ ۵ این خودرو نیز در هفته سپری شده با نرخ ۲۵۰ میلیون تومان در بازار معامله شد. همچنین ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ که همواره توانسته نظر خانواده‌ها را به خود جلب کند در بازار در محدوده قیمتی ۲۳۹ میلیون تومان عرضه شده است.

قیمت خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته سمند LX و «سمند lx با موتورEF۷ » نیز هر دو در هفته سپری شده بدون تغییر نرخ نسبت به هفته گذشته معامله شدند، در این مدت سمند LX با نرخ ۱۷۵ میلیون تومان و سمند lx با موتورEF۷موتور EF۷ نیز با نرخ ۱۹۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شدند.

«سمندسورن» هم آخرین هفته سال با یک میلیون تومان رشد و با نرخ ۲۳۹ میلیون تومان در بازار معامله شد.

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ‌ها می‌توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می‌دهد که این خودرو این هفته بدون تغییر و با نرخ ۱۱۷ میلیون تومان در بازار معامله شد. نرخ «تیبا۲» معمولی نیز در بازار ۱۲۸ و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش شد و رشد ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

 اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است با رشد یک میلیون تومانی و با نرخ ۱۳۵ میلیون تومان در بازار معامله شد.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • جمال ارسالی در

    از بس قیمتها را بردید بالا کسی نمیتونه ب خره
    قیمتها را ۶۰ درصد کم کنید شای د فروشتون بهتر بشه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها